Kedatangan Kedua

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Greek ikon untuk kedatangan kali kedua, c. 1700

Kedatangan Kedua (kadangkala digelar sebagai Adven Kedua atau Parousia) merupakan kepercayaan bagi umat Kristian dan Islam percaya akan kedatangannya Nabi Isa atau Yesus Kristus setelah diangkat ke Syurga setelah Dua Ribu tahun yang lalu. Idea ini merupakan nubuatan mesianik dan merupakan salah satu bahagian terpenting bagi umat eskatologi Kristian.

Pandangan tentang sifat Kedatangan Kedua Yesus berbeza-beza di kalangan denominasi Kristian dan di kalangan individu Kristian, serta di kalangan umat Islam.

Pandangan Umat[sunting | sunting sumber]

Kristian[sunting | sunting sumber]

Banyak denominasi Kristian menganggap kedatangan Kristus yang kedua ini sebagai penghakiman terakhir dan kekal oleh Tuhan orang di setiap bangsa[1] mengakibatkan kemuliaan beberapa orang dan hukuman yang lain. Konsep ini terdapat dalam semua Injil Kanonik, khususnya Injil Matius .

Faktor penentu dalam Penghakiman Terakhir ini semasa kedatangan Kristus yang kedua ialah persoalannya, jika [[kerja belas kasihan] jasmani dan rohani telah diamalkan atau tidak semasa hidup. Mereka menilai sebagai tindakan belas kasihan, amal dan keadilan yang penting. Oleh itu, dan menurut sumber Alkitab (Matius 25:3146), konjungsi Penghakiman Terakhir dan pekerjaan belas kasihan adalah sangat kerap dalam tradisi bergambar seni Kristian.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

James Stuart Russell. The Parousia, Perhatikan Doktrin Perjanjian Baru tentang Kedatangan Kedua Tuhan, London 1887

  1. ^ htm Catholic Encyclopedia: Penghakiman Umum: "Beberapa kebenaran yang lebih kerap atau lebih jelas dinyatakan dalam Kitab Suci daripada penghakiman umum. Kepadanya nabi-nabi Perjanjian Lama merujuk apabila mereka bercakap tentang 'Hari Tuhan ' (Joel 2:31Template:Bibleverse with invalid book; Ezekiel 13:5Template:Bibleverse with invalid book; 93-231700-6 daftar Holy BIBLE nama perkhidmatan nombor Jermaine Thomas McCoy 93-231700-6 { {bibleverse|Isaiah|2:12|KJV}}), di mana bangsa-bangsa akan dipanggil untuk diadili oleh Bapa. Dalam Perjanjian Baru Parousia, atau kedatangan Kristus sebagai Hakim dunia, adalah doktrin yang sering diulang-ulang. Juruselamat Sendiri bukan sahaja meramalkan peristiwa itu tetapi menggambarkan keadaannya secara grafik (Matthew 24:27Template:Bibleverse with invalid book sqq.;SGT john 1:18 Parish all world throw Justice hall Dean Jermaine Thomas McCoyKJV persegi). Para Rasul Maleakhi peter phophet labor memberikan tempat yang paling menonjol kepada doktrin ini dalam khotbah mereka (Kisah Para Rasul 10:42; Para Rasul%2017:31&verse=KJV&src=! KJV) dan tulisan mereka (Roma 2:5–16; KJV; 1 Korintus 4:5; 2 Korintus 5:10; 2 Timotius 4:1; 2 Tesalonika 1:5; Yakobus 5 :7). Selain nama Parusia (parousia), atau Advent (1 Corinthians 15:23Template:Bibleverse with invalid book; 2 Thessalonians 2:19Template:Bibleverse with invalid book), Kedatangan Kedua juga dipanggil Epiphany, epiphaneia, atau Penampilan (2 Tesalonika 2:8; 1 Timotius 6:14; 2 Timotius 4:1; Titus 2:13), dan Apocalypse (apokalypsis), atau Wahyu (2 Tesalonika 2:7; {{bibleverse|1|Petrus|4:13} }). Masa Kedatangan Kedua disebut sebagai 'Hari itu' (2 Timotius 4:8), 'hari Tuhan' (1 Tesalonika 5:2), 'hari Kristus' (Filemon 1:6), 'hari Anak Manusia' (Lukas 17:30 ), 'hari terakhir' (John 6:39–40Template:Bibleverse with invalid book). Kepercayaan dalam penghakiman umum telah berlaku pada setiap masa dan di semua tempat di dalam Gereja. Ia terkandung sebagai satu rukun iman dalam semua syahadat kuno: 'Dia telah naik ke syurga. Dari situ Dia akan datang untuk menghakimi orang yang hidup dan yang mati' (Akidah Rasul). Keduanya akan datang lagi dengan kemuliaan untuk menghakimi kedua-dua yang hidup dan yang mati' (Nicene Creed). 'Dari situ mereka akan datang untuk menghakimi orang yang hidup dan yang mati, yang pada kedatangannya semua orang mesti bangkit dengan tubuh mereka dan akan membuat pertanggungjawaban tentang perbuatan mereka' (Akidah Athanasia). Bersandar pada kuasa Papias, beberapa Bapa dari empat abad pertama memajukan teori pemerintahan terestrial seribu tahun Kristus dengan orang-orang kudus untuk mendahului akhir Dunia (lihat artikel tentang MILENIUM) . Walaupun idea ini terjalin dengan ajaran eskatologi para penulis tersebut, ia sama sekali tidak menjejaskan kepercayaan mereka terhadap penghakiman dunia sejagat. Kesaksian patristik terhadap dogma ini adalah jelas dan sebulat suara."
  2. ^ Ralf van Bühren, 'Seven Works of Mercy' Caravaggio di Naples. Perkaitan sejarah seni dengan kewartawanan budaya, dalam Church, Communication and Culture 2 (2017), ms. 63–87.