Keganasan di Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pengganasan di Malaysia merujuk kepada kegiatan pengganasan di Malaysia dan tindakan kerajaan terhadapnya. Fokus pengganasan kini berubah dari sikap militan menggalakkan Komunisme kepada militan menggalakkan Islamisme.[1] Pertubuhan pengganas yang teraktif di Malaysia kini adalah Jemaah Islamiyah.

Pandangan orang ramai pada pengganasan[sunting | sunting sumber]

Perdana Menteri Abdullah Badawi memberikan seurutan pidato pada Januari 2007 pada memerangi pengganasan. Beliau berkata kerajaan Barat perlu menyelesaikan konflik Israel-Palestin dan Pendudukan Iraq, yang dia gelar penyebab akar pengganasan antarabangsa.[2]

"Adakah ini suatu isu Islam? Tidak. Ia adalah suatu isu rakyat, dari umat Islam, bukan-Islam, Kristian dan Yahudi, yang mempunyai hak untuk kembali ke tanah air apabila rakyat telah dibuang negeri."[2]

"Mereka hendak bertindak kerana [mereka fikir] kerajaan mereka tidak bertindak. Ini adalah masalah keseluruhannya. [Mereka berkata]: 'Anda bukan sebuah kerajaan Islam, jadi anda tidak mempunyai perasaan untuk rakyat, untuk umat Islam yang telah diserang, yang telah dipinggirkan dan diperlakukan tidak adil oleh negara lain.' Apa yang sedang berlaku sekarang di Timur Tengah telah jua membuat yang berfikiran sederhana marah. Itu tidak baik."[2]

"Banyak umat Islam berhasrat untuk mendirikan kerajaan Islam. Saya tidak fikir bahawa Islam adalah satu-satunya cara untuk menyelesaikan semua masalah. Sebuah kerajaan yang adil, sebuah kerajaan yang amanah, yang menjadi terpusat pada rakyat, adalah Islam. Kita harus melihat apa yang sebuah kerajaan mengaku, apa yang kerajaan melakukan, dan jika ia baik, itu adalah Islam. Sebuah kerajaan dapat mempunyai nilai-nilai Islam, tanpa ditandakan Islam. Di antara teater dan pokok, saya mengumumkan lebih kepada pokok." Abdullah, bertutur di London pada Januari 2007, menolak teori percanggahan tamadun, memanggilkan ketidaksetujuan dalam masyarakat sedunia suatu "percanggahan kepentingan dasar."[2]

Pengganas Malaysia[sunting | sunting sumber]

Azahari Husin dan Noordin Mohammed Top adalah pengganas dari Malaysia bertanggung jawab dan sebagai tokoh-tokoh utama dalam pengeboman di Indonesia[3].

Peristiwa yang terkemuka[sunting | sunting sumber]

Malaysia Airlines Penerbangan 653 jatuh terhempas di Tanjung Kupang, Johor, pada petang Disember 4 1977,[4] akibat jelas merampas oleh para penyerang yang tidak diketahui ketika sahaja ia mencapai altitud pelayaran pesiaran. Ia adalah kemalangan nasib yang paling membawa maut untuk Malaysia Airlines, dengan kesemua 93 penumpang dan 7 kakitangan, dari 13 negara,[5] dibunuh dengan segara.[6][7] Kapal terbang ini telah berada dalam perjalanan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Singapura (Paya Lebar) melalui Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah. Keadaan yang mana perampasan dan jatuh terhempas berikut berlaku tetap tidak diselesaikan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Islam, Terrorism and Malaysia's Response Diarkibkan 2009-02-14 di Wayback Machine Asia Society
  2. ^ a b c d US Mideast policies 'radicalise' moderates Financial Times
  3. ^ Malaysia fugitive terrorist linked to Jakarta's suicide bombing xinhuanet
  4. ^ "A hijacked Malaysian airlines jet with 100 persons aboard exploded and crashed Sunday night". Associated Press. 1977-12-04. |access-date= requires |url= (bantuan)
  5. ^ "Names list on the Tanjung Kupang Memorial plaque"
  6. ^ "Malaysia Airlines flight crashes with 50 on board". Agence France Presse. 1995-09-15. |access-date= requires |url= (bantuan)
  7. ^ "Worst MAS plane crash occurred in 1977". New Straits Times. 1995-09-15. m/s. 4. |access-date= requires |url= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]