Kejuruteraan marin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jurutera marin mengkaji rancangan kapal

Kejuruteraan marin termasuk kejuruteraan bot, kapal, pelantar minyak dan sebarang kapal atau struktur laut lain, serta kejuruteraan oseanografi atau kejuruteraan lautan. Khususnya, kejuruteraan marin adalah disiplin yang mengaplikasikan sains kejuruteraan, termasuk kejuruteraan mekanikal, kejuruteraan elektrik, kejuruteraan elektronik, dan sains komputer, untuk pembangunan, reka bentuk, operasi dan penyelenggaraan pendorongan perahu dan sistem atas serta teknologi oseanografi. Ia termasuk tetapi tidak terhad kepada loji kuasa dan pendorongan, jentera, paip, sistem automasi dan kawalan untuk sebarang jenis kenderaan marin, seperti kapal-kapal permukaan dan kapal selam.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Archimedes secara tradisinya dianggap sebagai jurutera marin pertama, setelah membangunkan beberapa sistem kejuruteraan marin pada zaman dahulu. Kejuruteraan marin moden bermula pada permulaan Revolusi Perindustrian (awal tahun 1700-an). Pada tahun 1712, Thomas Newcomen, tukang besi, mencipta enjin berkuasa stim untuk mengepam air keluar dari lombong. Pada tahun 1807 Robert Fulton berjaya menggunakan enjin stim untuk menggerakkan sebuah kapal melalui air. Kapal Fulton menggunakan enjin untuk menggerakkan roda dayung kayu kecil sebagai sistem pendorongnya. Penyepaduan enjin stim ke dalam kapal adalah permulaan profesion kejuruteraan marin.

Kapal roda dayung adalah pelari depan industri selama tiga puluh tahun yang akan datang sehingga jenis pendorong berikutnya datang. Hanya dua belas tahun selepas Clermont Fulton mengadakan perjalanan pertama, Savannah menandakan pelayaran laut pertama dari Amerika ke Eropah. Sekitar 50 tahun kemudian, roda dayung berkuasa stim mempunyai puncak dengan penciptaan Great Eastern, yang sebesar satu kapal kargo hari ini, 700 kaki panjang, beratnya 22,000 tan. Great Eastern dikatakan mendahului masa dan ditakdirkan untuk kegagalan. Sejak tahun 1800-an telah terdapat banyak penambahbaikan kepada reka bentuk enjin dan kipas. Industri maritim memegang 90% daripada semua perdagangan antarabangsa.[1]

Jurutera marin bekerja lebih daripada sekadar enjin dalam kapal. Jurutera marin juga bertanggungjawab untuk membina dan mengekalkan pelantar minyak luar pesisir. Pelantar minyak ini mula-mula dibuat oleh Henry L. Williams pada tahun 1896.[2]

Kepakaran kejuruteraan marin[sunting | sunting sumber]

Arkitek laut[sunting | sunting sumber]

Arkitek laut bimbang dengan reka bentuk keseluruhan kapal dan pendorongnya melalui air.

Kejuruteraan mekanikal[sunting | sunting sumber]

Jurutera mekanikal merekabentuk loji pendorong utama, aspek penjanaan dan mekanisasi fungsi kapal seperti stereng, berlabuh , pengendalian kargo, pemanasan, pengudaraan, penyaman udara dalaman dan luaran penyaman udara dan keperluan lain yang berkaitan. Penjanaan kuasa elektrik dan sistem pengagihan kuasa elektrik biasanya direka oleh pembekal mereka; hanya pemasangan adalah tanggungjawab reka bentuk jurutera marin.

Kejuruteraan oseanografi[sunting | sunting sumber]

Kejuruteraan oseanografi berkaitan dengan teknologi mekanikal, elektrik, elektronik, dan pengkomputeran yang digunakan untuk menyokong oseanografi , dan juga di bawah payung kejuruteraan marin, terutama di Britain, di mana ia dilindungi oleh organisasi profesional yang sama, IMarEST.

Kejuruteraan luar pesisir[sunting | sunting sumber]

Kejuruteraan awam untuk persekitaran luar pesisir, reka bentuk dan pembinaan struktur marin tetap dan terapung, seperti platform minyak dan ladang angin luar pesisir secara umumnya dipanggil kejuruteraan luar pesisir.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2012, pendapatan tahunan purata untuk jurutera marin di Amerika Syarikat adalah $ 96,140 dengan purata pendapatan per jam sebanyak $ 46.22. [3]

Pertumbuhan industri[sunting | sunting sumber]

Kejuruteraan marin dijangka berkembang kira-kira 12% dari 2016 hingga 2026. Pada masa ini terdapat kira-kira 8,200 arkitek laut dan jurutera marin yang digunakan, bagaimanapun, angka ini dijangka meningkat kepada 9,200 menjelang 2026 (BLS, 2017).[4] Trend ini boleh dikaitkan dengan permintaan bahan api fosil yang diperoleh melalui penggerudian dan perlombongan luar pesisir. Di samping itu, 90% perdagangan dunia dilakukan di luar negara dengan hampir 50,000 kapal, yang semuanya memerlukan jurutera di dalam dan di tepi pantai (ICS, 2017).[5]

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Latihan Kapal Golden Bear berlabuh di California Maritime Academy.

Universiti Maritim berdedikasi untuk mengajar dan melatih para pelajar dalam profesi maritim. Jurutera marin biasanya mempunyai ijazah sarjana muda dalam kejuruteraan marin, teknologi kejuruteraan marin, atau kejuruteraan sistem marin. Latihan praktikal dihargai oleh majikan di samping ijazah sarjana muda.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kane, JR (1971).
  2. ^ Bruce A. Wells, (2003) Sejarah Petroleum Luar Pesisir, Persatuan Sejarah Minyak dan Gas Amerika.
  3. ^ Biro Statistik Buruh, Jabatan Buruh AS.
  4. ^ "Occupational Handbook: Marine Engineers and Naval Architects". Bureau of Labor Statistics. October 24, 2017.
  5. ^ "Shipping and World Trade". International Chamber of Shipping. 2017.