Kek lobak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kek lobak
کيك لوبق
Nama alternatifKek turnip
JenisMakanan Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianYum cha
Tempat asalChina Selatan
Kawasan/rantauKawasan berbahasa Cina
Bahan utamalobak putih (biasanya lobak Cina), tepung beras biasa
Keragaman/variasiGoreng kilas dan kukus
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Kek lobak
Nama Cina
Cina Tradisional: 蘿蔔糕
Cina Ringkas: 萝卜糕
Hanyu Pinyin: luóbo gāo
Jyutping (bahasa Kantonis): lo4 baak6 gou1
Maksud harfiah: kek lobak
Nama Cina alternatif
Bahasa Cina: 菜頭粿
Nama Thai
Bahasa Thai: ขนมผักกาด [kʰā.nǒm pʰàk kàːt]
RTGS: khanom phak kat

Kek turnip (Cina tradisional: 蘿蔔糕; Cina mudah: 萝卜糕; pinyin: luóbo gāo; Kantonis Yale: lòbaahk gōu) adalah hidangan dim sum Cina. Kek lobak yang kurang biasa digunakan adalah nama yang lebih tepat, kerana lobak turnip gaya Barat tidak digunakan di dalam hidangan ini tetapi sebaliknya lobak putih (biasanya lobak Cina) dan tepung beras biasa. Ia secara tradisinya dipanggil kek lobak di Singapura.

Kek lobak lazimnya dihidangkan dalam yum cha Kanton, biasanya dipotong menjadi ketulan segi empat tepat dan kadang-kadang digoreng sebelum disajikan. Setiap kek yang digoreng mempunyai lapisan rangup nipis di sisi luarnya dan lembut di dalamnya. Versi tidak digoreng pula lembut keseluruhannya. Ia adalah salah satu hidangan biasa yang terdapat dalam masakan dim sum di Hong Kong dan China serta di restoran Pekan Cina luar negara. Ia juga biasa dimakan semasa Tahun Baru Cina, kerana perkataan untuk lobak (菜 頭, chhài-thâu) adalah sebunyi untuk "nasib baik" (好 彩 頭, hó-chhái-thâu) dalam bahasa Hokkien.[1] Di Taiwan, kek lobak juga lazim dimakan sebagai sebahagian daripada sarapan pagi di kawasan berbahasa Cina.

Penyediaan[sunting | sunting sumber]

Untuk menyediakan kek lobak, lobak Cina mula-mula dicincang atau dicarik.[2] Lobak Cina, sama ada jenis putih dan hijau atau pelbagai semua putih, adalah salah satu ramuan utama kerana ia membentuk sebahagian besar kek. Bahan utama lain adalah tepung beras dan air. Tepung jagung kadang-kadang ditambah kerana ia membantu mengutuhkan kek, terutama apabila sebilangan besar bahan tambahan (lihat senarai di bawah) ditambah. Bahan-bahan tersebut diaduk bersama sehingga sebati.

Bahan tambahan yang memberikan perisa umami juga boleh ditambah. Mereka termasuk potongan atau cincang:

Bahan-bahan perisa ini boleh terlebih dahulu dibakar sebelum ditambah kepada campuran lobak dan tepung/kanji.[3] Kek yang lebih mahal akan menambah jumlah bahan-bahan ini terus ke dalam campuran. Jenis yang lebih murah, terutamanya yang dijual di restoran dim sum sering kali hanya mempunyai taburan di atas, untuk mengurangkan kos.

Campuran ini kemudiannya dicurahkan ke dalam sebuah bekas pengukus yang dilapisi dengan kerajang aluminium atau selofan, dan dikukus pada suhu tinggi selama 40 hingga 60 minit sehingga ia menjadi padat.

Bagi mereka yang mempunyai alahan terhadap lobak, sesetengah resipi menggantikan dengan turnip, keladi Cina atau labu.

Kegunaan[sunting | sunting sumber]

Walaupun kek lobak kukus boleh dimakan terus dengan kicap, mereka biasanya dimasak lagi untuk menambah rasa tambahan. Contohnya, kek lobak boleh dihiris menjadi kepingan segi empat tepat apabila disejukkan dan kemudian digoreng sehingga kedua belah pihak menjadi keemasan. Ia dihidangkan dengan sos cili dan/atau sos Hoisin di sisi, sebagai perasa.

Kek lobak dimasak gelap (dengan kicap pekat dan molases) dan terang (garam dan sos ikan gaya Chai tow kway)

Kek lobak juga boleh digoreng dan dimasukkan ke dalam hidangan Chai tow kway.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bartholomew, Ian (24 January 2008). "New Year's Eve dinner: easy as pie". Taipei Times. m/s. 13. Dicapai pada 16 July 2011.
  2. ^ "Turnip or Radish Cake with Chinese Sausages". tastehongkong.com. February 23, 2010. Dicapai pada 6 September 2012.
  3. ^ wantanmien (2010-01-23). "Chinese Dim Sum steamed turnip cake (Lo Bak Gou), 教做蘿蔔糕 (Cantonese)". youtube.com. Dicapai pada 6 September 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]