Kemelut mata wang dan hutang Turki 2018–2022

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Ekonomi Turki

Hutang kerajaan umum negara Eropah yang terpilih

Kemelut mata wang dan hutan Turki 2018–2022 (Turki: Türkiye döviz ve borç krizi) ialah kemelut kewangan dan ekonomi yang sedang berlaku di Turki. Ia dicirikan oleh lira Turki (TRY) jatuh menjunam nilainya, inflasi tinggi, kos meminjam meningkat, dan sewajarnya mungkir pinjaman yang meningkat. Kemelut tersebut disebabkan oleh kurangan akaun semasa berlebih-lebihan ekonomi Turki dan jumlah besar hutang denominasi mata wang asing peribadi, tambahan pula autoritarianisme Presiden Recep Tayyip Erdoğan yang meningkat dan ideanya yang tidak ortodoks tentang dasar kadar faedah.[1][2][3][4] Beberapa juruanalisis juga menekankan kesan berpengaruh pergeseran geopolitik dengan Amerika Syarikat dan tarif terpaksa oleh pentadbiran Trump pada tahun 2018 pada beberapa keluaran Turki seperti keluli dan aluminium.[5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan e101 tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan challenge tidak disediakan
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan crash tidak disediakan
  4. ^ "Turkey's Lessons for Emerging Economies – Caixin Global". www.caixinglobal.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 20 August 2018.
  5. ^ Goujon, Reva (16 August 2018). "Making Sense of Turkey's Economic Crisis". Stratfor. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 August 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Kemelut kewangan