Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan (nama singkatan: MPRT dari nama bahasa Inggeris Ministry of Primary Resources and Tourism) merupakan sebuah badan kementerian dalam kerajaan Brunei yang bertanggungjawab dalam pembangunan yang berkaitan dengan sumber-sumber utama, iaitu pertanian, perikanan dan perhutanan, serta dalam sektor pelancongan di Brunei.[1] Ketua bagi kementerian ini ialah Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan dan pada masa ini dipegang oleh Ali bin Apong.[2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kementerian ini sebelumnya dikenali sebagai Kementerian Perindustrian dan Sumber-Sumber Utama. Pada 22 Oktober 2015 namanya diubah menjadi yang sekarang,[1] yang mana bahagian yang berkaitan dengan perindustrian dalam kementerian ini telah dipindah dan diserapkan di bawah Jabatan Perdana Menteri sebagai Jabatan Tenaga dan Perindustrian.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Introduction". www.mprt.gov.bn (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-01-03. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  2. ^ "Minister of Primary Resources and Tourism". www.mprt.gov.bn (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-01-03. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]