Kendals

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kendals Department Store, Manchester

Kendals, Kendal, Milne & Co, Kendal Milne & Falkner atau Watt's adalah nama sebuah gedung serbaneka di Manchester, England.
Gedung ini dibuka pada 1832 dan telah dibeli oleh Harrods pada 1919, selepas membubuh nama Harrods untuk jangka waktu yang ringkas sewaktu 1920an. Nama telah diterbalikkan, meskipun, berikut tunjuk perasaan dari para pelanggan dan kakitangan.
Kumpulan Harrods, bersama dengan Kendals, telah diambil alih oleh House of Fraser pada 1959. Gedung berterusan menjual beli sebagai Kendals hingga tahun 2005, apabila, selepas hiasan semula secara memanjang, gedung telah dinamakan House of Fraser Manchester. Sungguhpun kejenamaan semula Kendals, nama 'Kendal, Milne and Co' masih secara nyata jelas pada fascias batu marmar di atas pintu masuk gedung.

Gedung terletak di sebuah Art Deco dibina bertujuan di Deansgate, dengan 280,000 ka2 (26,000 m2) ruang runcit membuatnya gedung serbaneka terbesar di England utara (kini digunakan ruang menjual beli). Gedung serbaneka utara lain mempunyai lebih ruang, telah tutup sahaja oleh kerana alasan ekonomi. Gedung kini (arkitek J. S. Beaumont, 1939) berjalan untuk beberapa tahun bersamaan bangunan gedung zaman Victoria di bahagian berhadapan Deansgate (dibuka pada 1873). Sebuah tempat letak kereta pelbagai tingkat besar berdiri di baratnya gedung.

Kendals telah disebut sebagai suatu rujukan kebudayaan dalam dialog Ashes to Ashes di BBC One pada April 2009, apabila Gene Hunt bertanya Ray apabila menggunakan sebuah cermin berkata "Awak jauhkan itu! Di mana awak fikir awak berada? Kaunter make-up Kendals?"

Kendals juga dirujukkan dalam suatu babak dalam Coronation Street, di mana Mary cuba meyakinkan Norris Cole untuk ikut sama dengannya dalam suatu cruise. Norris menyata bahawa mata Mary lihat lain dan dia memberitahunya bahawa mereka adalah "berasap" bersyukur pada bekerja kecantikan dalam kosmetik di Kendals.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 53°28′54″N 2°14′52″W / 53.4818°N 2.2479°W / 53.4818; -2.2479