Kentaro Hiyama's First Pregnancy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kentaro Hiyama's First Pregnancy (Jepun: ヒヤマケンタロウの妊娠, Hepburn: Hiyama Kentarou no Ninshin, lit. "The Pregnancy of Kentarou Hiyama") merupakan sebuah siri manga Jepun yang ditulis dan diilustrasi oleh Eri Sakai. Ia berkisarkan dunia lelaki yang boleh mengandung. Menampilkan watak Kentaro Hiyama, seorang pekerja elit yang mendapati bahawa dirinya hamil.Kentaro Hiyama's First Pregnancy telah disirikan dalam dwibulan Majalah Be Love dari Ogos 2012 sehingga November 2012 dan telah dikumpulkan dalam 1 jilid tankōbon.

Sekuel Kentaro Hiyama's First Pregnancy: Childcare Edition (Jepun: ヒヤマケンタロウの妊娠 育児編, Hepburn: Hiyama Kentarou no Ninshin Ikuji-hen, lit. "The Pregnancy of Kentarou Hiyama Childcare") "The Pregnancy of Kentarou Hiyama Childcare") telah bersiri dalam Majalah Be Love bulanan Kodansha dari Ogos 2019 hingga September 2020 dan telah dikumpulkan ke dalam 2 jilid tankōbon .

Walaupun manga itu belum menerima terjemahan bahasa Inggeris secara rasmi, namun ia telah mendapat pengikut di barat kerana pengendalian tema yang matang dan ulasan yang dibentangkan untuk subjek yang luar biasa.

Sebuah drama bersiri aksi langsung berdasarkan manga telah diterbitkan bersama oleh Netflix dan TV Tokyo, dengan Takumi Saitoh dipilih untuk melakonkan watak sebagai Kentaro Hiyama. Musim pertama Siri Asal Netflix diumumkan untuk memulakan penstriman pada 21 April 2022. [1] [2] [3] [4] [5]

Watak[sunting | sunting sumber]

Kentaro Hiyama (Jepun: 檜山健太郎, Hepburn: Hiyama Kentarou)
Seorang pekerja elit bujang berusia 32 tahun yang hamil setelah bersama dengan Aki Seto. Dia yang pada mulanya tidak pasti sama ada mahu mengekalkan kandungannya, telah mengubah pendiriannya setelah mengalami prejudis di tempat kerja. Dia membina restoran "Papa & Kids" untuk mereka yang mengandung dan menyusu.,Kentaro mempunyai rasa berhak dan bangga selepas inseminasi kerana bapanya meninggal dunia sebelum kelahirannya sendiri dan ibunya bergelut untuk membesarkannya sendiri. Dia tidak berminat untuk mengasuh bayi itu bersama Aki sehingga Aki secara terbuka mencadangkan untuk menjaganya semasa Kentaro bekerja. Dia melahirkan seorang anak lelaki, yang dia namakan Kotaro, dan dengan gembira membesarkannya. Dalam siri awal, Kentaro dan Aki mengekalkan hubungan mereka secara platonik semasa membesarkan Kotaro, tetapi dalam Childcare Edition, mereka akhirnya menjadi lebih rapat dan memilih untuk tinggal bersama.
Aki Seto (Jepun: 瀬戸亜希, Hepburn: Seto Aki)
Seorang wartawan bebas berusia 30 tahun dan ibu kepada bayi Kentaro Hiyama. Dia tegas menentang untuk menetap dan mempunyai anak sehingga Kentaro mendedahkan kehamilannya kepadanya. Walaupun pada mulanya tidak pasti sama ada dia sebenarnya ibu (Kentaro mengaku mempunyai hubungan lain) Aki mengembangkan kerinduan ibu untuk seorang anak dan menawarkan untuk menjadi ibu bapa bersama bayi itu semasa Kentaro bekerja. Dalam siri awal, Aki mengekalkan hubungan platonik dengan Kentaro semasa membesarkan anak mereka Kotaro, tetapi dalam Childcare Edition disambung semula dengan kedua-dua mereka mengembangkan perasaan antara satu sama lain.
Kotaro Hiyama (Jepun: 檜山幸太郎, Hepburn: Hiyama Kōtarō)
Anak lelaki Kentaro dan Aki. Dia dilahirkan pada penghujung siri awal dan pada masa akan datang berkahwin dengan seorang wanita bernama Aoi dan hamil dengan bayi mereka. Dalam Childcare Edition, yang berlangsung tiga tahun selepas itu, Kotaro menjadi punca konflik bagi Kentaro dan Aki kerana mereka cuba menjadikan kehidupan mereka lebih mudah untuk dia dan mereka sendiri.
Mizuki Kawabata (Jepun: 川端美月, Hepburn: Kawabata Mizuki)
Seorang pekerja pejabat yang hamil daripada teman lelakinya yang menduplikasi. Dia bergelut dengan idea untuk mempunyai seseorang untuk bergantung dengan bayi dalam perjalanan. Setelah mengetahui Kentaro hamil dan bujang, dia mendapat inspirasi untuk membesarkan bayinya sendiri. Dia akhirnya melahirkan anak dan memulakan perniagaan sewa kereta bayi dengan rakannya. Ia tersirat bahawa dia adalah ibu kepada Aoi, bakal isteri Kotaro. Dia tidak hadir sepenuhnya dalam Childcare Edition.
Seiya Aoyagi (Jepun: 青柳誠也, Hepburn: Aoyagi Seiya)
Seorang idola popular yang merupakan sebahagian daripada ahli kugiran lelaki. Dia hamil daripada hubungannya dengan rakan idola Asakawa Sakura. Terinspirasi dengan kisah Kentaro, dia memutuskan untuk menjaga bayinya dan mengupahnya untuk bertindak sebagai penasihat untuk membantu mengendalikan paparazi.
Asakawa Sakura (Jepun: 浅川さくら, Hepburn: Sakura Asakawa)
Seorang penyanyi terkenal. Dia ialah ibu kepada bayi Seiya Aoyagi dan menjadi bercanggah dengan berita itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Watanabe, Shigeko (April 8, 2021). "Netflix confirms start of production of new series, He's Expecting". Netflix. Dicapai pada April 8, 2021.
  2. ^ "斎藤工×上野樹里 "男性が妊娠?"『ヒヤマケンタロウの妊娠』Netflixとテレビ東京が共同で企画・製作". TV Tokyo (dalam bahasa Jepun). April 8, 2021. Dicapai pada April 8, 2021.
  3. ^ "斎藤工 × 上野樹里 "男性が妊娠?" 社会派コメディドラマ Netflixオリジナルシリーズ『ヒヤマケンタロウの妊娠』 Netflixとテレビ東京が共同で企画・製作 <制作決定&キャスト発表>". AOI Pro. (dalam bahasa Jepun). April 8, 2021. Dicapai pada April 8, 2021.
  4. ^ Antonio Pineda, Rafael (April 7, 2021). "Kentarō Hiyama's First Pregnancy Manga About Pregnant Man Gets Netflix Live-Action Show in 2022". Anime News Network. Dicapai pada April 7, 2021.
  5. ^ Komatsu, Mikikazu (April 7, 2021). "Eri Sakai's Kentaro Hiyama's First Pregnancy Manga Gets Live-action Drama on Netflix". Crunchyroll. Dicapai pada April 7, 2021.
Kentaro Hiyama's First Pregnancy
ヒヤマケンタロウの妊娠
(Hiyama Kentarou no Ninshin)
Manga
PengarangEri Sakai
PenerbitKodansha
DemografikJosei
PencetakanKodansha Comics BL
Majalah AsalBe Love
Tarikh Pengeluaran11 Ogos 20123 November 2012
Jilid1
Manga
Kentaro Hiyama's First Pregnancy: Childcare Edition
PengarangEri Sakai
PenerbitKodansha
DemografikJosei
PencetakanKodansha Comics BL
Majalah AsalBe Love
Tarikh Pengeluaran1 Ogos 20191 September 2020
Jilid2