Kepompong (drama lipur lara 2004-2007)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kepompong (sinetron))
Kepompong
Genre
PenciptaIndika Entertainment
Ditulis oleh
  • Nucke Rachma
  • Rick ST Mulyono
Pengarah
Dibintangi oleh
Penggubah lagu tema
Yon dan Tituk
Lagu pembukaan"Tak Mungkin Ku Melepasmu" oleh Dygta feat. Andina Ayunani
Lagu penutup"Tak Mungkin Ku Melepasmu" oleh Dygta feat. Andina Ayunani
Penggubah
Negara asalIndonesia
BahasaBahasa Indonesia
Bilangan musim1
Bilangan episod1197
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Kristuadji Legopranowo
Penerbit
  • Shanker R. S.
Penyunting
  • De Ghodot
Lokasi
SinematografiBambang Supriadi
Pemasangan kamera
Multi-kamera
Tempoh siaran60 minit (21:00-22:00 WIB)
Syarikat penerbitan
Indika Entertainment
Syarikat pengedaran
Trans Media
Penyiaran
Saluran asalTrans TV
  • Siaran Negara Lain:
Malaysia TV3
Siaran asal13 September 2004 (2004-09-13) – 20 Januari 2008 (2008-01-20)

Kepompong adalah drama lipur lara Indonesia terbitan Indika Entertainment yang ditayangkan perdana 13 September 2004 pukul 21.00 WIB di Trans TV dengan lagu tema yang berjudul Tak Mungkin Ku Melepasmu yang dipopularkan oleh Dygta feat. Andina Ayunani. Kepompong sedang ditayangkan di Indonesia, Malaysia, Singapura dan Brunei di Trans TV dan RCTI di Indonesia, TV3 dan Astro Prima (Malaysia), MediaCorp Channel 5 (Singapura) serta Brunai International (Brunei). Drama lipur lara ini diarahkan oleh Noto Bagaskoro dan dibintangi oleh Inka Noverita, Giovanni Tobing, dan Dhini Aminarti.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Alya ialah seorang wanita yang bijak, manis, baik hati, agak lasak, kuat dan bercita-cita tinggi untuk maju ke hadapan. Selepas tamat sekolah menengah, Alya mengambil keputusan untuk meninggalkan Bogor menuju Jakarta. Di Jakarta, Alya tinggal bersama ibu angkatnya, Puan Delia dan dua adik angkatnya, Brenda dan Claudia. Alya tidak begitu selesa tinggal bersama mereka, kerana Puan Delia dan Brenda selalu marah kepadanya, dan Claudia selalu mengusik Alya. Tetapi Alya tiada pilihan, kerana dia tidak mempunyai keluarga lain yang dia kenali. Alya cuba menerimanya dengan tabah. Nasib baik ada jiran bernama Wisnu dan Lala yang sentiasa bersedia membantu dan menghiburkan Alya. Alya diajak berkawan rapat dengan Wisnu dan Lala di rumah dan turut dimasukkan ke universiti kerana Nuna mempunyai keinginan yang kuat untuk menyambung pelajaran.

Tanpa Alya sedar, dia sebenarnya masih mempunyai keluarga yang besar. Tidak lain tidak bukan Mbah Tati, neneknya yang pernah menghalau ibunya keluar dari rumah. Mbah Tati berjaya menemui Siska, cucu pertamanya, yang menjaganya untuk menebus kesilapannya sebelum ini terhadap anak perempuannya, Puan Metha, ibu kepada Alya (Adik) dan Siska (Kakak), yang dihalaunya keluar dari rumahnya. Namun Mbah Tati masih tidak menemui cucu bongsunya. Dan Mbah Tati terus mencarinya.

Kehidupan keluarga Puan Delia tidak bahagia, kerana Puan Delia lebih mementingkan kerjayanya daripada kehidupan anak perempuannya, Brenda dan Claudia. Pada suatu malam ketika Alya gembira kerana baru sahaja tamat pengajian, Alya telah dirogol oleh Ghani yang sedang mabuk.

Alya merasakan hidupnya telah musnah akibat rogol itu. Dia menceritakan semua kejadian ini kepada Wisnu dan Lala. Wisnu dan Lala sangat rapat dengan Alya sehingga dikhabarkan mereka berkawan sesama sendiri. Wisnu dan Lala amat kesal dengan nasib Alya dan Wisnu dan Lala menasihati Alya supaya melaporkan Ghani kepada polis.

Tanpa Alya dan Claudia sedar, mereka menyayangi lelaki yang sama bernama Ghani. Hubungan mereka yang tidak pernah baik akhirnya menjadi lebih buruk apabila Claudia mendapat tahu Ghani akan berkahwin dengan Alya. Claudia, Brenda dan Puan Delia menentang perkahwinan Alya dan Ghani.

Akibat rogol itu, Alya ternyata positif hamil. Terdetik hati Ghani melihat keadaan Alya yang sudah 2 bulan mengandungkan anaknya dan Ghani ingin bertanggungjawab atas kehamilan Nuna.

Nuna mendapat tahu bahawa Ghani adalah bekas kekasih kepada adik angkatnya, Claudia. Claudia juga tidak mahu kakak angkatnya berkahwin dengan Ghani, lebih-lebih lagi Beby merupakan anak kesayangan Puan Delia dan adik kesayabgan Brenda. Si ibu dan si kakak sangat menyayangi Claudia sehinggakan apa sahaja kehendaknya akan dituruti. Claudia mengambil kesempatan daripada keadaan ini. Claudia mula menjalankan senario licik. Namun, ini tidak menjejaskan hubungan Ghani dan Alya. Ghani akhirnya memutuskan untuk mengahwini Alya, agar anaknya mendapat ayah.

Selepas berkahwin, Alya dituduh Claudia membunuh dan mengandungkan anak Roy iaitu adik Ferdi. Walaupun Claudia mengandung anak Roy dan membunuhnya, Nuna akhirnya dipenjarakan. Claudia juga mengambil kesempatan daripada syarat ini supaya dia dapat memenangi hati Ghani kembali. Claudia akhirnya berkahwin dengan Ghani.

Di penjara, Alya melahirkan Pandu. Bagaimanapun, Ghani tidak mahu menjaga anak lelaki itu kerana menyangka Pandu adalah anak Roy. Claudia yang mengetahui Pandu adalah anak kepada Ghani, akhirnya mencampakkan Pandu ke rumah anak yatim dan mengatakan bahawa Rangga telah meninggal dunia. Ketika Pandu berumur 5 bulan, Pandu meninggal dunia akibat leukemia dan kegagalan buah pinggang dan Alya dipersalahkan kerana menjaga anak lelaki itu dan dia dibenci oleh keluarga Ghani.

Semasa menghantar tempahan makan tengah hari, Nuna bertemu dengan Ferdi dan Siska. Pertemuan itu membuatkan Alya tidak menyukai Ferdi, kerana dia seorang yang sombong dan selalu memaksa kehendaknya. Tetapi suka atau tidak, Alya sering berjumpa dengan Ferdi, kerana kantinnya berada di premis syarikat Encik Wibowo, ayah Ferdi. Kegusaran Alya terhadap Ferdi beransur pudar apabila melihat perlakuan Dipta terhadap Chacha, adik Ferdi selain Roy. Nuna mula rasa simpati terhadap Dipta. Dan keakraban mereka berterusan setelah Nuna berjaya menyelamatkan Helen, anak Chacha daripada diculik.

Ferdi sebenarnya sudah bertunang dengan Siska walaupun dia tidak mencintai Siska. Ferdi hanya melakukan ini kerana bapa angkatnya, Encik Abimana, memaksanya. Encik Abimana mengancam untuk menyusahkan Chacha dan Helen, dua orang yang sangat penting dalam hidup Ferdi. Ferdi hanya mampu memendam rasa benci terhadap bapa angkatnya, kerana Encik Abimana juga menyembunyikan maklumat tentang siapa ibu bapa kandung Ferdi. Lainlah dengan Siska, dia memang nak Ferdi jadi suaminya.

Sebenarnya Siska telah dijodohkan dengan Baskara, anak kepada Tuan Haji Indra dan Puan Hajjah Yasmin, orang kaya yang terkenal di Bekasi. Siska sendiri tak suka Baskara, sebab dia nak cari kerjaya dulu sebagai usahawan berjaya. Walaupun Puan Metha, ibu Siska, berasa tidak sedap hati kerana asyik menolak lamaran Baskara.

Tiga belas bulan kemudian, Alya dibebaskan dari penjara dan Ferdi secara rahsia mendekati Alya untuk membalas dendam kematian adik kesayangannya, Roy. Daripada perselisihan faham ini, Alya dan Ferdi mula berkahwin dan tinggal bersama.

Bertitik tolak dari sifat Ferdi yang acuh tak acuh, kaku dan dingin, hatinya sedikit demi sedikit mula cair dengan kasih sayang Alya. Mereka juga mula menyayangi antara satu sama lain.

Baskara dijemput ke majlis perkahwinan Alya dan Ferdi, kawan rapatnya. Dan Siska tahu ini. Dan akhirnya Siska sedar yang hatinya sudah terikat dengan Baskara. Siska menemani Baskara di majlis perkahwinan sahabat baiknya, Ferdi. Siska mahu duduk di sebelah Baskara.

Selepas dijemput ke majlis perkahwinan Ferdi dan Alya, Baskara mengambil keputusan untuk mendalami agamanya. Dengan bantuan Siska, Baskara cuba mengikut jalan yang lurus. Sementara itu, hubungannya dengan Baskara lebih daripada sekadar kawan, walaupun ada sedikit tentangan daripada keluarga Siska. Dan Baskara kini sedar bahawa cinta sejatinya ialah Siska. Perlahan-lahan Baskara mula menjana semula perasaan cinta di hati Siska. Akhirnya Mbah Tati dan Puan Metha merestui hubungan Siska dan Baskara.

Segalanya akhirnya terbongkar. Ferdi yang mengetahui bahawa dia adalah anak kandung Encik Wibowo, kemudian meninggalkan Encik Abimana yang berpura-pura menjadi bapanya. Nuna juga telah menemui keluarganya yang hilang iaitu Mbah Tati dan Siska, kakaknya.

Dengan segala usahanya, Baskara berjaya mencapai hasratnya. Ketabahan dan tawakkalnya kepada Allah SWT telah membawanya ke pintu kebahagiaan. Dia akhirnya menyusuri lorong bersama Siska, ditemani ibunya, Puan Metha dan neneknya, Mbah Tati yang gembira. Anak mereka adalah sumber kebanggaan.

Kehidupan Alya dan Ferdi pada mulanya cukup bahagia kerana dikurniakan seorang anak perempuan iaitu Sava Aurelia Saksena alias Sava. Semasa perkahwinan mereka berkembang, Alya mengalami kemajuan yang semakin pesat dalam mencapai kerjayanya. Ini menyebabkan Nuna mula mengawal kehidupan Ferdi dan mula menjauhkan diri daripada kehidupan anak perempuannya. Akibatnya, rumah tangga Alya mula mengalami keretakan, kerana Alya mula sibuk dengan perniagaannya, ditambah pula ramai lelaki yang cuba mendekati Alya, seperti Nino seorang ahli perniagaan dan Aldebaran, rakan sekerjanya yang dikenali sebagai seorang playboy yang serius.

Alya berpisah dengan Ferdi dan anak perempuannya yang lebih suka tinggal bersama Ferdi dalam kehidupan mewah. Konflik berlaku lagi di mana Alya bertemu semula dengan Ghani, yang mendapat tahu bahawa Sava adalah anak angkatnya yang dibesarkannya pada masa ini.

Nasib baik ada Aldebaran dan Ferdi yang bekerjasama untuk melindungi Alya daripada gangguan Ghani, dan juga bantuan daripada Beverly, perempuan yang telah ditipu oleh Ghani. Pelbagai tindakan licik Ghani sentiasa gagal. Ghani akhirnya sedar yang dia tidak dapat Alya, lalu meninggalkan Nuna. Akhirnya Alya bebas dari bayang Ghani, manakala Puan Delia dan Encik Abimana akhirnya dipenjarakan kerana jenayah mereka. Namun, timbul masalah baru, siapakah yang akan Alya pilih? Ferdi, ahli unit khas yang berhati keras dan bapa kepada anak perempuannya, atau Aldebaran, rakan sekerja playboynya yang sedar dan cuba menunjukkan kesetiaannya kepada Alya?

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon Watak
Inka Noverita Alya Pertiwi
Giovanni Tobing Ferdi Saksena
Dhini Aminarti Siska Wiraguna
Dude Harlino Baskara Raharja
Uci Bing Slamet Metha Andriani
Rico Tampatty Wibowo Haris Saksena
Andhika Gumilang Royano Putra Saksena (Roy)
Chacha Frederica Claudia
Asmirandah Brenda
Glenn Alinskie Ghani Pratama
Nanny Somanegara Mbah Tati
Rima Melati Nenek Hana
Frans Tumbuan Datuk Bramantyo
Adjie Massaid Darren Abimana "Abi" Abila
Hanna Hasyim Delia
Wawan Wanisar Haji Indra Ardiwilaga
Dorris Calebaut Hajjah Yasmin Ardiwilaga
Mike Muliadro Aldebaran Alfahri
Toddy Taufan Wahyudi El Nino Prasetya
Detri Warmanto Wisnu
Aryani Fitriyana Lala
Tio Pakusadewo Hartawan Alfahri
Maudy Koesnaedy Rossa Alfahri
Cok Simbara Haryo Chandrawijaya
Dian Nitami Karina Larasati (Puan Chandra)
Desy Ratnasari Rini
Amara Rima
Atalarik Syah Andi
Primus Yustisio Haris
James Sahertian Anwar
Rudy Salam Suryadirjo
Lucky Alamsyah Nurdin
Ari Wibowo Aldi Prasetyo
Tri Budiman Nanda
Torro Margens Arif
Hudi Prayoga Bambang
Merry Mustaf Yuli
Yeyen Lidya Santi
Cut Keke Monik
Dinda Melinda Lusi
Peter Pattiapon Kapten Krisna
Luis Palbo Pram Pramudya
Beniqno Dokter Ronny
Irene Ami
Cut Syifa Sava Aurelia Saksena

Bintang Tamu[sunting | sunting sumber]

Maklumat[sunting | sunting sumber]

  • Judul: Kepompong
  • Genre: Drama lipur lara
  • Stesen Televisiyen: Trans TV
  • Bilangan Episode: 1197 Episod
  • Periode Perdana Tayang: Isnin, 13 September 2004
  • Periode Selesai Tayang: Jumaat, 23 Disember 2007
  • Syarikat Penerbitan: Indika Entertainment (2004)
  • Pengarah Artistik : Iwan Kusjaya
  • Penata Suara : Hasan Arab
  • Pelakon oleh: Indika Production
  • Reka Bentuk Grafik : Jehan Medina
  • Reka Bentuk Produksi: Syaeful Anwar
  • Reka bentuk pembukaan: Adi Eka Prasetya
  • Ketua Produksi: Nyoman J Irianto
  • Editor : De Ghodot
  • Penyelaras Pengeluaran: Agus Sirhan dan Hengky Akerina
  • Penyusun Muzik : Gatot Disc Sudarto
  • Jurugaya Kamera : Bambang Supriyadi
  • Cerita dan Lakon Layar oleh: Nucke Rachma dan Rick ST Mulyono
  • Pengarah Bersama : Bobby Moeryawan
  • Penyeliaan Pasca Pengeluaran : Rizal Basri
  • Penerbit Urusan : M Thamrin LBS
  • Eksekutif Pengeluaran : Erie Tresnawati
  • Penerbit Eksekutif: Kristuadji L
  • Penerbit : Shanker R. S.
  • Pengarah : Noto Bagaskoro
  • Copyright: All Copyrights reserved 2004-2007
  • Lokasi: Jakarta, Depok, Bogor, Tangerang, Bekasi, Cianjur  Indonesia

Lagu tema[sunting | sunting sumber]

Judul lagu Penyanyi Pencipta Pengeluaran
"Tak Mungkin Ku Melepasmu" Dygta feat Andina Yon dan Tituk Universal Music Indonesia
Penerangan
  Lagu tema utama

Siaran Semula[sunting | sunting sumber]

Oleh sebab begitu banyak permintaan di rangkaian sosial Facebook dan Twitter, Trans TV menyiarkan ulangan drama lipur lara ini pada 1 Oktober 2012, setiap hari pukul 16:00 WIB.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Kepompong berjaya mendahului rating pada hari kelima tayangan perdananya di televisyen. Penerimaan Kepompong terus meningkat sejak disiarkan pada September 2004. Dari Oktober hingga November 2004, angka rating untuk drama lipur lara ini selalunya melebihi 13. Rekod tertinggi dicapai pada 31 Mei 2005 dengan rating 16.9 dan audience share 53, mengatasi keputusan pada 13 Mei 2005 dengan rating 15.6 dan audience share 54.3. Pada kemuncaknya, Kepompong berjaya mendapat rekod daripada Muzium Rekod Dunia Indonesia (MURI) sebagai drama lipur lara masa perdana yang berjaya mendapat bahagian penonton negara tertinggi iaitu melebihi 50 peratus berturut-turut dalam tempoh 100 hari.

Penghargaan dan nominasi[sunting | sunting sumber]

Tahun Penghargaan Kategori Penerima Hasil
2005 Rekor MURI Sinetron Prime Time dengan Audience Share Nasional Tertinggi (Di atas 52% berturut-turut dalam 169 Hari) Kepompong Terpilih
2005 Museum Rekor Dunia Indonesia Karya Ekonomi Kreatif dengan Pencapaian Rekor Penonton Terbanyak di Indonesia Kepompong Terpilih
2005 Festival Film Bandung 2005 Siri Televisyen Terpuji Kepompong Menang
2005 Festival Film Bandung 2005 Pengarah Terpuji Siri Televisyen Noto Bagaskoro Menang
2005 Anugerah Musik Indonesia 2021 Penghargaan AMI untuk Karya Produksi Original Soundtrack Terbaik Tak Mungkin Ku Melepaskanmu oleh Dygta feat. Andina Ayunani Menang

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]