Antillen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kepulauan Antille)
Peta Kepulauan Antillen menjangkaui laut Caribbean

Kepulauan Antillen (bahasa Inggeris: The Antilles; Perancis: Antilles, Sepanyol: Antillas, Belanda: Antillen, Portugis: Antilhas) merupakan sebuah kepulauan disempadani Laut Caribbean di sebelah selatan dan baratnya, Teluk Mexico di sebelah barat lautnya dan Laut Atlantik di sebelah utara dan timurnya.

Kepulauan ini dibahagikan kepada dua kumpulan kecil: Antillen Besar dan Antillen Kecil. Kepulauan Antillen Besar termasuk pulau-pulau besar Cuba, Jamaica, Puerto Rico, Hispaniola (dibahagikan kepada Haiti dan Republik Dominica) dan Kepulauan Cayman. Kepulauan Antillen Kecil pula terdapat Kepulauan Lindung Angin, Kepulauan Hadap Angin, dan Kepulauan Antillen Lindung Angin di utara Venezuela. Kepulauan Lucayan (terdiri daripada Bahamas serta Kepulauan Turks dan Caicos) secara umumnya tidak dikategorikan bersama dalam kepulauan besar ini meskipun berada sebahagian daripada Hindia Barat.[1]

Secara geografinya, kepulauan Antillen dianggap sebagai satu subkawasan Amerika Utara. Cuba, Republik Dominica dan Puerto Rico – dan kadangkalanya keseluruhan pulau-pulau ini – dikira mengikut konteks budaya sebagai sebahagian daripada Amerika Latin[perlu rujukan], namun ada sesetengah sumber mengelakkan peringkasan sosioekonomi ini dengan menggunakan "Amerika Latin dan Caribbean" (Latin America and the Caribbean). Secara geologinya pula, Kepulauan Antillen Besar terdiri daripada batu kerak benua, berbeza daripada Kepulauan Antille Kecil yang kebanyakannya merupakan pulau-pulau bergunung berapi atau berterumbu karang.

Negara dan kawasan[sunting | sunting sumber]

Kepulauan Lucayan[sunting | sunting sumber]

Kepulauan Antillen Besar (Greater Antilles)[sunting | sunting sumber]

Kepulauan Antillen Kecil (Lesser Antilles)[sunting | sunting sumber]

Kepulauan Antillen Lindung Angin (Leeward Antilles)[sunting | sunting sumber]

Kepulauan Lindung Angin (Leeward Islands)[sunting | sunting sumber]

Kepulauan Hadap Angin (Windward Islands)[sunting | sunting sumber]

Pulau-pulau lain[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Some sources, such as Encarta in Spanish, include the Bahamas in the Antilles. [1](Sepanyol). 2009-10-31.