Kepulauan Tanimbar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kepulauan Tanimbar di selatan Kepulauan Maluku.

Kepulauan Tanimbar, juga dikenali sebagai Timur Laut, adalah kumpulan kira-kira 65 pulau di wilayah Maluku, Indonesia. Pulau yang terbesar dan paling tengah ialah Yamdena; yang lain termasuk Selaru di barat daya Yamdena, Larat dan Fordata di timur laut, Maru dan Molu di utara, dan Seira, Wuliaru, Selu, Wotap dan Makasar di barat.

Kepulauan Tanimbar ditadbir sebagai Kabupaten Kepulauan Tanimbar, sebuah kabupaten di Maluku. Kabupaten ini meliputi kawasan tanah seluas 10,102.92 km2, dan mempunyai populasi 105,341 pada banci 2010, [1] meningkat kepada 123,572 dalam bancian 2020.[2] Bandar utama dan pusat pentadbiran terletak di Saumlaki.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Sebuah bangunan di Tanimbar.

Secara geografi, pulau-pulau timur laut masih merupakan sebahagian daripada Kepulauan Sunda Kecil. Kepulauan Aru dan Kepulauan Kai terletak di timur laut, dan Pulau Babar dan Timor terletak di barat. Pulau-pulau itu memisahkan Laut Banda dan Laut Arafura. Jumlah keluasan tanah bagi Kepulauan ialah 10,102.92 km2 (3,900.76 bt persegi).

Pulau terbesar ialah Yamdena. Pulau Yamdena mempunyai rangkaian bukit berhutan tebal di sepanjang pantai timurnya, manakala pantai baratnya lebih rendah. Saumlaki ialah bandar utama, terletak di hujung selatan Yamdena. Pulau-pulau lain termasuk Larat, Selaru, dan Wuliaru.

Penduduknya ialah 123,572 pada banci 2020,[3] di mana kira-kira 94% adalah Kristian, dan selebihnya Islam atau lain-lain.[4] Pulau kecil Tanimbarkei bukan sebahagian daripada Tanimbar, tetapi Kepulauan Kai dan didiami oleh kurang daripada 1000 orang yang sangat tradisional.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Patung nenek moyang dari Kepulauan Tanimbar, Kabupaten Maluku Tenggara Barat.

Dalam sejarah moden, pulau-pulau Tanimbar (sebagai Kepulauan Aru) disebut dalam peta abad ke-16 oleh Lázaro Luís (1563), Bartolomeu Velho (s. 1560), Sebastião Lopes (1565), dalam peta 1594 Hindia Timur bertajuk Insulæ Moluccæ oleh kartografer Belanda Petrus Plancius, dan dalam peta Nova Guinea pada 1600 (berdasarkan sumber Portugis). Kepulauan Tanimbar telah dilihat dan mungkin dikunjungi oleh pelayar Portugis seperti Martim Afonso de Melo Jusarte sekitar 1522–1525, yang mengembara di sekitar kepulauan Aru (dengan rujukan "di sini Martin Afonso de Melo menetap pada musim sejuk") dan Tanimbar, dan mungkin Gomes de Sequeira pada tahun 1526.[5]

Kepulauan Tanimbar adalah sebahagian daripada Hindia Timur Belanda . Semasa Perang Dunia II Belanda menghantar detasmen seramai 13 orang tentera yang diketuai oleh sarjan KNIL Julius Tahija ke bandar Saumlaki di Kepulauan Tanimbar pada Julai 1942. Kapal Jepun memasuki teluk di Saumlaki pada 30 Julai dan bot-bot kecil digunakan untuk ke jeti. Orang Jepun berbaris di jeti dan mahu berarak secara rapat ke Saumlaki. Pasukan garison melepaskan tembakan dari jarak dekat dengan dua mesingan ringan mereka. Jepun berundur ke bot mereka meninggalkan beberapa orang mati di jeti. Pendaratan musuh berikutnya, bagaimanapun, dibuat di tempat lain manakala kapal-kapal Jepun melepaskan tembakan ke arah kedudukan pertahanan. Enam daripada tentera Belanda terbunuh dan yang terselamat dihalau ke dalam belukar. Pada 31 Julai, sebuah kapal yang membawa kontinjen Tentera Australia tiba di jeti di Saumlaki, tanpa menyedari bahawa bandar itu telah jatuh ke tangan Jepun. Kapal itu ditembak dari pantai, dan komander pasukan pendaratan terbunuh. Orang Australia berundur ke Darwin. Selepas itu, anggota pasukan tentera Belanda mendapat tembakan tentera laut daripada Jepun; ini menyebabkan beberapa orang terkorban, dan diikuti dengan serangan oleh infantri Jepun di hadapan yang lebih luas. Tujuh anggota garrison yang masih hidup kemudian menaiki kapal layar dan melarikan diri ke Australia.[6]

Ekonomi[sunting | sunting sumber]

Produk penting ialah kopra, kulit kura-kura dan trepang (timun laut boleh dimakan). Baru-baru ini, syarikat minyak dan gas Jepun Inpex berhasrat untuk membangunkan Projek Blok Masela dengan berbilion tan gas asli yang dihasilkan. Kemudahan luar pesisir akan ditempatkan di Pulau Tanimbar.[7]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Biro Pusat Statistik, Jakarta, 2011.
  2. ^ Badan Pusat Statistik, Jakarta, 2021.
  3. ^ Badan Pusat Statistik, Jakarta, 2021.
  4. ^ "Population by Region and Religion". Badan Pusat Statistik. Dicapai pada 29 June 2017.
  5. ^ Continent of Curiosities: A Journey Through Australian Natural History - Danielle Clode, Cambridge University Press, Page 26
  6. ^ L, Klemen (1999–2000). "The Banda Sea Operations 1941-1942". Forgotten Campaign: The Dutch East Indies Campaign 1941-1942.
  7. ^ "POD Blok Masela oleh Inpex Akan Disetujui Akhir Tahun 2018". Lelemuku.com. Dicapai pada 14 November 2018.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]