Kerajaan New Zealand

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kerajaan New Zealand
Government of New Zealand
Te Kāwanatanga o Aotearoa
Tanda kata yang digunakan di laman web Kerajaan New Zealand
Gambaran keseluruhan
Pembentukan1856 (kerajaan bertanggungjawab)
NegaraNew Zealand
Bidang kuasaNew Zealand Sunting ini di Wikidata
Laman sesawangbeehive.govt.nz
KetuaPerdana Menteri
Dilantik olehGabenor Jeneral
Ibu pejabatBeehive,
Jalan Molesworth, Wellington
Alat utamaKabinet
Bertanggungjawab kepadaDewan Perwakilan
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Templat:Politics of New Zealand

Kerajaan New Zealand (bahasa Inggeris: Government of New Zealand atau New Zealand Government; Bahasa Māori: [Te Kāwanatanga o Aotearoa] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)) (dalam istiadat dirujuk sebagai Her Majesty's Government in New Zealand yang bermaksud Kerajaan Kebawah Duli Yang Maha Mulia di New Zealand di Mohor New Zealand[1]) ialah kompleks tadbir yang kuasa digunakan di New Zealand. Seperti dalam kebanyakan demokrasi berparlimen, istilah "Kerajaan" merujuk terutamanya kepada cabang eksekutif,[2] dan lebih khusus kepada kementerian kolektif mengarahkan eksecutif. Berdasakan prinsip kerajaan bertanggungjawab, ia beroperasi dalam rangka kerja bahawa "Ratu berkuasa, tetapi kerajaan memerintah, selagi ia ada sokongan Dewan Perwakilan".[3]

Kuasa eksekutif digunakan oleh Perdana Menteri dan menteri kabinet, kesemuanya berseumpah kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan untuk menjadi menteri Mahkota dan bertanggungjawab dengan badan perundangan yang dipilih, Dewan Perwakilan.[4] Kedudukan Perdana Menteri, ketua kerajaan New Zealand, milik orang yang mendapat sokongan daripada lebih suara ahli dalam Dewan Perwakilan. Pada praktiknya, Perdana Menteri ditentukan mengikut saiz setiap parti politik, menyokong perjanjian antara parti dan undian kepimpinan dalam parti yang memimpin Kerajaan.

Perdana Menteri dan Kabinet dilantik secara rasmi oleh Gabenor Jeneral (wakil wizurai Ratu di New Zealand).[4] Pada praktiknya, Gabenor Jeneral bertindak atas nasihat Perdana Menteri dalam melantik menteri. Menteri Kabinet ditarik daripada menteri dipilih daripada parti Perdana Menteri dalam Dewan Perwakilan. Beberapa lagi menteri (kebiasaannya muda atau sokongan) sebahagian daripada Majlis Mesyuarat Kerajaan tetapi di luar Kabinet. Kebanyakan menteri ada portfolio tanggungjawab khusus seperti jabatan atau kawasan dasar, walaupun menteri tanpa portfolio kadangkala dilantik.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Seal of New Zealand Act 1977" (dalam bahasa Inggeris). Parliamentary Counsel Office. Dicapai pada 30 April 2017.
  2. ^ "How government works". New Zealand Government. Dicapai pada 7 December 2016.
  3. ^ Sir Kenneth Keith, quoted in the Cabinet Manual Diarkibkan 9 Oktober 1999 di Wayback Machine
  4. ^ a b "Constitution Act 1986 No 114 (as at 17 May 2005), Public Act – New Zealand Legislation". Parliamentary Counsel Office. Dicapai pada 7 December 2016.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Palmer, Geoffrey; Palmer, Matthew (2004). Bridled Power: New Zealand's constitution and government (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-4). South Melbourne, Vic. [u.a.]: Oxford University Press. ISBN 978-0-195-58463-9.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Governments of New Zealand Templat:New Zealand topics