Kerana Dia Manusia Biasa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kerana Dia Manusia Biasa
GenreDrama
Cinta
Konflik
Keluarga
Dendam
Berdasarkan daripada
Novel asal oleh Wan Nur Najihah
PenciptaWan Nur Najihah
Ditulis olehPGRS Team
Jinra
Riqmal EG
Fajar Suraya
PengarahIdora Abdul Rahman
Dibintangi oleh
Lagu pembukaan"Leraikan" oleh Black Hanifah
Lagu penutup"Leraikan" oleh Black Hanifah
Negara asalMalaysia
BahasaMelayu
Bilangan episod15
Penerbitan
Penerbit eksekutifZetty Alia Dato' Ramly
Zetty Adila Dato' Ramly
PenerbitZaitun Mohd Jiwa
Tempoh siaran40–41 minit
Syarikat penerbitan
Global Station
Penyiaran
Saluran asalTV3
Format gambar
Format audioDolby Digital
Siaran asal24 Julai 2019 – 19 Ogos 2019
Kronologi
MengikutiMimpi Sabrina
Diikuti olehHilang Yang Kembali

Kerana Dia Manusia Biasa merupakan sebuah siri drama televisyen Malaysia 2019 arahan Idora Abdul Rahman, dibintangi oleh Emma Maembong dan Shukri Yahaya. Diadaptasi dari novel 2014 bertajuk sama nukilan Wan Nur Najihah, siri ini memulakan tayangan perdana di Slot Samarinda TV3 dari 24 Julai 2019 hingga 19 Ogos 2019 menggantikan Mimpi Sabrina yang dipindahkan siaran ke Slot Azalea.[1]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Disebabkan kesilapan orang lain, Nurin Aira terpaksa menanggung fitnah dan umpatan orang luar. Pada usia yang muda juga, Nurin Aira telah memikul tanggungjawab apabila Nora (Sasqia Dahuri), kakak angkatnya meninggalkan seorang bayi bernama Alia kepadanya. Nora berjanji untuk mengambil Alia semula apabila masalahnya selesai. Malangnya, lima tahun berlalu dan Nora tidak juga muncul. Nurin menjaga Alia dengan penuh kasih sayang bagaikan darah dagingnya sendiri.

Kehilangan Aisyah, membuatkan jiwa Tengku Shamil Zaquan beku untuk mencintai insan lain. Lebih menyedihkan, isterinya pergi setelah diragut insan yang tidak berperikemanusiaan. Tengku Shamil yang ingin lari dari desakan keluarga dan juga kerana mempunyai agenda tersendiri, dia dan Nurin Aira disatukan walau dalam hati, Tengku Shamil tidak pernah terfikir untuk menduakan Aisyah. Nurin Aira hanya pasrah dan berkorban demi menyelamatkan Tengku Shamil daripada bergelar anak derhaka. Pada pandangan Tengku Shamil, Nurin Aira hanyalah seorang perempuan murahan.

Setelah berkahwin, Nurin tidak tinggal sebumbung tetapi dia terpaksa berpindah tinggal sebumbung dengan Tengku Shamil, atas desakan ibu mertuanya. Hidup Nurin Aira bagaikan digantung tidak bertali. Emosinya terdera dek herdikan Tengku Shamil yang membencinya. Namun, dia tetap menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri dan cuba mengambil hati Tengku Shamil yang dingin terhadapnya. Adakah Tengku Shamil dapat memadamkan api dendamnya terhadap cinta Nurin Aira?

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon utama[sunting | sunting sumber]

Pelakon pembantu[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Drama Kerana Dia Manusia Biasa (TV3) My Infotaip (23 Julai 2019). Dicapai pada 9 Jun 2020.