Kereta kebal Fiat 2000

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fiat 2000
Jeniskereta kebal berat
Tempat asalItali
Sejarah pengeluaran
Jumlah dibina2
Spesifikasi
Berat40 t
Panjang7.4 m (24 ka 3 in)
Lebar3.1 m (10 ka 2 in)
Tinggi3.9 m (12 ka 10 in)
Krew10

Armor15-20 mm
Senjata
pertama
1 meriam x 65 mm
Senjata
kedua
6 x mesingan 6.5 mm
EnjinFIAT Aviazione A12
240 hp
Kuasa/berat6 hp/t
Sistem ampaianspring daun
Jarak
operasi
75 km (47 bt)
Kelajuan7 km/j (4.3 mph)


Kereta kebal FIAT 2000 merupakan kereta kebal berat Itali semasa Perang Dunia Pertama.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Semasa Perang Dunia Pertama, Itali tidak menggunakan sebarang unit berperisai, kerana ketiadaan kereta kebal. Satu-satunya penyelesaian pada masa itu adalah untuk memulakan pengeluaran kereta kebal.

Tempahan bagi mereka bentuk dan mengeluarkan kereta kebal pertama Itali diterima oleh syarikat kenderaan FIAT pada tahun 1916. Prototaip bagi kereta kebal baru dipaparkan pada komisen tentera pada 21 Jun 1917; mekanikal sistem adalah lengkap tetapi superstrukturnya ditambah kemudian, diwakili pada prototaip oleh model kayu dengan turet kon terbuka dan meriam palsu. Tatarajah akhir superstruktur hanya siap pada tahun 1918.

Gambaran[sunting | sunting sumber]

FIAT 2000 adalah sebuah kenderaan yang besar, dimensinya setanding dengan kereta kebal Mark I British, dan seberat 40 tan berbanding dengan Mark V 28 tan.

Pemandu duduk di hadapan, dengan visi yang sangat baik secara keseluruhan yang terdiri daripada bukaan hadapan besar dan bukaan sisi kecil.

Susun atur FIAT 2000 agak berbeza berbanding kereta kebal lain, yang digunakan, terutama berbanding British. Enjin telah dipisahkan dari anak-anak kapal, bukan diletakkan di belakang petak krew kereta kebal moden, tetapi di bawahnya. Susun atur mekanikal juga menarik dan inovatif, yang terdiri daripada FIAT Aviazione A12, disejukkan cecair enjin 240 hp dengan 6 silinder memancu trek melalui transmisi melintang. Kapasiti bahan api ialah 600 - 1,000 liter, tetapi ini hanya memberikan 75 km menggunakan rangkaian jalan raya berturap.

Trek adalah lebih panjang berbanding badan, tetapi adalah lebih rendah berbanding jenis balut-sekitar yang ditemui pada kereta kebal 'rhomboidal' British dan dengan itu lebih ringan.

Perisai adalah reka bentuk yang ringkas, yang diperbuat daripada plat keluli rivet. Ia adalah 15 mm tebal di sisi dan 20 mm di hadapan.

Persenjataan asalnya terdiri daripada meriap dipasang pada turet dan sepuluh mesingan (tiga pada setiap sisi dan empat di hadapan), tetapi ini meninggalkan belakang tangki tanpa perindungan dan cenderung untuk mencemarkan kawasan dalaman dengan asap pendorong, jadi ia telah diputuskan untuk memasang pengudaraan di bumbung dan mengubah kedudukan masingun dua pada setiap sisi, tiga di belakang, dan dua di hadapan.

Mungkin ciri yang paling menarik senjata kereta kebal ini adalah pada bahagian turet; selain daripada Renault FT-17, ini adalah kereta kebal yang pertama untuk mempunyai turet berputar dipasang di atas badan kapal. Turet diperbuat daripada empat keping di pasang rivet bersama-sama dan mempunyai ruang yang cukup untuk dua orang ahli krew. Senjata yang dipasang adalah 65/17 howitzer (yang berkaliber 65mm dengan laras 17 kaliber panjang). Dengan menara yang tinggi dan ruang yang ada di bawahnya, dongakan senjata adalah -10/+75°.

Perkhidmatan[sunting | sunting sumber]

Kereta kebal ini sering digealar 'kereta kebal Perang Dunia Pertama yang paling berat' tetapi ini tidak betul-betul tepat , kerana FIAT 2000 sebenarnya tidak pernah menyaksikan pertempuran dalam Perang Dunia I. Selain itu, tempahan yang sederhana sebanyak 50 kereta kebal tidak pernah selesai, satu-satunya kereta kebal yang dihasilkan adalah dua prototaip.

Selepas perang FIAT 2000 telah dipaparkan sebagai salah satu senjata yang digunakan untuk 'menewaskan musuh' dan kedua-dua prototaip siap dihantar ke Libya untuk melawan tentera gerila , bersama-sama dengan kereta kebal lain yang dibeli dari Perancis, dalam satu unit khas , bateri Kereta kebal (1° Batteria autonoma carri d'assalto)..

Dalam Libya , tangki FIAT terbukti mampu kelajuan purata 4 km/j, dan dengan itu, selepas dua bulan kerjayanya berakhir, disebabkan ia tidak dapat bersaing dengan pergerakan pantas musuh. Satu kekal di Tripoli dan yang lain telah dihantar ke Itali pada musim bunga tahun 1919, di mana ia membuat pertunjukan di hadapan Raja di Stadium Rom. Kereta kebal tersebut mempamerkan paparan yang meyakinkan : ia memanjat dinding 1.1 m, kemudian berhadapan satu lagi 3.5 m dinding, ia merobohkannya menggunakan beratnya. Kemudian ia berjaya melangkaui parit selebar 3 meter dan meranapkan beberapa batang pokok. Prestasi yang menakjubkan ini gagal untuk memulihkan tarikan pada kereta kebal berat dan dengan itu ia diabaikan.

FIAT 2000 masih terakhir di Rom ditinggalkan dalam depot selama beberapa tahun, sehingga ia dihantar ke Forte Tiburtino di atas arahan Kolonel Malta, berhadapan dengan risiko terbakar semasa perjalanan. Pada tahun 1934 ia dilihat lagi dalam perarakan Campo Dux, dengan dicat semula dan juga dipasang persenjataan dengan dua meriam 37/40 mm dan bukannya mesingan. Ia kemudiannya dilaporkan berubah menjadi tugu di Bologna, selepas itu nasibnya tidak diketahui, seperti kereta kebal yang lain.

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Pignato, Nicola, Storia dei mezzi corazzati, Fratelli Fabbri editori, 1976, pag. 81-88.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]