Keretakan asetabular

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Keretakan asetabular
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan profesional Penafian perubatan
Keretakan asetabular seperti yang dilihat pada sinar-X biasa
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Keretakan asetabulum berlaku apabila kepala femur didorong ke pelvis. Kecederaan ini disebabkan oleh pukulan ke sebelah atau depan lutut dan sering berlaku sebagai kecederaan pada papan pemuka disertai dengan patah tulang paha.[1]

Asetabulum adalah rongga yang terletak di permukaan luar tulang pinggul, juga disebut tulang koksa atau tulang inominat. Ia terdiri dari tiga tulang, ilium, iskium, dan pubis. Asetabulum dan kepala femur bersama-sama membentuk sendi pinggul.

Keretakan asetabulum pada individu muda biasanya berpunca daripada kecederaan tenaga tinggi seperti kemalangan kenderaan atau kecederaan apabila kaki mendarat terlebih dahulu sebelum jatuh. Pada individu yang lebih tua atau mereka yang menghidap osteoporosis, kejatuhan sepele boleh mengakibatkan patah tulang asetabular.

Pada tahun 1964, pakar bedah Perancis Robertt Judet, Jean Judet, dan Emile Letournel pertama kali menerangkan mekanisme, klasifikasi, dan rawatan keretakan asetabular. Mereka mengklasifikasikan keretakan ini kepada keretakan dasar (dua bahagian sederhana) dan keretakan yang berkaitan (tiga bahagian atau lebih kompleks). [2]

Pembentangan[sunting | sunting sumber]

Kecederaan dan komplikasi yang berkaitan[sunting | sunting sumber]

Potongan tulang yang patah atau kepala femur yang terkeluar boleh mencederakan saraf skiatik, menyebabkan lumpuh kaki; pesakit mungkin atau tidak pulih sensasi di kaki, bergantung pada tahap kecederaan pada saraf. Serpihan dinding posterior mungkin satu kepingan besar, atau beberapa kepingan, dan mungkin berkaitan dengan pengecutan tulang. Kecederaan saraf skiatik dan penghentian bekalan darah ke kepala femoral pada masa kemalangan atau semasa operasi untuk merawat kecederaan mungkin berlaku. Trombosis vena dalam dan embolisme peparu adalah komplikasi lain yang mungkin berlaku pada sebarang jenis kecederaan pada asetabulum.

Anatomi[sunting | sunting sumber]

Untuk memahami corak keretakan asetabulum patah, penting untuk mempunyai minimum tiga paparan sinar-x, walaupun penggunaan imbasan CT dengan pembinaan semula gambar 3-D telah membuat pemahaman mengenai patah tulang ini lebih mudah.

  1. Pelvis dengan pandangan posterior kedua-dua pinggul . Pandangan ini menunjukkan enam mercu tanda penting dari asetabulum, khususnya:
    • Bingkai pelvik
    • Garisan iskia Ilio
    • Setitis air mata
    • Dinding anterior
    • Dinding posterior
    • Kubah galas berat
  2. Pandangan serong iliaka . Pandangan ini menunjukkan keseluruhan ilium, kolum posterior, dan dinding anterior
  3. Pandangan serong obturator . Menunjukkan kolum anterior dan dinding posterior.

Corak keretakan tulang[sunting | sunting sumber]

Klasifikasi jubin fraktur asetabular:

  • I - Keretakan sederhana, kolum anterior atau posterior
  • II - Keretakan melintang
  • III - T - Jenis keretakan yang melibatkan dua kolum
  • IV - Keretakan kedua-dua kolem, apungan asetabulum

Diagnosis[sunting | sunting sumber]

Visualisasi sinar-x yang ideal dari keretakan dasar akan bergantung pada jenis keretakan tulang:

  • Keretakan dinding posterior: Pandangan serong iliaka dan obturator serong
  • Keretakan tiang posterior: Pandangan serong iliaka dan obturator serong
  • Keretakan dinding anterior: Pandangan serong iliaka
  • Keretakan tiang anterior: Pandangan serong obturator

Dalam semua kes, imbasan CT dapat membantu mengenal pasti kepingan tulang yang terkena impak, yang mungkin terdapat di dalam sendi, dan MRI dapat dilakukan untuk mengenal pasti sejauh mana potensi kecederaan pada saraf sciatic.

Rawatan[sunting | sunting sumber]

Sekiranya kepala femur terkeluar, ia harus dikurangkan secepat mungkin, untuk mengelakkan kerosakan pada bekalan darahnya. Ini lebih baik dilakukan di bawah anestesia, selepas itu, kaki ditarik dengan menggunakan traksi untuk mengelakkan sendi terkehel.

Pengurusan akhir bergantung pada ukuran serpihan, kestabilan dan kesesuaian sendi. Dalam beberapa kes, traksi selama enam hingga lapan minggu mungkin satu-satunya rawatan yang diperlukan; namun, pemasangan dengan menggunakan skru dan plat mungkin diperlukan sekiranya kecederaannya lebih kompleks. Rawatan yang terakhir akan diperlukan jika serpihan tulang tidak jatuh ke tempatnya, atau jika terdapat di sendi, atau jika sendi itu sendiri tidak stabil.

Selepas pembedahan[sunting | sunting sumber]

Bergantung pada kestabilan yang dicapai melalui rawatan awal, pesakit boleh dibenarkan berdiri dan berjalan dengan bantuan sokongan dalam masa sekitar enam hingga lapan minggu. Fungsi penuh mungkin kembali dalam masa tiga bulan.

Prinsip pengurusan[sunting | sunting sumber]

Di tempat kecederaan: Setelah menstabilkan invidu yang cedera dan resusitasi, pemeriksaan cepat dilakukan untuk memeriksa kecederaan pada organ vital.

Sekiranya seseorang mengesyaki kecederaan pada pinggul, adalah mustahak untuk melumpuhkan anggota badan menggunakan beberapa jenis sokongan untuk mengelakkan pergerakan anggota badan yang cedera untuk mencegah kerosakan selanjutnya

Paramedik yang terlatih mungkin dapat mendiagnosis kehelan pinggul dengan melihat kedudukan anggota badan yang cedera. Adalah mustahak untuk mendokumentasikan status saraf dan saluran sebelum memulakan rawatan untuk melindungi diri daripada proses pengadilan

Setibanya di hospital, pakar bedah trauma terlatih akan menilai pesakit dan menetapkan ujian yang diperlukan termasuk sinar-X seperti yang dijelaskan sebelumnya.

Pengurusan bukan pembedahan terdiri daripada mengurangkan sendi yang terkeluar oleh manuver di bawah anestesia dan menggunakan traksi pada anggota badan untuk mengekalkan kedudukan tulang sendi dan patah. Sekiranya pengurusan bukan pembedahan lebih diperlukan, ia memerlukan enam minggu hingga 3 bulan untuk pemulihan.

Pengurusan pembedahan[sunting | sunting sumber]

Pengurusan pembedahan memerlukan tahap latihan yang tinggi dan pusat yang lengkap. Ia harus dilakukan oleh pasukan pembedahan yang berpengalaman untuk mendapatkan hasil yang terbaik. Prinsip-prinsip yang ditetapkan untuk pengurusan adalah;

  • Pengurangan anatomi keretakan fragmen
  • Pelekapan stabil
  • Sendi kongruen
  • Mobilisasi awal
  • Menangguhkan penggalas berat

Tulang inominat adalah tulang rata dengan banyak lekuk. Sebahagian besar tulang cukup tebal dan mempunyai permukaan luas yang boleh dilekatkan pada fiksasi primer menggunakan skru lag dan untuk meneutralkan daya melintasi tulang seseorang, perlu menambahkan plat di permukaan serpihan yang patah agar sembuh tanpa kecacatan.

Sebelum pembedahan, pesakit memerlukan ujian untuk memeriksa kecergasan untuk pembedahan

Anestesia : pembedahan boleh dilakukan sama ada di bawah anestesia sebahagian atau anestesia umum

Pendekatan pembedahan. Berikut adalah pendekatan biasa;

  • Pendekatan Kocher Langenbeck untuk kecederaan posterior
  • Ili inguinal, Ilio femoral dari pendekatan stoppa yang diubahsuai untuk kecederaan anterior atau gabungan

Implan : biasanya skru lag dan plat pembinaan semula adalah implan pilihan

Pengurusan pasca pembedahan: akan melibatkan tempoh awal atau rehat di tempat tidur, diikuti dengan mobilisasi oleh ahli terapi terlatih

Jumlah masa untuk pulih mungkin sehingga 3 bulan

Rujukan[sunting | sunting sumber]

1. Matta JM, Anderson LM, Epstein HC, Hendricks P. Fraktur asetabulum: analisis retrospektif. Clin Orthop 1986; 205: 230.
2. Rowe CR, Lowell JD. Prognosis fraktur asetabulum. Pembedahan Sendi J Bone [Am] 1961; 43A: 30 - - 59.
3. Tile M. Fraktur pelvis dan asetabulum. Baltimore; Williams & Wilkins. 1984
4. Letournel E. Fraktur, pengelasan dan pengurusan asetat. Clin Orthop 1980; 151: 81-106.
5. Pennal GF, Davidson J, Garside H, Lewis J. Hasil rawatan fraktur asetabular. Clin Orthop 1980; 151: 115 - 123.
6. Tile M, Schatzker J. Rasional penjagaan fraktur operasi. Berlin, Heidelberg, New York; Springer -Verlag. 1987.
  1. ^ Solomon, APLEY'S TRAUMA AND ORTHOPAEDICS, EIGHTH EDITION
  2. ^ OrthoConsult (2017-05-28). "How to Classify Acetabular Fractures".

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]