Kerstin Hesselgren

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kerstin Hesselgren
Kerstin Hesselgren
Butiran peribadi
Lahir14 Januari 1872
Torsåker, Gästrikland
Meninggal dunia19 Ogos 1962
Stockholm
Wanita pertama di Dewan Negara Sweden

Kerstin Hesselgren (14 Januari 1872 - 19 Ogos 1962) merupakan seorang ahli politik Sweden. Hesselgren menjadi wanita pertama yang dipilih ke Dewan Negara Parlimen Sweden selepas hak mengundi wanita diperkenalkan pada tahun 1921. Beliau dipilih atas cadangan Parti Liberal dengan sokongan daripada Parti Demokrat Sosial.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Hesselgren dilahirkan di Torsåker, Gästrikland. Beliau adalah anak perempuan kepada doktor perubatan, Gustaf Alfred Hesselgren dan Maria Margareta Wærn. Beliau merupakan anak sulung daripada enam orang adik-beradik. [1] Beliau tidak pernah berkahwin.

Beliau dididik oleh pengasuh di rumah dan kemudian bersekolah di sekolah perempuan di Switzerland. Pada tahun 1895, beliau lulus sebagai pembantu perubatan di Uppsala; pada tahun 1896. Pada tahun berikutnya, beliau mengetuai Sekolah Sains Domestik di Stockholm. Semasa bercuti, beliau dilantik sebagai Inspektor Kebersihan dari kolej Bedford pada tahun 1905 dan meninggalkan kolej dan pekerjaannya pada tahun 1906. [1]

Kerjaya awal[sunting | sunting sumber]

Kerstin Hesselgren bekerja sebagai Inspektor Kebersihan di Stockholm dari 1912 hingga 1934 dan pemeriksa dapur sekolah dari 1909 hingga 1934.

Hesselgren pada asalnya ingin menjadi seorang doktor, tetapi kesihatannya yang lemah menyebabkan beliau dianggap tidak layak untuk pekerjaan ini. Sebaliknya, beliau mendidik dirinya untuk pekerjaan Inspektor Sanitari, agar dapat memberi tumpuan kepada keadaan kesihatan yang lebih baik melalui pemeriksaan dan penambahbaikan keadaan hidup di ibu negara, yang pada masa itu, amat mencabar bagi kelas pekerja. Beliau berjaya memperkenalkan penambahbaikan, yang menjadikannya dihormati dalam kalangan ahli politik.

Beliau merupakan pengerusi Persatuan Guru Sekolah Sweden dari 1906 hingga 1913. Beliau juga merupakan pengarah pengurusan Pemeriksaan Persekitaran Kerja Wanita dari 1913 hingga 1934, dan juga merupakan salah seorang pengasas majalah Tidevarvet yang dilancarkan pada tahun 1923. [2]

Pada Julai 1925, Hesselgren menghadiri dan berucap di Persidangan Antarabangsa Pertama Wanita dalam Sains, Industri dan Perdagangan yang diadakan di London, dianjurkan oleh Caroline Haslett dan Persatuan Kejuruteraan Wanita British. [3]

Dari tahun 1906 dan seterusnya, beliau menerima beberapa tugasan politik.

Ahli politik[sunting | sunting sumber]

Hesselgren telah diberi Kuorum Illis pada tahun 1918, dan pada tahun 1921 beliau menjadi salah seorang daripada lima wanita pertama yang dipilih ke Parlimen Sweden selepas pengenalan hak mengundi wanita bersama Nelly Thüring (Social Democrat), Agda Östlund (Social Democrat) Elisabeth Tamm (Liberal) dan Bertha Wellin (Konservatif) di Dewan Negeri. Hesselgren bersendirian di Dewan Negara dan dengan itu menjadi wanita pertama di sana. Beliau adalah seorang ahli Liberal dari 1922 hingga 1923 dan dari 1937 hingga 1944 dan ahli Bebas dari 1923 hingga 1937. Bagaimanapun, sehingga tahun 1934, beliau secara rasmi melabelkan dirinya sebagai bukan milik parti tertentu dalam parlimen, kerana beliau telah dipilih dengan sokongan oleh dua parti.

Beliau adalah Naib Pengerusi jawatankuasa perundangan kedua parlimen dari 1939 hingga 1944, dan juga wanita pertama yang memegang tanggungjawab itu di Sweden.

Kerstin Hesselgren, sebagai wanita pertama di parlimen, menganggap dirinya sebagai jurucakap wanita di Dewan Negara. Hesselgren aktif dalam isu jantina dan sosial; beliau memperjuangkan gaji ahli politik yang sama untuk kedua-dua jantina, memperjuangkan pendidikan seks dan kawalan kelahiran serta memperjuangkan pengurangan hukuman untuk pengguguran. Beliau terkenal dan menerima banyak perhatian untuk isu-isu ini. Banyak ideanya telah diilhamkan oleh mentornya, ahli politik Emilia Broomé.

Hesselgren meninggal dunia di Stockholm pada usia 90 tahun. Universiti Gothenburg menubuhkan Anugerah Profesor Pelawat Kerstin Hesselgren untuk mengingati beliau. Anugerah tersebut diberikan kepada penyelidik wanita yang cemerlang dalam sains sosial atau kemanusiaan. [4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Hesselgren, Kerstin (1872-1964)" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-10-01.
  2. ^ Lene Buchert. "Hesselgren, Kerstin (1872-1964)". Performance Magazine. Dicapai pada 3 October 2021.
  3. ^ "The Woman Engineer". www2.theiet.org. Dicapai pada 8 April 2020.
  4. ^ Lundberg, Frida (11 February 2010). "Brittisk genusforskare på Kerstin Hesselgrenprofessuren". Nationella sekretariatet för genusforskning, Göteborgs universitet. Retrieved 28 May 2015 (dalam bahasa Sweden).

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Kerstin Hesselgren at Svenskt kvinnobiografiskt lexikon