Kerubut Emas Otago

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kerubut Emas Otago Tengah
Kerja emas lama, St. Bathans, Otago
Other namesKerubut Emas Otago, Kerubut Emas Clutha
PusatLawrence, di Sungai Tuapeka; Arrowtown; Kawarau Gorge; Naseby; Dunedin (pelabuhan dan bandar utama terdekat)
Penemuan20 Mei 1861, Gabriel's Gully
Tempoh1861–64
Pelombong18,000
Orang
Legacy
Pengekstrakan emas semasaMacraes Mine, East Otago

Kerubut Emas Otago (bahasa Inggeris: Otago Gold Rush), sering bergelar Central Otago Gold Rush (Kerubut Emas Otago Tengah), adalah rush emas yang berlaku pada tahun 1860-an di Otago Tengah, New Zealand. Ini adalah mogok emas terbesar di negara ini, dan menyebabkan kemasukan pelombong asing ke kawasan itu dengan cepat - kebanyakan dari mereka merupakan veteran perburuan lain untuk logam berharga di California dan Victoria, Australia.

Rush bermula pada Gabriel's Gully tetapi merebak ke sebahagian besar Otago Tengah, yang membawa kepada pengembangan dan pengkomersialan pesat penempatan kolonial baru Dunedin, yang dengan cepat berkembang menjadi kota terbesar di Selandia Baru. Hanya beberapa tahun kemudian, kebanyakan penempatan baru yang lebih kecil ditinggalkan, dan pengekstrakan emas menjadi proses mekanikal industri-jangka panjang yang lebih lama.

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Ralat Lua pada baris 425 di Modul:Location_map: No value was provided for longitude.

Penemuan emas sebelumnya di New Zealand[sunting | sunting sumber]

Sebelum ini emas telah dijumpai dalam jumlah kecil di Semenanjung Coromandel (dengan mengunjungi ikan paus) dan berhampiran Nelson pada tahun 1842. Kepentingan komersial di Auckland menawarkan hadiah £ 500 untuk sesiapa sahaja yang dapat menjumpai sejumlah emas yang perlu dibayar di mana sahaja berdekatan pada tahun 1850-an, ketika beberapa peneroka New Zealand berangkat ke California dan Australian emas. Pada bulan September 1852, Charles Ring, seorang pedagang kayu, meraih hadiah untuk mencari di Coromandel. Kemunculan emas singkat berlaku di sekitar Coromandel bandar, Cape Colville dan Mercury Bay tetapi hanya £ 1500 emas yang dapat diakses di lumpur sungai, walaupun lebih banyak terdapat di urat kuarza di mana ia tidak dapat diakses oleh calon pelanggan. Rush itu hanya berlangsung sekitar tiga bulan.

Penemuan di Lembah Aorere berhampiran Collingwood pada tahun 1856 terbukti lebih berjaya, dengan 1500 pelombong berkumpul di daerah ini dan mengeluarkan sekitar £ 150,000 emas selama dekad berikutnya, setelah mana emas habis. Kehadiran emas di Otago dan di Pantai Barat selama ini diketahui, tetapi geologi tanah itu berbeza dengan kawasan-kawasan lain yang mempunyai emas utama, dan dianggap sebagai emas akan menjadi sedikit.

Penemuan emas sebelumnya di Otago[sunting | sunting sumber]

Orang Māori telah lama mengetahui adanya emas di Otago Tengah, tetapi tidak menggunakan bijih itu. Untuk bahan berharga, mereka bergantung pada batu hijau untuk persenjataan dan alat, dan menggunakan batu hijau, obsidian dan tulang ukiran perhiasan.

Penemuan emas Otago Eropah yang pertama dikenali di Goodwood, berhampiran Palmerston pada bulan Oktober 1851.[1] Penemuan itu dalam jumlah yang sangat kecil tanpa "tergesa-gesa". Sebaliknya, penempatan Dunedin baru berusia tiga tahun, dan perkara praktikal lebih penting bagi bandar muda.

Penemuan lain di sekitar Sungai Mataura pada tahun 1856 dan Dunstan Range pada tahun 1858 menimbulkan minat minimum. Penemuan berhampiran Lindis Pass pada awal tahun 1861 mula menghasilkan kerlipan menarik dari sekitar Pulau Selatan, dengan laporan sebilangan besar penambang yang melakukan perjalanan ke darat dari Oamaru untuk mempertaruhkan tuntutan mereka. Dua bulan kemudian, pemogokan emas dibuat yang mendorong masuknya prospek besar.

Kerubut utama[sunting | sunting sumber]

Gabriel's Gully semasa puncak kejayaan emas pada tahun 1862.

Gabriel's Gully[sunting | sunting sumber]

Gabriel Read, seorang pencari gali Australia yang telah memburu emas di California dan Victoria, Australia, menjumpai emas di sebuah tempat tidur anak sungai di Gabriel's Gully, dekat dengan tebing Sungai Tuapeka berhampiran Lawrence pada 20 Mei 1861. "Di tempat di mana sejenis jalan raya melintasi bar cetek, saya menyodok kira-kira dua setengah kaki kerikil, tiba di batu tulis yang indah dan melihat emas bersinar seperti bintang-bintang di Orion pada malam yang beku gelap".[2]

Orang ramai mendengar tentang penemuan Read melalui surat yang diterbitkan dalam Otago Witness pada 8 Jun 1861, yang mendokumentasikan lawatan prospek selama sepuluh hari yang telah dibuatnya.[3] Pada awalnya ada sedikit reaksi sehingga John Hardy dari Majlis Provinsi Otago menyatakan bahawa dia dan Read telah mencari negara "panjangnya sekitar 31 batu dengan lima lebar, dan di setiap lubang mereka tenggelam mereka telah menemui logam berharga itu."[4] With this statement, the gold rush began.

Ketibaan calon[sunting | sunting sumber]

Menjelang Krismas 14.000 calon berada di ladang Tuapeka dan Waipori.[5] Within a year, the region's population swelled greatly, growing by 400 per cent between 1861 and 1864,[5] dengan prospek mengerumuni ladang emas Australia yang semakin berkurang. Gabriel's Gully membawa kepada penemuan ladang emas lebih jauh di Central Otago. Serangan emas kedua pada tahun 1862, dekat dengan bandar moden Cromwell, tidak melakukan apa-apa untuk menghalangi harapan baru, dan para pencari dan pelombong membuat tuntutan dari Sungai Shotover di barat hingga ke Naseby di utara. Pada bulan November 1862 Thomas Arthur dan Harry Redfern menyelinap keluar dari geser untuk William Rees di Queenstown dan mencari emas di tebing Sungai Shotover bersenjatakan pisau tukang daging dan pannikin. Pemogokan Arthur's Point menyebabkan tergesa-gesa terbesar yang berlaku di Otago.[6] Bangunan bersejarah di Queenstown seperti Eichardt's Hotel, Lake Lodge of Ophir (sekarang Galeri Artbay), Balai Polis Queenstown, dan gedung Pengadilan batu semuanya dimulakan sebagai tindak balas kepada kemasukan pesat. Pada akhir tahun 1863, kenaikan emas sebenar telah berakhir, tetapi syarikat terus melombong emas aluvial. Jumlah pelombong mencecah maksimum 18,000 pada Februari 1864.[7]

Kehidupan dalam komuniti perlombongan[sunting | sunting sumber]

Pejabat emas Bank of New South Wales, St. Bathans, Otago Tengah

Hasil temuan emas oleh Read mencetuskan minat orang di Dunedin; orang menempuh jarak jauh dengan harapan dapat menjadikannya kaya. Semua ladang emas ini memunculkan bandar perlombongan dan komuniti kedai sementara, hotel dan pondok pelombong yang terbuat dari kanvas atau bingkai kayu yang ditutupi kain calico.[8] Ketika ruang lingkup ladang emas berkembang, masyarakat menjadi lebih kekal dengan bangunan yang dibina dari kayu dan konkrit. Bukti seperti bahan artefak, asas pondok dan bangunan, dan foto-foto dari ladang emas Central Otago memberi kita maklumat mengenai pekerjaan dan peranan sosial lelaki dan wanita pada abad ke-19. Kampung Cina yang dipulihkan di Arrowtown adalah tarikan pelancongan yang popular.

Lelaki dalam komuniti perlombongan[sunting | sunting sumber]

Berita tentang emas di Gabriel's Gully sampai kepada penduduk Dunedin dan seluruh dunia, para pencari segera meninggalkan kediaman mereka untuk mencari emas. Sebilangan besar prospek perspektif ini adalah buruh dan pedagang, pada usia belasan dan dua puluhan.[9] Penduduk yang masuk merangkumi pengusaha, mahir dan teknikal yang menyediakan perkhidmatan untuk pelombong, seperti kedai, pejabat pos, bank, pub, hotel dan kedai perkakasan. Pemilik perniagaan ini dapat menghasilkan lebih banyak wang daripada pelombong.[perlu rujukan]

Bukti[sunting | sunting sumber]

Bukti sejarah lelaki pelombong atau peniaga di ladang emas Otago Tengah abad ke-19 tersedia di kesusasteraan oleh dan mengenai pengalaman penduduk di pelbagai serangan emas. Banci statistik dan gambar juga tersedia, yang semuanya memberikan bukti inferens mengenai peranan buruh dalam komuniti ini. Ini seterusnya memberikan maklumat mengenai peranan pekerja dan sosial dalam komuniti. Maklumat tersebut merangkumi pemilikan dan pengurusan kedai dan hotel, seperti bank dan pejabat emas di Maori Point (Bank of New Zealand) pada tahun 1860-an, dikelola oleh G. M. Ross.[10]

Bukti arkeologi juga tersedia. Penggalian di pelbagai lokasi di seluruh Otago menunjukkan bukti pelbagai teknik perlombongan, termasuk ground sluicing, hidrolik sluicing dan hidraulik mengangkat. Tailings (bahan-bahan yang tersisa setelah penyingkiran pecahan bijih (gangue) bijih) juga memberikan beberapa bukti arkeologi dari lokasi lombong emas Otago. Analisis tersembunyi dari tempat perkhemahan dan penempatan menyediakan maklumat mengenai diet, dengan bukti pilihan daging lembu dan domba di kem Eropah, dan pilihan daging babi di dalam kem-kem Cina.

Bukti artifak yang dijumpai semasa penggalian termasuk seramik biru dan putih, peralatan memasak dan makan, benda logam, seperti butang, paku dan kotak timah (kotak batu api, kotak tembakau) dan sebilangan besar botol kaca alkohol. Ada kemungkinan botol kaca ini dikitar semula, jadi ahli arkeologi tidak dapat membuat kesimpulan yang pasti mengenai penggunaan alkohol. Di dalam kem China (seperti kem Cina Lawrence) artefak termasuk token perjudian dan duit syiling Cina serta celadon barang tanah.

Walaupun buku harian dan memoar mengenai kehidupan lelaki di komuniti perlombongan ada, sedikit atau maklumat yang diketahui mengenai kepentingan buruh wanita dan peranan sosial. Bukti arkeologi, bagaimanapun, menunjukkan bahawa banyak wanita di ladang emas berperanan penting dalam perlombongan dan masyarakat umum.[perlu rujukan]

Wanita dalam komuniti perlombongan[sunting | sunting sumber]

Di ladang emas abad ke-19, wanita memainkan peranan keluarga, pekerja dan keusahawanan yang penting, seperti isteri, ibu, pelacur, pemilik perniagaan dan penyedia perkhidmatan dan 'Kolonial Bantuan' (isteri yang bekerja bersama suami mereka).[11] Wanita dalam komuniti ini masih muda dan lajang, atau berkahwin dengan keluarga, walaupun komuniti tersebut kebanyakannya lelaki, keluarga perempuan tidak pernah berniat untuk pindah ke ladang emas sehingga bandar-bandar berkembang dengan hotel, kedai dan sekolah. Namun, terdapat kehadiran wanita di persekitaran ini sejak awal penemuan emas pada tahun 1861, di Gabriel's Gully. Contohnya ialah Janet Robertson, yang tinggal bersama suaminya di sebuah pondok kecil di Tuapeka. Di sinilah di pondoknya, tempat Gabriel Read menulis surat "penemuan" emasnya kepada Majlis Provinsi Otago. Ketika berita tentang ladang emas ini di Gabriel's Gully tersebar, prospek yang terlibat di kawasan itu, dan Janet membuka rumahnya, memasak makanan dan merawat para penambang, ketika mereka melewatinya.

Seorang wanita penting lain yang hadir di ladang emas Otago Tengah abad ke-19 adalah Susan Nugent-Wood, seorang penulis terkenal pada tahun 1860-an dan 1870-an. Nugent-Wood, suaminya John, dan anak-anak mereka pindah ke Otago pada tahun 1861, sebagai pencari emas. Nugent-Wood bekerja di ladang emas Central Otago dalam beberapa jawatan rasmi.[12] Dia menulis kisah berdasarkan kehidupan dan peranannya di ladang emas Otago Tengah, yang memberikan catatan mengenai aspek pekerja dan sosial perlombongan dan jantina pada abad ke-19.

Harriet Heron juga tinggal di ladang emas, terutama di Pantai Fourteen-Mile di mana dia dan suaminya Henry tinggal di khemah selama tiga tahun - Heron adalah satu-satunya wanita di kem perlombongan pada masa itu. Mereka kemudian membina sebuah pondok di kawasan itu, yang sekarang dikenali sebagai "Mrs Heron's Cottage" dan dikelola oleh Heritage New Zealand.[13]

Oleh kerana majoriti wanita dalam komuniti perlombongan ini berkahwin, banyak menjadi janda, kerana suami mereka meninggal semasa kegiatan atau penyakit yang berkaitan dengan perlombongan. Wanita-wanita ini, yang memiliki kedai atau hotel milik suami, menggunakan hak pemilikan.[9] Banyak yang terkenal di seluruh komuniti, di antara pengunjung, pelombong yang lewat dan warga tempatan. Bukti arkeologi seorang janda yang mengambil alih hak pemilikan setelah kematian suaminya, adalah Elizabeth Potts. Potts diberi lesen untuk Hotel Victoria di Lawrence pada tahun 1869.[14] Ini direkodkan dan diterbitkan dalam Tuapeka Times, 11 Disember 1869. Bukti arkeologi ini memberikan maklumat yang menunjukkan bahawa wanita memainkan peranan buruh dan sosial yang signifikan dalam komuniti perlombongan.

Bukti penggalian[sunting | sunting sumber]

Kilang lama di Kawasan Bersejarah Tambang Emas Point, berhampiran Macraes Flat.

Laporan penggalian dari Golden Bar Mine antara Macraes Flat dan Palmeston, Otago, menunjukkan bahawa terletak di hadapan kerja lombong utama sekitar tahun 1887, terdapat bahan arkeologi. Bahan ini adalah kerongsang berbentuk hati kecil dengan berlian 13 gelas (tampal).[15] Bukti arkeologi ini menunjukkan bahawa wanita hadir di laman web ini, dan di dalam Golden Bar emas ladang. Pekerjaan wanita yang tepat dari bukti ini tidak diketahui, tetapi menunjukkan bahawa wanita hadir di ladang emas semasa kegelapan emas abad ke-19 di Otago.

Satu lagi laporan penggalian oleh Petchey dari kawasan perlombongan Macraes Flat, memaparkan barang-barang mainan kanak-kanak seperti guli, dan kaki boneka cina di antara runtuhan laman rumah.[16] Bukti ini juga berguna untuk menunjukkan lelaki dan keluarganya terlibat dalam aktiviti perlombongan dan kehidupan sosial di ladang emas pada abad ke-19. Artefak arkeologi dari komuniti perlombongan abad ke-19 di Central Otago, menunjukkan bahawa wanita dan kanak-kanak berada di lokasi ladang emas. Tidak diketahui apakah artifak ini milik wanita yang merupakan penambang atau wanita yang merupakan isteri dan ibu rumah tangga.

Kesudahan[sunting | sunting sumber]

Hasil[sunting | sunting sumber]

Bandar Dunedin memperoleh banyak faedah, sebentar menjadi bandar terbesar di Selandia Baru walaupun ia baru didirikan pada tahun 1848. Sebilangan besar bangunan megah di bandar ini bermula dari masa kemakmuran ini. Universiti pertama di New Zealand, Universiti Otago, ditubuhkan pada tahun 1869 dengan kekayaan yang diperoleh dari ladang emas.

Walau bagaimanapun, penurunan pesat dalam pengeluaran emas dari pertengahan tahun 1860-an menyebabkan penurunan tajam dalam populasi wilayah itu, dan walaupun tidak berlaku, wilayah selatan Selandia Baru tidak pernah lagi menjadi terkenal.

Kerubut emas selanjutnya[sunting | sunting sumber]

Sungai Wakamarina di Marlborough terbukti memiliki emas pada tahun 1862, dan 6.000 pelombong berbondong-bondong ke daerah itu. Walaupun mereka menemui emas aluvial, tidak ada simpanan yang besar.

Pantai Barat dari Pulau Selatan adalah kawasan kedua yang kaya dengan emas di New Zealand selepas Otago, dan emas ditemui pada tahun 1865-6 di Okarito , Teluk Bruce, sekitar Charleston dan di sepanjang Sungai Gray. Pelombong tertarik dari Victoria, Australia di mana kenaikan emas hampir berakhir. Pada tahun 1867 ledakan ini juga mulai merosot, walaupun perlombongan emas terus berlanjutan di pesisir untuk beberapa waktu selepas ini. Pada tahun 1880-an, pelombong kuarza di Bullendale dan Reefton adalah pengguna elektrik pertama di New Zealand.[17]

Southland juga mengalami sejumlah besar kenaikan emas skala kecil pada akhir abad ke-19. Perlombongan emas pertama di Southland berlaku pada tahun 1860 di tebing Sungai Mataura dan anak-anak buahnya (dan kemudiannya akan membantu penempatan seperti Waikaia dan Nokomai berkembang). Namun "tergesa-gesa emas" pertama tidak sampai pertengahan 1860-an ketika emas halus ditemui di pasir hitam Orepuki pantai. Pelombong menyusuri anak sungai ke kaki bukit Longwoods ke tempat emas terkaya berada. Kegiatan ini membawa kepada penubuhan penempatan perlombongan seperti Orepuki dan Round Hill (pelombong dan pemilik kedai Cina pada dasarnya menjalankan bandar mereka sendiri yang dikenali sebagai orang Eropah sebagai "Canton").

Emas telah lama diketahui wujud di Thames, tetapi eksploitasi tidak dapat dilakukan semasa Peperangan New Zealand. Pada tahun 1867 pelombong tiba dari Pantai Barat, tetapi emas itu berada di urat kuarsa, dan beberapa pelombong mempunyai modal yang diperlukan untuk mengekstraknya. Ada yang terus bekerja sebagai syarikat yang boleh membiayai proses tersebut.

Pengekstrakan komersial[sunting | sunting sumber]

Walaupun pengeluaran emas kekal tinggi (relatif) setelah kenaikan emas, keuntungan segera diperoleh oleh syarikat dan bukannya pelombong individu.
Lombong dan kilang Emas Macraes, 2007.

Selepas kenaikan emas utama, para pelombong mula bekerja semula dengan tekun di ladang emas. Kira-kira 5,000 pelombong Eropah kekal pada tahun 1871, disertai oleh ribuan pelombong China yang dijemput oleh wilayah itu untuk membantu mengolah semula kawasan tersebut. Tidak hanya berlaku pertikaian antara pelombong Eropah dan Cina, yang menyumbang kepada pengenalan cukai kepala New Zealand, tetapi juga antara pelombong dan peneroka mengenai penggunaan tanah yang bertentangan.

Perhatian beralih ke dasar kerikil Sungai Clutha, dengan sejumlah usaha untuk mengembangkan kapal keruk emas mekanikal bertenaga wap. Ini akhirnya menemui kejayaan pada tahun 1881 ketika Dunedin menjadi kapal korek emas pertama yang berjaya secara komersial.[18] Dunedin terus beroperasi sehingga tahun 1901, memperoleh sejumlah 17,000 auns (530 kg) emas.

Perlombongan telah memberi kesan yang besar terhadap alam sekitar. Pada tahun 1920 Suruhanjaya Sungai menganggarkan 300 juta meter kubik bahan telah dipindahkan oleh aktiviti perlombongan di tadahan sungai Clutha. Pada masa itu dianggarkan 40 juta yard kubik telah dihanyutkan ke laut dengan 60 juta lagi sungai. (Selebihnya masih di tebing sungai). Hal ini mengakibatkan kerusakan dasar sungai diukur sejauh 5 meter.[19]

Emas masih dilombong oleh OceanaGold dalam kuantiti komersial di Otago di satu laman web - Macraes Mine ke pedalaman dari Palmerston, yang mula beroperasi pada tahun 1990. Macraes Mine, sebuah opencast keras operasi perlombongan batuan, memproses lebih daripada 5 juta tan bijih setiap tahun dan dari tahun 1990 hingga 2014, pengeluaran emas berjumlah sekitar 4 juta auns.[20]

Kerubut emas Otago dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

Banyak lagu rakyat, baik yang kontemporari dan terkini, telah ditulis mengenai rush emas. Lagu-lagu kontemporari, "Bright Fine Gold", dengan paduannya "Wangapeka, Tuapeka, emas halus terang" (kadang-kadang disebut "One-a-pecker, two-a-pecker") mungkin yang paling terkenal.[21] Yang paling terkenal dengan lagu-lagu terkini adalah lagu Phil Garland Tuapeka Gold.[22]

Martin Curtis menulis lagu bergaya rakyat tentang tergesa-gesa emas yang disebut "Gin dan Raspberry." Liriknya ditulis dengan suara seorang pencari emas yang tidak berjaya yang mencemburui kejayaan lombong emas terbesar di lembah Cardrona pada masa itu, "Gin dan Raspberry" (kononnya dinamakan demikian kerana pemiliknya akan memanggil, "Gin dan raspberry ke semua tangan! "setiap kali baldi bahan lombong menghasilkan satu ons emas. Penyanyi itu meratap," satu ons ke baldi dan kita semua akan menjual jiwa kita / Untuk rasa gin dan raspberry. "Lagu itu telah beberapa rakaman, terutamanya oleh Gordon Bok.[23][24]

Paul Metsers Lagu "Farewell to the Gold" didasarkan secara longgar pada banjir pada bulan Julai 1863, yang menewaskan 13 pelombong di Sungai Shotover.[25] Lagu ini telah dirakam oleh banyak orang, termasuk Nic Jones, Keluarga Hitam, James Keelaghan, dan Nancy Kerr dan James Fagan.

1976 siri drama televisyen kanak-kanak New Zealand Hunter's Gold ditayangkan semasa Kerubut Emas Otago Tengah.[26]

Otago Goldfields Cavalcade setiap tahun sejak tahun 1991 menelusuri semula laluan gerabak di seluruh negara ke ladang emas Dunstan di sekitar Cromwell. Laluan asal, yang menubuhkan perkhidmatan jurulatih Cobb & Co. Meninggalkan Dunedin Provincial Tavern pada 22 November 1862. Laluan Cavalcade berbeza setiap tahun pada akhir Februari sehingga selesai di bandar tuan rumah yang berbeza.[27] In 2008 plans were made for a heritage trail including Arrowtown, Kawarau Gorge, Lawrence and the Dunedin Chinese Garden.[28]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Reed, A.H. (1956). The Story of Early Dunedin. Wellington: A.H. & A.W. Reed. ms.257.
  2. ^ Miller, p. 757
  3. ^ "Lindis Gold Fields". Otago Witness (497). 8 Jun 1861. m/s. 5. Dicapai pada 27 Julai 2010.
  4. ^ Miller, p. 758
  5. ^ a b McLean & Dalley, p. 156
  6. ^ Miller, F.W.G."Golden Days Of Lake County". Whitcombe and Tombs, 1949, p43-44.
  7. ^ McKinnon, M. (ed.) (1997). New Zealand Historical Atlas: Ko Papatuanuku e Takoto Nei Auckland: David Bateman Ltd. pl.45. ISBN 1-86953-335-6
  8. ^ Carryer, 1994.
  9. ^ a b Ell, 1995.
  10. ^ (Hall-Jones, n.d.).
  11. ^ Dickinson, 1993.
  12. ^ Smith, 2007.
  13. ^ "Mrs Heron's Cottage | Jackie Gillies + Associates | Conservation + Creative Reuse of Historic Buildings". www.jackiegillies.co.nz. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-01-13. Dicapai pada 2016-06-23.
  14. ^ Tuapeka Times, 1869.
  15. ^ Petchey, 2005.
  16. ^ Petchey, 1995.
  17. ^ McKinnon, M. (ed.) (1997). New Zealand Historical Atlas: Ko Papatuanuku e Takoto Nei Auckland: David Bateman Ltd. pl.44. ISBN 1-86953-335-6
  18. ^ Gold in New Zealand: The Early Years (dari laman web New Zealand Mint, diambil pada 15 Ogos 2006)
  19. ^ Channel morphology and sedimentation in the Lower Clutha River (PDF). Otago Regional Council. Julai 2008. ISBN 1-877265-59-4. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 3 Jun 2010.
  20. ^ Oceana Gold Business Review, June 2011.
  21. ^ [1]. Sungai Wangapeka, di barat laut Pulau Selatan, adalah tempat lain, rentetan emas yang lebih kecil.
  22. ^ GI (2008-12-04). "Lyrics to Phil Garland's original song about the gold rush days". Philgarland.co.nz. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-01-13. Dicapai pada 2017-04-16.
  23. ^ Lyrics and discography
  24. ^ "A discussion of Cardrona that includes mining history". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-05-17. Dicapai pada 2020-04-22.
  25. ^ "2. – Floods – Te Ara Encyclopedia of New Zealand". Teara.govt.nz. 2006-06-12. Dicapai pada 2017-04-16.
  26. ^ Hunter's Gold at nzonscreen.com.
  27. ^ "Goldfields Cavalcade".
  28. ^ "Plan seeks to preserve Otago's Chinese past | National | Stuff.co.nz". I.stuff.co.nz. 2008-07-06. Dicapai pada 2017-04-16.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Eldred-Grigg, Stevan (2008). Diggers, Hatters & Whores - The Story of the New Zealand Gold Rushes. Auckland: Random House. m/s. 543. ISBN 978-1-86941-925-7.
  • King, M. (2003). The Penguin History of New Zealand', ISBN 0-14-301867-1
  • McLaughlan, G. (ed.) (1995). Bateman New Zealand Encyclopedia (4th ed.). Auckland: David Bateman Ltd.
  • McLean, G. & Dalley, B. (eds.) Frontier of Dreams: The Story of New Zealand. Auckland: Hodder Moa Beckett. ISBN 1-86971-006-1
  • Miller, F.W.G. (1971). "Gold in Otago", in Knox, R. (ed.) New Zealand's Heritage, volume 2:. Wellington:Paul Hamlyn.
  • Oliver, W.H. (ed.) (1981). The Oxford History of New Zealand. Oxford: The Clarendon Press. ISBN 0-19-558063-X

Kehidupan dalam komuniti perlombongan[sunting | sunting sumber]

  • Carryer, B. (1994). The New Zealand GoldRushes, 1860–1870, Berkley Publishing, Browns Bay, Auckland, pp 5–6, 19.
  • Dickinson, J. (1993). ‘Picks, pans and petticoats: Women on the Central Otago goldfields’, BA(HONS) dissertation, Otago University, New Zealand.
  • Ell, G. (1995). GoldRush: Tales and Traditions of the New Zealand Goldfield, The Bush Press, Auckland, New Zealand.
  • Forrest, J. (1961). Population and Settlement on the Otago Goldfields 1861-1870, New Zealand Geographer, 17, 1, pp64–86.
  • Glasson, H. A. (1957). The Golden Cobweb: a saga of the Otago goldfields, 1861–1864, Otago Daily Times & Witness Newspapers, Dunedin.
  • Hall-Jones, J. Goldfields of Otago: An Illustrated History, Craig Printing Co. Ltd, Invercargill, New Zealand, pp 122.
  • Harper, B. (1980). Petticoat Pioneers: South Island women of the Colonial Era, A. H. & A. W. REED LTD, Wellington, New Zealand pp184–189.
  • Mahalski, B. (2005). New Zealand's Golden Days, Gilt Edge Publishing, Wellington, New Zealand.
  • Petchey, P. G. (1995). Excavation Report Site 142/27: House Sites Site142/28: Stone Ruin Macraes Flat: For Macraes Mining Company, Dunedin, pp 10.
  • Petchey, P. G. (2005). Golden Bar Mine Macraes: Report for Oceana Gold Ltd, Southern Archaeology, Dunedin, pp 34.
  • Smith, Rosemarie. "Wood, Susan 1836–1880". Dictionary of New Zealand Biography. Kementerian Kebudayaan dan Warisan (New Zealand). Dicapai pada 5 April 2011.
  • Tuapeka Times. (11 December 1869). Licensing Meeting, pp 3.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Gold rush Templat:Financial bubbles