Kesan Jokowi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bekas Gabenor Jakarta, Joko Widodo.

Kesan Jokowi (Bahasa Indonesia: Efek Jokowi) ialah satu istilah yang dicipta bagi menggambarkan pengaruh populariti media Gabenor Jakarta dan Presiden Indonesia Joko Widodo (atau Jokowi) mengenai politik dan ekonomi Indonesia. Apabila Jokowi diisytiharkan sebagai calon presiden dalam pemilihan presiden Indonesia 2014, populariti Parti Demokratik Indonesia – Perjuangan dirangsang hingga 30% dalam pemilihan legislatif Indonesia 2014.[1] Sementara itu, di pasaran modal, kesan itu dikatakan telah merangsang pasaran saham Indonesia dan Rupiah, kerana Jokowi dianggap mempunyai rekod bersih.[2] Tetapi kesan ini terbukti hanya sementara dan terutamanya hanya disebabkan oleh euforia media partisan. Dua bulan selepas beliau dilantik sebagai presiden, nilai tukar rupiah yang paling rendah dalam 16 tahun.[3]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dany Sutrisno, Elvan (March 14, 2014). "Charta Politika: Deklarasi Jokowi Sebelum Pileg, PDIP Bisa Tembus 30%". Detik. Dicapai pada March 15, 2014.
  2. ^ Tri Wibowo, Arinto (March 14, 2014). "Jokowi Capres, Indeks Saham Melesat". VivaNews. Dicapai pada April 11, 2014.
  3. ^ Liau Y-Sing. "Indonesia Rupiah Sinks to 16-Year Low as Bonds Slide on Outflows". bloomberg. Dicapai pada 16 December 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]