Keseimbangan kimia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam tindak balas kimia, keseimbangan kimia ialah keadaan di mana kedua-dua bahan tindak balas dan produk hadir dalam kepekatan yang tidak mempunyai kecenderungan lagi untuk berubah mengikut masa, supaya tidak ada perubahan yang boleh diperhatikan dalam sifat sistem.[1] Keadaan ini terhasil apabila tindak balas hadapan berjalan pada kadar yang sama dengan tindak balas songsang. Kadar tindak balas bagi tindak balas ke hadapan dan ke belakang secara amnya bukan sifar, tetapi ia adalah sama. Oleh itu, tiada perubahan bersih dalam kepekatan bahan tindak balas dan produk. Keadaan sedemikian dikenali sebagai keseimbangan dinamik.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Atkins, Peter; De Paula, Julio (2006). Atkins' Physical Chemistry (ed. 8th). W. H. Freeman. m/s. 200–202. ISBN 0-7167-8759-8.
  2. ^ Atkins, Peter W.; Jones, Loretta (2008). Chemical Principles: The Quest for Insight (ed. 2nd). ISBN 978-0-7167-9903-0.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Van Zeggeren, F.; Storey, S. H. (1970). The Computation of Chemical Equilibria. Cambridge University Press. Mainly concerned with gas-phase equilibria.
  • Leggett, D. J., penyunting (1985). Computational Methods for the Determination of Formation Constants. Plenum Press.
  • Martell, A. E.; Motekaitis, R. J. (1992). The Determination and Use of Stability Constants. Wiley-VCH.