Kewibawaan karismatik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kewibaan karismatik atau autoriti karismatik adalah konsep kepemimpinan yang dikembangkan oleh ahli sosiologi Jerman Max Weber. Ini melibatkan jenis organisasi atau jenis kepemimpinan apabila kewibawaan berasal dari karisma pemimpin. Ini berbeza dengan dua jenis autoriti lain: autoriti undang-undang dan autoriti tradisional. Masing-masing dari tiga jenis tersebut merupakan sebahagian daripada klasifikasi kuasa tiga pihak Max Weber.

"Karisma" adalah istilah Yunani kuno yang pada mulanya mendapat perhatian melalui surat-surat Saint Paul kepada masyarakat Kristian yang baru muncul pada abad pertama. Dalam konteks ini, secara umum merujuk pada "pemberian" yang berasal dari ilahi yang menunjukkan kewibawaan Tuhan dalam para pemimpin Gereja awal. Max Weber mengambil pengertian teologi ini dan menggeneralisasikannya, memandangnya sebagai sesuatu yang disifatkan oleh pengikut, sehingga membukanya untuk digunakan oleh ahli sosiologi yang menerapkannya pada pertandingan agama politik, ketenteraan, selebriti, dan bukan Kristian.[1] Istilah lain yang digunakan adalah "penguasaan karismatik"[2] dan "kepemimpinan karismatik".[3]

Narsisisme[sunting | sunting sumber]

Len Oakes, ahli psikologi Australia yang menulis disertasi mengenai karisma, mempunyai sebelas pemimpin karismatik mengisi ujian psikometrik, yang disebutnya sebagai senarai periksa kata sifat, dan menganggap mereka sebagai kumpulan cukup biasa. Mengikuti pakar psikoanalisis Heinz Kohut, Oakes berpendapat bahawa pemimpin karismatik menunjukkan sifat narsisisme dan juga berpendapat bahawa mereka memperlihatkan sejumlah tenaga yang luar biasa, disertai dengan kejelasan dalaman yang tidak terganggu oleh kegelisahan dan rasa bersalah yang menimpa lebih banyak orang biasa. Dia bagaimanapun tidak sepenuhnya mengikuti kerangka wibawa karismatik Weber.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Joosse, Paul. 2014. "Becoming a God: Max Weber and the Social Construction of Charisma. Journal of Classical Sociology 14(3) 266–283. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1468795X14536652
  2. ^ Power, Domination, Legitimation, and Authority Sociology 250 Retrieved October 2006
  3. ^ Adair-Toteff, Christopher, Max Weber’s Charisma, Journal of Classical Sociology, Vol. 5, No. 2, 189–204 (2005)
  4. ^ Oakes, Len: Prophetic Charisma: The Psychology of Revolutionary Religious Personalities, 1997, ISBN 0-8156-0398-3

Bibliografi

  • Kendall, Diana; Murray, Jane Lothian; Linden, Rick (2000), Sociology in our time (2nd ed.), Scarborough: Nelson
  • Szelényi, Iván (2009), "Weber on Charismatic Authority." Foundations of Modern Social Thought. YaleCourses. New Haven. Lecture.
  • Szelényi, Iván (2009), "Weber on Rational-legal Authority." Foundations of Modern Social Thought. YaleCourses. New Haven. Lecture.
  • Szelényi, Iván (2009), "Weber on Traditional Authority." Foundations of Modern Social Thought. YaleCourses. New Haven. Lecture.
  • Szelényi, Iván (2009), "Conceptual Foundations of Weber's Theory of Domination." Foundations of Modern Social Thought. YaleCourses. New Haven. Lecture.
  • Penyunting dan penterjemah Waters, Tony dan Dagmar Waters (2015). Rasionalisme Weber dan Masyarakat Moden: Terjemahan Baru mengenai Politik, Birokrasi, dan Stratifikasi Sosial . New York: Palsgrave Macmillan.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]