Khalifa Haftar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Khalifa Belqasim Haftar
Kelahirans. 1943
Ajdabiya, Libya
Kesetiaan Libya
(until 1987)
 Libya (2011–2014)
PerkhidmatanLibya Libyan Ground Forces
PangkatMajor General
PertempuranChadian–Libyan conflict (1978–1987)
Libyan civil war
Battle of Ajdabiya
Third Battle of Brega
2014 Libyan Uprising

Khalifa Belqasim Haftar (lahir 1943) adalah bekas Jenderal tentera di Libya . Walaupun lahir dan membesar diLibya, beliau menghabiskan hampir dua dekad di Amerika Syarikat dan pemegang kad warganegara Amerika Syarikat .

Khalifa pernah menjadi komander kepada tentera diktator, Muammar Gaddafi dalam Pemberontakan Libya 2011 dan kumpulan tentera di bawah kawalannya dikatakan dibiayai oleh Agensi Perisikan Pusat (CIA).

Serangan bom kereta[sunting | sunting sumber]

Pada 19 Mei 2014,sekumpulan anggota separa tentera yang setia kepada Khalifa Haftar, menyerang Parlimen Libya memaksa Ahli-Ahli Parlimen keluar menyelamatkan diri . Kemudian pengumuman dibuat menyatakan Parlimen Libya digantung,pembentukan kerajaan sementara Libya dan setelah rampasan kuasa. Mokhtar Farnana selaku jenderal pemberontak itu memaklumkan bahawa 60 orang ahli dewan telah dilantik bagi mengambil alih pentadbiran Parlimen .Serangan itu bukan satu rampasan kuasa, sebaliknya dibuat berdasarkan keputusan rakyat. Serangan roket di Lapangan Terbang Benina, di Benghazi. Kerajaan sementara Libya mengutuk serangan ke atas Parlimen itu dan tidak mengendahkan arahan Khalifa Haftar.

Konvoi tentera dikatakan dibiayai Agensi Perisikan Pusat (CIA) bersama trak-trak yang membawa senapang antipesawat, mortar dan roket, menyerang Parlimen.[1]

Pada November 2021, Khalifa Haftar mengumumkan pencalonannya untuk pemilihan presiden pada Disember 2021.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Parlimen Libya diserang". Utusan Malaysia. 20 Mei 2014.