Mariam Farhat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Khansa Palestine)
Mariam Farhat
مريم فرحات
Ahli Majlis Perundangan Palestin
Dalam jawatan
Januari 2006 – Mac 2013
Kumpulan parlimen Blok Perubahan dan Pembaharuan
Butiran peribadi
LahirMaryam Muhammad Yousef Muheisen
مريم محمد يوسف محيسن

(1949-12-24)24 Disember 1949
Syujaiyah, Genting Gaza
Meninggal dunia17 Mac 2013(2013-03-17) (umur 63)
Genting Gaza, Palestin
Kerakyatan Negara Palestin
Parti politik Hamas
PasanganFathi Farhat
Anak-anakNidal, Muhammad, Rawad dan 3 orang lagi anak lelaki, serta 4 orang anak perempuan
Nama lainUmmu Nidal
Khansak Palestin

Maryam Muhammad Yousef Muheisen (Arab: مريم محمد يوسف محيسن) atau Maryam Muhammed Yousef Farhat (Arab: مريم محمد يوسف فرحات) juga lebih dikenali sebagai Khansak Palestin (Arab: خنساء فلسطين) dan Ummu Nidal (Arab: أم نضال) ialah seorang aktivis wanita, pendakwah dan pendidik di Palestin. Beliau ialah anggota Majlis Perundangan Palestin dari senarai perwakilan Blok Perubahan dan Pembaharuan sejak 2006 hingga kematiannya pada 2013.

Beliau dikenali sebagai Ibu Syuhada Palestin kerana tiga orang anaknya telah syahid menentang Israel, iaitu Nidal, Muhammad dan Rawad.[1][2]

Kelahiran dan didikan[sunting | sunting sumber]

Dia dilahirkan selepas Hari Nakba pada 24 Disember 1949, di Gaza, dalam keluarga sederhana dari Semenanjung Gaza. Dia mempunyai 10 abang dan 5 adik perempuan. Dia tinggal di kawasan kejiranan Al-Shujaiya. Dia cemerlang dalam pelajaran sekolahnya. Dia berkahwin dengan Fathi Farahat semasa dia di awal sekolah menengah, tetapi perkahwinan tidak menghalangnya daripada menamatkan pengajiannya. Dia meneruskan, dan mengambil peperiksaan sekolah menengah semasa dia mengandung anak pertamanya - yang kemudiannya akan menjadi Komander al-Qassam Nidal Farhat - dan mendapat 80%, dan dia melahirkan 6 lelaki dan 4 perempuan. Asal usul keluarganya, keluarga Muhaisen, kembali kepada keluarga al-Mughni, yang merupakan salah satu keluarga Gaza tertua di kejiranan Shujaiya.

Dia berlindung di rumahnya para syuhada dan para pengejar[sunting | sunting sumber]

Fail:Emad.Akel.jpg
Komander Emad Akel telah dibawa masuk oleh Umm Nidal di rumahnya sehingga beliau syahid.

Umm Nidal pernah mendengar banyak tentang keadaan pemuda yang teraniaya yang tidak dapat mencari rumah yang selamat dan sesuai untuk menyembunyikan mereka dari mata tentera Israel dan perisikannya, jadi dia mengawasi perlindungan mereka walaupun bahaya dan akibat daripada perlindungan itu. Disebutkan dalam biografinya bahawa dia adalah seorang wanita pejuang yang menentang pendudukan Israel, kerana pertembungannya dengan musuh Zionis bermula apabila dia merasakan keibuannya untuk anak-anak tanah air yang berjuang dan mujahidin, dan permulaannya adalah pada tahun 1992 Masihi.

Pembunuhan Komander Emad Akel di rumahnya[sunting | sunting sumber]

Dan rumahnya tetap menjadi tempat perlindungan bagi Mujahidin, kerana dia menempatkan di rumahnya yang sederhana itu Emad Akel, komander sayap tentera Hamas (Briged Izzuddin Al-Qassam) dan yang paling berbahaya daripada mereka kepada pendudukan Zionis pada masa itu. , dan "Akel" berada di bahagian atas senarai dikehendaki pendudukan Zionis, mati atau hidup, sehingga dia dipanggil "Tujuh Roh." Dan pendudukan itu mengarahkan ejennya di Gaza untuk memperhebatkan usaha mereka hanya untuk mengetahui keberadaan mereka. daripada Emad Akel. Rumahnya bertukar menjadi bilik gerakan, dari mana Imad melancarkan operasi ketenteraannya menentang pendudukan, membunuh, mencederakan dan menyebarkan ketakutan dalam hati mereka, kemudian dia kembali ke rumahnya untuk bersembunyi di sana. Sehinggalah salah seorang agen Zionis memaklumkannya, lalu pasukan khas Israel mengepung rumah tersebut dan bersembunyi di dalam kereta awam. Waktu itu waktu azan Maghrib dan Imad sedang berpuasa. Mereka membunuhnya di depan pintu rumah bersama lebih 70 orang.

Anak lelaki mati syahid[sunting | sunting sumber]

Dia memanggilnya Khansa Palestin .Ia adalah gelaran yang terkandung dalam sejarah para sahabat Khansa, seorang wanita Arab yang mengorbankan anak-anaknya demi menyebarkan dakwah Islam, dan kemudian mengadakan syair dalam perpisahan mereka dengan kegembiraan. daripada kesyahidan mereka.

Ummu Nidal menghadiahkan tiga anak lelakinya sebagai syahid kerana Allah, dan yang pertama dari mereka ialah:

Anaknya yang syahid Muhammad[sunting | sunting sumber]

Syahid Muhammad Farhat (17 tahun), walaupun usianya masih muda, mendesak komander Briged Qassam, Solah Syahadah pada masa itu, agar anaknya melakukan serangan. Muhammad dilatih oleh Emad Akel, yang melindungi keluarga, dan oleh abangnya Nidal, dan sebelum dia pergi, dia muncul bersama anaknya, "Muhammad." Dalam rakaman video pada awal tahun 2002 , dia menciumnya ciuman perpisahan, mengetahui bahawa dia akan pergi tanpa boleh ditarik balik, jadi dia merakam wasiatnya dengannya, dan dia memotretnya dengan senjatanya dalam video khas dan mengesyorkannya., Dia adalah ibu Palestin pertama yang mengucapkan selamat tinggal kepada anaknya semasa dia pergi ke operasi mati syahid dalam rakaman video, dan dia menasihati Dia dibawa ke atas bahu lelaki, tetapi dia melakukan operasi penyerangan di mana 9 tentera Israel terbunuh, ketika dia menyerbu sekolah latihan tentera di dalam (petempatan) Etzmona (dalam bahasa Ibrani: בני עצמון) ) dari penempatan Gush Katif.

Anaknya, Komander Nidal Farhat[sunting | sunting sumber]

Setahun kemudian, iaitu pada tahun 2003, beliau telah melahirkan anak kedua iaitu anak sulung Nidal Farhat (31 tahun), seorang komander medan di Briged Izz al-Din al-Qassam. Antara gerakan Hamas, beliau ialah dikenali sebagai "jurutera peluru berpandu." Nidal muncul dalam rakaman video sebenar dalam filem (Nesma and Hurricane) yang dihasilkan oleh Briged Al-Qassam, dan Nidal muncul melatih adiknya Muhammad beberapa hari sebelum dia keluar untuk melakukan serbuan, dan dalam adegan lain dia menonton bersama. dia dan mengajarnya apa yang perlu dilakukan semasa serangan dan cara menangani senjata. Dia dibunuh oleh tentera pendudukan Israel semasa dia cuba melengkapkan dron Al-Qassam (Ababil 1), yang diumumkan oleh Briged Al-Qassam pada tahun 2014. Dan lidahnya tidak teragak-agak kecuali dengan ucapan syukur dan puji-pujian kepada Allah kerana Dia memuliakannya dengan kesyahidan anak lelaki keduanya.

Pembunuhan anak lelaki ketiganya, Ruwad Farhat[sunting | sunting sumber]

Kurang dua tahun berlalu sebelum anak ketiganya, Ruwad Farhat, syahid selepas pesawat perang Zionis mengebom keretanya di Semenanjung Gaza pada 2005.

Memandangkan anak keempatnya menghabiskan 11 tahun di dalam penjara penjajahan Zionis, hanya daripadanya dia bersabar dengan wanita dan orang yang biasa datang untuk menghiburkannya bersama anak-anaknya.

Rumahnya dibom empat kali[sunting | sunting sumber]

Rumahnya dibom empat kali, dan apabila kerajaan Ismail Haniyeh menawarkan Ummu Nidal untuk membina semula rumahnya selepas dibom, dia enggan berbuat demikian kecuali setelah memulihkan semua kerosakan yang dialami oleh rumah jirannya akibat pengeboman itu.

Advokasi dan aktiviti sosialnya[sunting | sunting sumber]

Beliau adalah ahli Jawatankuasa Pendidikan Blok Perubahan dan Pembaharuan, dan presiden "Persatuan Lilin Bercahaya." Beliau menyertai banyak seminar dan kuliah agama, dan mengambil bahagian dalam banyak perayaan dan perayaan Islam.

Aktiviti politiknya[sunting | sunting sumber]

Umm Nidal menyelesaikan kerja dan kerjayanya, apabila dia menyertai senarai pergerakan Hamas, blok Perubahan dan Pembaharuan Majlis Perundangan Palestin, dan mengembara sebagai sebahagian daripada delegasi pergerakan itu ke beberapa negara, untuk menarik bantuan kepada penduduk Gaza selepas pendudukan Israel dan sekutunya mengenakan kepungan yang menyesakkan ke atas mereka sehingga mereka melutut dan menundukkan kepala.Selain itu menghasut pendudukan untuk terus menyekat dan mengetatkan skru.

Jihad tenteranya[sunting | sunting sumber]

Di samping melindungi pejuang penentang Palestin dari Briged Qassam, yang paling penting ialah Emad Akel dan anak-anaknya, Umm Nidal turut serta menembak peluru berpandu Qassam sendiri ke penempatan Israel dan pada bulan Ramadan dia melawat mereka yang ditempatkan di sempadan dan sempadan Gaza dan disediakan untuk mereka makanan sahur.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Maryam meninggal dunia pada 17 Mac 2013 di Bandar Gaza disebabkan kegagalan buah pinggang dan masalah paru-paru.[3] Upacara pengebumian beliau telah dihadiri oleh 4000 orang rakyat Palestin termasuk beberapa pemimpin seperti Perdana Menteri Ismail Haniyeh dan Timbalan Yang di-Pertua Majlis Perundangan Palestin, Ahmed Bahar.

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

Ingatannya telah menjadi kebanggaan Palestin dan Islam yang boleh dimuliakan oleh generasi tanpa diskriminasi. Malah selendangnya dijual di lelongan awam, mewakili salah satu acara perayaan “Syria We Will Definitely Be Victorious… A Story of Two Years of Resilience”, yang harganya akan dikembalikan memihak kepada revolusi Syria. Sultan, Setiausaha Agung Majlis Tertinggi Hal Ehwal Islam, memenangi lelongan dengan membeli "selendang" beliau.

Sekolah yang dinamakan sempena namanya[sunting | sunting sumber]

Direktorat Pendidikan Rafah merasmikan Sekolah "Maryam Farhat" di kawasan kejiranan Saudi, barat Gabenor Rafah, pada hari Isnin, 17 Mac 2014, dengan kehadiran Menteri Pendidikan pada masa itu, Osama Al-Muzaini, dan Pengarah Pendidikan Rafah, Ashraf Abdeen. Ia merupakan sekolah pertama yang dibuka selepas pengepungan di Semenanjung Gaza semakin sengit, dengan menyatakan bahawa 26 sekolah berhenti menyiapkan kerja mereka dan banyak penderma juga berhenti kerana sekatan.

Buku yang menceritakan kisahnya sejak lahir hingga mati[sunting | sunting sumber]

Buku (Sonbula dan Seif) menceritakan kehidupan Ummu Nidal Farhat. Majlis Perundangan meraikan pemeteraian dan penerbitannya pada 21 Mei 2014. Ia adalah buku oleh Dr. Atallah Abu Al-Subh, dan kulit buku itu dilukis oleh artis Palestin Fathi Ghaben, dan dikeluarkan oleh Majlis Perundangan Palestin.

Dalam ucapan Dr. Ahmed Bahr, Pemangku Presiden Majlis Perundangan, beliau berkata: “Saya berbesar hati mempersembahkan buku fiksyen tentang Umm Nidal Farhat ini, apabila kita bercakap tentang beliau, kita bercakap tentang ensiklopedia nilai, moral, pengorbanan. , penebusan, harapan, seni berurusan dan mati syahid, cintanya kepada orang miskin dan mujahidin, dan cintanya terhadap ikatan dengan mujahidin. Ia benar-benar legenda zaman ». Dan pengarang buku itu, Dr. Atallah Abu Al-Subh berkata bahawa dia berasa bangga untuk menulis sebuah buku tentang Ummu Nidal Farhat dan berkata: "Saya mendapati diri saya menjelmakan Ummu Nidal Farhat sebagai simbol rakyat Palestin yang tidak pernah meninggalkan Venice. Ummu Nidal lebih tinggi daripada mana-mana pena dan mempunyai nilai yang lebih besar daripada nilai apa pun, kerana ia adalah tanah air dan ia adalah negara.”

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "'Mother of martyrs' runs for Hamas". Al Jazeera (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-11-12.
  2. ^ Farhat, Mariam; parliament, then a Hamas candidate for the Palestinian; Dec. 8, is seen in front of a large mural of her three dead sons inside her house in Gaza; Salem, 2005-REUTERS/Suhaib (2013-03-18). "'The Mother of Martyrs' Leaves Bloody Legacy - Al-Monitor: Independent, trusted coverage of the Middle East". www.al-monitor.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-11-12.
  3. ^ "Mariam Farhat: Hamas activist known as 'the mother of martyrs'". The Independent (dalam bahasa Inggeris). 2013-03-20. Dicapai pada 2023-11-12.