Pembinasa Kelas Arleigh Burke: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zorrobot (bincang | sumb.)
k bot menambah: da:Arleigh Burke-klassen
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: cs:Třída Arleigh Burke
Baris 32: Baris 32:
{{Link FA|ru}}
{{Link FA|ru}}


[[cs:Třída Arleigh Burke]]
[[da:Arleigh Burke-klassen]]
[[da:Arleigh Burke-klassen]]
[[de:Arleigh-Burke-Klasse]]
[[de:Arleigh-Burke-Klasse]]

Semakan pada 12:23, 21 Disember 2009

Kapal pembinasa Kelas Arleigh Burke merupakan sebuah kapal pembinasa peluru berpandu, dan salah satu daripada kelas-kelas kapal pembinasa yang terdapat di dalam Tentera Laut Amerika Syarikat. Ia merupakan kapal pembinasa pertama yang dibina berdasarkan sistem tempur Aegis dan radar jujukan fasa pelbagai fungsi SPY-1D. Kapal pertama dari kelas ini telah ditauliahkan pada 4 Julai 1991. Selepas pelucutan tauliah kapal terakhir dari Kelas Spruance, iaitu USS Cushing, pada 21 September, 2005, kapal pembinasa Kelas Arleigh Burke menjadi satu-satunya kelas kapal pembinasa yang masih aktif di dalam Tentera Laut A.S.

Kelas ini dinamakan sempenan Laksamana Arleigh "31-Knot" Burke, seorang pegawai kapal pembinasa Amerika Syarikat yang paling terkenal semasa Perang Dunia II. Laksamana Burke masih hidup apabila kapal pertama dari kelas ini ditauliahkan.

Lihat juga

Rujukan

Bacaan lanjut

  • Sanders, Michael S. (1999). The Yard: Building a Destroyer at the Bath Iron Works. New York: HarperCollins. ISBN 0-06-019246-1. (Describes the construction of Donald Cook (DDG-75) at Bath Iron Works.)

Pautan luar

Templat:Link FA

Templat:Link FA Templat:Link FA Templat:Link FA