Pembekalan kuasa elektrik: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Digimon Adventure (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1: Baris 1:
[[Image:132GunungLang.jpg|200px|right|Pekerja memasang tiang Penghantaran Kuasa 132kV]]
[[Fail:132GunungLang.jpg|thumb|right|Pekerja memasang tiang penghantaran kuasa 132kV]]
[[Fail:Electric transmission lines.jpg|thumb|Talian penghantaran]]
'''Penghantaran kuasa eletrik''' ialah satu cabang penting sistem elektrik kerana ia menghubungkan sumber janaan elektrik kepada pengguna, baik untuk [[perindustrian]], perumahan dan lain lain. Biasanya di dalam satu sistem elektrik, diadakan sistem grid yang mana seperti sesawang, talian penghantaran kuasa eletrik berperanan untuk mengalirkan kuasa eletrik dari satu tempat ke satu tempat dengan optimum dan cekap.


Di Malaysia, talian penghantaran kuasa eletrik adalah dikendalikan oleh [[Tenaga Nasional Berhad]]. Sistem penghantaran di sini merupakan sistem penghantaran eletrik untuk talian-talian tiga fasa yang berkuasa 500 kV, 275 kV, 132 kV, atau 66 kV akan menjadi penghubung daripada janakuasa kepada sistem distribusi.
'''Penghantaran Kuasa''' letrik merupakan satu cabang penting kerana ianya menghubungkan penjanaan elektrik kepada pengguna, baik untuk [[perindustrian]], perumahan dan lain lain. Biasanya di dalam satu sistem elektrik, di adakan sistem grid yang mana seperti sesawang, talian penghantaran kuasa letrik berperanan untuk mengalirkan kuasa letrik dari satu tempat ke satu tempat dengan optima dan efisyen.


Di antara talian-talian tersebut terdapat sub-stesyen yang di rekabentuk untuk "langkah naik" atau "langkah turun" kuasa eletrik tersebut. Transformer digunakan di sini.
Di Malaysia, talian penghantaran kuasa letrik adalah dikendalikan oleh [[Tenaga Nasional Berhad]]. Sistem TNB di kategori kan kepada 3 peringkat:-


Talian penghantaran eletrik dibina sama ada di terowong bawah tanah mahupun merentasi ruang udara. Disebabkan keperluan keselamatan yang tinggi, kabel bawah tanah memerlukan pembinaan yang rapi dan kos pembinaan kabel bawah tanah boleh jadi berganda-ganda sekiranya di banding dengan pembinaan talian di ruang udara.
* Sistem Penjanaan
* Sistem Transmisi
* Sistem Distribusi


[[Kategori:Kejuruteraan elektrik]]
Penjanaan letrik di Malaysia adalah dari sistem janakuasa haidro, batu arang, gas, dan terdapat juga dari minyak disel.
[[Kategori:Keselamatan elektrik]]
[[Kategori:Kuasa elektrik| ]]


[[ar:نقل الكهرباء]]
Sistem Transmisi merupakan sistem penghantaran letrik untuk talian talian yang berkuasa 500kv, 275kv, 132kv, atau 66kv akan menjadi penghubung daripada janakuasa kepada sistem distribusi.
[[bg:Електрически далекопровод]]

[[cs:Přenosová soustava]]
Manakala Sistem Distribusi berperanan di peringkat daerah dan mengendalikan 33kV, 11kV sehinggalah talian ke rumah persendirian.
[[de:Stromnetz]]

[[en:Electric power transmission]]
Di antara talian-talian tersebut terdapat sub-stesyen yang di rekabentuk untuk "step-up" atau "step-down" kuasa letrik tersebut. Transformer di gunakan di sini.
[[es:Red de transporte de energía eléctrica]]

[[fa:انتقال انرژی الکتریکی]]
Talian penghantaran letrik di bina samada di terowong bawah tanah maupun merentasi ruang udara. Di sebabkan keperluan keselamatan yang tinggi, kabel bawah tanah memerlukan pembinaan yang rapi dan kos pembinaan kabel bawah tanah boleh jadi berganda-ganda sekirannya di banding dengan pembinaan talian di ruang udara.
[[fr:Réseau électrique]]
[[hi:विद्युतशक्ति का प्रेषण]]
[[it:Trasmissione di energia elettrica]]
[[lt:Elektros perdavimo linija]]
[[hu:Átviteli hálózat]]
[[nl:Hoogspanningsnet]]
[[ja:送電]]
[[no:Fordelingsnett]]
[[pl:Sieć wysokiego napięcia]]
[[pt:Transmissão de energia elétrica]]
[[ru:Линия электропередачи]]
[[simple:Electric power transmission]]
[[fi:Sähköverkko]]
[[sv:Kraftledning]]
[[ta:மின்திறன் செலுத்தல்]]
[[zh:輸電系統]]

Semakan pada 16:00, 7 Januari 2010

Fail:132GunungLang.jpg
Pekerja memasang tiang penghantaran kuasa 132kV
Talian penghantaran

Penghantaran kuasa eletrik ialah satu cabang penting sistem elektrik kerana ia menghubungkan sumber janaan elektrik kepada pengguna, baik untuk perindustrian, perumahan dan lain lain. Biasanya di dalam satu sistem elektrik, diadakan sistem grid yang mana seperti sesawang, talian penghantaran kuasa eletrik berperanan untuk mengalirkan kuasa eletrik dari satu tempat ke satu tempat dengan optimum dan cekap.

Di Malaysia, talian penghantaran kuasa eletrik adalah dikendalikan oleh Tenaga Nasional Berhad. Sistem penghantaran di sini merupakan sistem penghantaran eletrik untuk talian-talian tiga fasa yang berkuasa 500 kV, 275 kV, 132 kV, atau 66 kV akan menjadi penghubung daripada janakuasa kepada sistem distribusi.

Di antara talian-talian tersebut terdapat sub-stesyen yang di rekabentuk untuk "langkah naik" atau "langkah turun" kuasa eletrik tersebut. Transformer digunakan di sini.

Talian penghantaran eletrik dibina sama ada di terowong bawah tanah mahupun merentasi ruang udara. Disebabkan keperluan keselamatan yang tinggi, kabel bawah tanah memerlukan pembinaan yang rapi dan kos pembinaan kabel bawah tanah boleh jadi berganda-ganda sekiranya di banding dengan pembinaan talian di ruang udara.