Penyakit: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Khairulkhalid (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Khairulkhalid (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
{{Perubatan}}
{{Perubatan}}
<br>
<br>
<br>

Terdapat pelbagai jenis '''penyakit''' yang mengancam manusia. Penyakit ini boleh disebabkan oleh [[kuman]], [[bakteria]], [[virus]], [[racun]], kegagalan organ berfungsi, dan juga oleh [[penyakit baka]].
Terdapat pelbagai jenis '''penyakit''' yang mengancam manusia. Penyakit ini boleh disebabkan oleh [[kuman]], [[bakteria]], [[virus]], [[racun]], kegagalan organ berfungsi, dan juga oleh [[penyakit baka]].



Semakan pada 19:29, 30 Jun 2004



Terdapat pelbagai jenis penyakit yang mengancam manusia. Penyakit ini boleh disebabkan oleh kuman, bakteria, virus, racun, kegagalan organ berfungsi, dan juga oleh penyakit baka.

Penyakit adalah keadaan tidak normal pada badan atau minda yang menyebabkan tidak selesa, dysfunction, atau distress kepada orang yang terbabit atau berhubung rapat dengannya. Kadang kala istilah ini digunakan secara umum untuk merangkumi kecederaan, kecacatan, sindrom, simptom, tingkah laku serung "deviant behaviors", dan variasi biasa (atypical variations) sesuatu struktur atau fungsi, sementara dalam konteks lain ini semua boleh dianggap kategori boleh dibezakan.

Pathologi merupakan pengkajian penyakit. Pengkelasan secara saintifik mengenai hal ehwal penyakit dirujuk sebagai nosologi. Pengetahuan umum mengenai penyakit dan rawatan penyakit dikenali sebagai perubatan.

Penggunaan perubatan dahulu kadang kala membezakan penyakit, yang mempunyai sebab khusus atau beberapa penyebab (dikenali sebagai etiologinya), berbeza dari sindrom, yang merupakan himpunan tanda dan/atau simptom yang berlaku serentak. Pembezaan pedantic ini telah menjadi kurang sahih kerana sebab kebanyakan sindrom telah dikenal pasti. Juga, banyak istilah perubatan yang menggambarkan simptom atau tidak normal mungkin dirujuk sebagai penyakit dalam banyak konteks, terutama sekiranya sebab masalah tidak dapat dikenal pasti.

Sesuatu keadaan boleh disahkan secara objektif, tetapi anggapan bahawa ianya adalah penyakit merupakan pertimbangan nilai masyarakat. Sebagai contoh, pada masa kini masyarakat Amerika Utara jumlah mereka yang menganggap rendah dan obesiti sebagai penyakit yang perlu dirawat semakin meningkat sepanjang tempoh 40 tahun lalu, dan jumlah mereka yang menganggap homosexual sebagai penyakit semakin berkurangan.

Sesuatu keadaan boleh di anggap sebagai penyakit dalam sesuatu kebudayaan atau era tetapi tidak bagi yang lain. "Oppositional-defiant disorder", attention-deficit disorder, dan sociopathic personality disorder adalah contoh keadaan yang dianggap sebagai penyakit dalam masyarakat Amerika Utara tetapi tidak dianggap sedemikian dalam kebudayaan Amerika abad lalu atau bagi masyarakat lain masa kini.

Kadang-kala samaada sesuatu keadaan sepatutnya di anggap sebagai penyakit atau variasi sturuktur menjadi pertikaian politik yang hangat kerana implikasi masyarakat atau ekonomi yang luas. Sebagai contoh kejutan letupan shell shock dan masalah post-trauma stress "post-traumatic stress disorder" yang merupakan proses dipolitikan di AMerika Syarikat]], sedemikian juga kecederaan pergerakan berulang "repetitive motion injury" di Australia.

Jenis jenis Penyakit

Salah satu kategori penyakit terbesar dan paling terkenal, penyakit berjangkit merupakan penyakit yang disebarkan oleh agen jangkitan seperti bacteria, fungi, parasite, virus biologi, dan prion. Yang hampir walaupun bukan penyakit berjangkit sebenarnya adalah penyakit parasit yang disebabkan oleh protozoa dan cacing. Terdapat juga penyakit genetik disebabkan oleh kehadiran atau ketiadaan gen dalam DNA orang yang terbabit; penyakit toksid disebabkan oleh pendedahan kepada toksin alam sekitar seperti logam berat; Penyakit berkait kekurangan zat disebabkan oleh ketiadaan atau kekurangan dalam zat makanan tertentu; keadaan disebabkan oleh kecederaan, kecacatan, atau or disuse bahagian badan tertentu; autoimmune diseases disebabkan sistem pertahanan badan menyerang tisu badan sendiri; penyakit disebabkan kepercayaan pesakit sendiri; dan penyakit yang disebabkan oleh gabungan yang tersebut, dan termasuk yang disebabkan oleh punca yang tidak diketahui.

  • Penyakit Toksin
    • argyria, alcoholic hepatitis, keracunan besi (iron poisoning), keracunan plumbum (lead poisoning), ...
  • Sakit Psikogenik
    • multiple chemical sensitivity, mass sociogenic illness, ...

Organisasi terlibat dalam Pengelasan Penyakit

Organisasi Kesihatan Sedunia "World Health Organization" menerbitkan senarai lengkap penyakit yang dikenali sebagai International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD). Ia pada asalnya direka sebagai alat untuk menggambarkan penyakit dari segi pandangan (prespektif) kesihatan umum. Di Amerika Syarikat kod ICD9 terutamanya digunakan untuk tujuan insuran dan pengebilan dan secara umumnya dianggap lapuk dan tidak lengkap.

Lihat juga

Dalam biologi, penyakit merujuk kepada sebarang keadaan tidak normal pada organisma yang merencat fungsi normal.

Istilah "penyakit" sering digunakan secara metafora untuk sebarang gangguan, dysfunctional, atau keadaan menekankan (distressing conditions) yang lain, seperti penyakit masyarakat.

Pautan luar

Daftar Penyakit yang biasa

  1. Angin Ahmar

  2. Antrax

  3. Apendiks

  4. Aphasia

  5. Autisme

  6. Barah pangkal rahim

  7. Deman denggi

  8. Batuk kokol

  9. Buah pinggang

  10. Darah tinggi

  11. Demam denggi

  12. Demam kepialu
  13. Demam Kuning

  14. Demam kuning jaundice

  15. Diabetes

  16. Demensia

  17. Difteria

  18. Dyslexia

  19. Ebola

  20. G6PD

  21. Gaut
  22. Glaukoma

  23. Hepatitis A

  24. Hepatitis B

  25. Influenza

  26. Insomnia

  27. Jerawat

  28. Sakit koronari jantung

  29. Kaedah merancang keluarga

  30. Kancing gigi

  31. Tetanus

  32. Talasemia

  33. Katarak

  34. Kencing manis

  35. Pengkateteran kardiak

  36. Penyakit kuku dan mulut pada manusia

  37. Malaria

  38. Masalah pergerakan anggota berkala

  39. Masalah kalkulus hempedu

  40. Masalah Prostat

  41. Masalah untuk tidur

  42. Merancang keluarga

  43. Meningitis

  44. Narcolepsy

  45. Osteoporosis

  46. Pembedahan Caesarean

  47. Penyakit kelamin

  48. Pneumonia

  49. Polio

  50. Polycystic ovary

  51. Porphyria

  52. Prolaktinoma

  53. Selsema burung

  54. Sindrom Cushing

  55. Sindrom Down

  56. Sindrom kaki resah

  57. Sindrom kejutan toksik

  58. Sistemik Lupus Erythematosus

  59. Kaki makan air

  60. Stroke

  61. Ujian lumur PAP (PAP Smear)