Faqih: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Faqih''' (berasal dari kata bahasa Arab) yang bererti orang yang memahami tentang aturan dan tuntutan syariat Islam. Di Iran Faqih dikenali ...'
 
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1: Baris 1:
{{Usul al-fiqh}}
'''Faqih''' (berasal dari kata [[bahasa Arab]]) yang bererti orang yang memahami tentang aturan dan tuntutan [[syariat]] [[Islam]]. Di [[Iran]] Faqih dikenali dengan istilah ''vilayat el-faqih'' iaitu sebuah [[jabatan]] yang terdiri dari para [[Ulama]] atau jika di [[Indonesia]], ia boleh disamakan dengan [[Majlis Ulama Indonesia]]. Dalam jabatan tersebut posisi Ulama menjadi sangat penting kerana ia menjadi tempat untuk meminta [[fatwa]] atau nasihat. Bahkan kadang-kala urusan pentadbiran Faqih tidak hanya tertumpu kepada urusan berkaitan [[agama]] semata-mata, adakalanya ia juga berhubungan dengan kondisi [[politik]] yang sedang terjadi di dalam sesuatu [[negara]] tersebut.
'''Faqih''' ({{lang-ar|فقيه}}, Faqīh; j. {{lang|ar|فقهاء}}, Fuqahā) bererti orang yang memahami tentang [[fiqh]], iaitu aturan dan tuntutan syariat [[Islam]].


Di [[Iran]] Faqih dikenali dengan istilah ''vilayat el-faqih'' iaitu sebuah [[jabatan]] yang terdiri dari para [[Ulama]] atau jika di [[Indonesia]], ia boleh disamakan dengan [[Majlis Ulama Indonesia]]. Dalam jabatan tersebut kedudukan Ulama menjadi sangat penting kerana ia menjadi tempat untuk meminta [[fatwa]] atau nasihat. Bahkan kadang-kala urusan pentadbiran Faqih tidak hanya tertumpu kepada urusan berkaitan [[agama]] semata-mata, adakalanya ia juga berhubungan dengan keadaan [[politik]] yang sedang terjadi di dalam sesuatu [[negara]] tersebut.
{{islam-stub}}


[[Kategori:Istilah Islam]]
[[Kategori:Istilah Islam]]
[[Kategori:Organisasi Islam]]
[[Kategori:Fiqh]]
[[Kategori:Ulama]]
[[Kategori:Ulama]]
{{Tunas-Islam}}

[[ca:Alfaquí]]
[[en:Faqīh]]
[[es:Alfaquí]]
[[fa:فقیه]]
[[it:Faqih]]
[[pt:Alfaqui]]
[[fi:Faqih]]
[[sv:Faqih]]

Semakan pada 16:02, 25 Januari 2010


Faqih (Arab: فقيه, Faqīh; j. فقهاء, Fuqahā) bererti orang yang memahami tentang fiqh, iaitu aturan dan tuntutan syariat Islam.

Di Iran Faqih dikenali dengan istilah vilayat el-faqih iaitu sebuah jabatan yang terdiri dari para Ulama atau jika di Indonesia, ia boleh disamakan dengan Majlis Ulama Indonesia. Dalam jabatan tersebut kedudukan Ulama menjadi sangat penting kerana ia menjadi tempat untuk meminta fatwa atau nasihat. Bahkan kadang-kala urusan pentadbiran Faqih tidak hanya tertumpu kepada urusan berkaitan agama semata-mata, adakalanya ia juga berhubungan dengan keadaan politik yang sedang terjadi di dalam sesuatu negara tersebut.