Generasi yang dirampas: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
FoxBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: nl:Gestolen generaties
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: it:Generazione rubata
Baris 20: Baris 20:
[[fa:نسل ربوده‌شده]]
[[fa:نسل ربوده‌شده]]
[[fr:Générations volées]]
[[fr:Générations volées]]
[[it:Generazione rubata]]
[[he:הדור הגנוב]]
[[he:הדור הגנוב]]
[[la:Aetas Surrepta]]
[[la:Aetas Surrepta]]

Semakan pada 02:49, 19 Mac 2010

Orang ramai menonton siaran memohon maaf Kevin Rudd

Generasi yang dirompak (bahasa Inggeris: Stolen Generations) merupakan satu ungkapan bagi menghuraikan kanak-kanak orang asli di Australia dan penduduk di kepulauan Selat Torres yang diambil daripada keluarga mereka oleh kerajaan Australia, pelbagai agensi kebajikan negeri dan misi gereja melalui pelbagai akta Parlimen Australia. Akta Parlimen 1969 ini telah menafikan hak-hak ibu bapa kanak-kanak orang asli antara 1869 dan (secara rasminya) 1969.

Kini Parlimen Australia telah mengakui yang ini merupakan penganiayaan hak asasi manusia dan pada 13 Februari 2008, kerajaan persekutuan Australia pimpinan Perdana Menteri Kevin Rudd memohon maaf secara rasmi daripada penduduk orang asli Australia[1]. Hal ini telah lama disedari telah melangggar hak asasi manusia tetapi Perdana Menteri Australia sebelum ini, John Howard enggan memohon maaf. Populariti Rudd melonjak akibat peristiwa ini[2].

Amatlah menyedihkan kanak-kanak orang asli ini diambil dengan alasan kononnya akan mendapat layanan baik di kem-kem tahanan, rumah anak yatim dan rumah kebajikan supaya menjadikan mereka lebih bijak dan diajar dengan pelbagai pemodenan pendidikan dan kerjaya.

Rujukan