Timur Tengah: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
Baris 141: Baris 141:
[[ta:மத்திய கிழக்கு நாடுகள்]]
[[ta:மத்திய கிழக்கு நாடுகள்]]
[[kab:Agmuḍ alemmas]]
[[kab:Agmuḍ alemmas]]
[[tt:Урта Көнчыгыш]]
[[th:ตะวันออกกลาง]]
[[th:ตะวันออกกลาง]]
[[vi:Trung Đông]]
[[vi:Trung Đông]]

Semakan pada 14:43, 26 Mac 2010

Kawasan Timur Tengah menurut definisi umum (hijau tua) dan menurut definisi G8 (hijau muda).

Timur Tengah adalah sebuah wilayah yang secara politik dan budaya merupakan bahagian dari benua Asia, atau Afrika-Eurasia. Pusat dwilayah ini adalah daratan di antara [Laut Mediterania]] dan Teluk Parsi serta wilayah yang memanjang dari Anatolia, Semenanjung Arab dan Semenanjung Sinai. Kadangkala disebutkan juga kawasan tersebut meliputi wilayah dari Afrika Utara di sebelah barat sampai dengan Pakistan di sebelah timur dan Caucasus dan/atau Asia Tengah di sebelah utara. Media dan beberapa organisasi antarabangsa (seperti PBB) umumnya menganggap wilayah Timur Tengah adalah wilayah Asia Barat Daya (termasuk Cyprus dan Iran) ditambah dengan Mesir.

Wilayah tersebut mencakup beberapa kelompok suku dan budaya termasuk suku Iran, suku Arab, suku Yunani, suku Yahudi, suku Berber, suku Assyria, suku Kurdis dan suku Turki. Bahasa utama yaitu: bahasa Parsi, bahasa Arab, bahasa Ibrani, bahasa Assyria, bahasa Kurdis dan bahasa Turki.

Kebanyakan sastera barat mendefinisikan "Timur Tengah" sebagai negara-negara di Asia Barat Daya, dari Iran (Parsi) ke Mesir. Mesir dengan semenanjung Sinainya yang berada di Asia umumnya dianggap sebagai bahagian dari Timur Tengah, walaupun sebahagian besar wilayah negara itu secara geografi berada di Afrika Utara.

Sejak pertengahan abad ke-20, Timur Tengah telah menjadi pusat terjadinya peristiwa-peristiwa dunia, dan menjadi wilayah yang sangat sensitif, baik dari segi kestrategisan lokasi, politik, ekonomi, kebudayaan dan keagamaan. Timur Tengah mempunyai cadangan minyak mentah dalam jumlah besar dan merupakan tempat kelahiran dan pusat kerohanian agama Yahudi, Kristian dan Islam.

Sempadan

Istilah 'Timur Tengah' mengarah kepada wilayah budaya, jadi tidak memiliki batas tertentu. Definisi yang umum dipakai iaitu wilayah yang terdiri dari: Bahrain, Cyprus, Mesir, Turki, Iran (Parsi), Iraq, Israel, Jordan, Kuwait, Lubnan, Oman, Qatar, Arab Saudi, Syria, Emiriah Arab Bersatu, Yaman, Tebing Barat dan Semenanjung Gaza.

Iran merupakan sempadan yang paling timur, kadang kala dengan memasukkan Afghanistan dan Pakistan barat karena kedekatannya (secara suku dan agama) dengan kelompok majoriti dari masyarakat Iran. Juga kerana berkaitan rapat dengan sejarah karena pernah menjadi bahagian dari kerajaan yang wilayahnya mencakup daerah-daerah tersebut. Afganistan, Tajikistan dan Pakistan barat memiliki hubungan budaya, bahasa dan sejarah dengan Iran. Sementara hubungan antara Iran dengan negara-negara Arab karena adanya hubungan agama dan kedekatan secara geografi.

Peta menunjukkan negara-negara yang diyakini sebagai bagian dari Timur Tengah

Selalunya negara-negara Afrika Utara juga disertakan:

Selain itu kadangkala negara-negara berikut juga disertakan:

Erosentrisme

Beberapa telah mengkritik istilah 'Timur Tengah' karena keErosentrismeannya. Wilayah ini terletak di timur Eropah barat. Bagi India, dia terletak di barat; bagi Russia dia terletak di selatan. Penggunaan kata 'Tengah' juga telah menyebabkan kebingungan bagi sebahagian orang. Sebelum Perang Dunia I, 'Timur Dekat' digunakan Inggeris untuk menunjuk ke daerah Balkan dan Empayar Turki Uthmaniyyah, sedangkan 'Timur Tengah' untuk Parsi, Afghanistan, dan Asia Tengah, Turki, dan Caucasus. Sedangkan 'Timur Jauh' menunjuk ke negara-negara 'Asia Timur', seperti Bangkok, Jepun, Hong Kong, dan lain-lain.

Dengan hilangnya Kerajaan Ottoman pada 1918, 'Timur Dekat' hampir hilang dalam penggunaan umum, sedangkan 'Timur Tengah' digunakan untuk menunjuk ke negara-negara Islam. Namun penggunaan 'Timur Dekat' tetap digunakan oleh beberapa disiplin akademi, termasuk arkeologi dan sejarah kuno.

Kritikan Erosentrisme juga berhubungan dengan fakta bahwa Timur dan Barat didefinisikan dalam hubungannya dengan garis lintang relatif terhadap Meridian Utama atau Meridian Greenwich.

Pautan luar