Protestan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
Baris 64: Baris 64:
[[mk:Протестантство]]
[[mk:Протестантство]]
[[mg:Fiangonana ohatra]]
[[mg:Fiangonana ohatra]]
[[arz:بروتستانتيه]]
[[arz:پروتستانتيه]]
[[mwl:Portestantismo]]
[[mwl:Portestantismo]]
[[nah:Protestantismo]]
[[nah:Protestantismo]]

Semakan pada 03:00, 1 April 2010

Anda mesti tambahkan parameter |sebab= ke dalam templat ini - gantikannya dengan berikut: {{Rapikan|reason=<Sebab kamu disini>}}, atau padamkan templat ini.

Protestan merupakan satu cabang Kristian yang tidak berpuas hati dengan Gereja Roman Katolik yang semakin cenderung kepada keduniaan. Pada awal tahun 2000 dianggarkan terdapat lebih 100 juta penganut Protestan di dunia. Nama agama ini berasal dari perkataan Inggeris "Protest" yang bermaksud membangkang. Ia merujuk kepada sekumpulan Putera dan Bandar Imperial yang memprotes "Diet of Speyer" 1529 untuk menarikbalik keputusannya pada 1526 dan menguatkuasakan kembali "Edict of Worms" 1521.

Keputusan utama dalam Diet pada 1526 ini ialah selagi Majlis Awam atau General Council belum berjumpa dan menyelesaikan isu-isu teologi yang dibangkitkan oleh Martin Luther, "Edict of Worms" tidak boleh dikuatkuasakan dan setiap Putera boleh membuat keputusan sama ada membenarkan atau tidak ajaran dan pemujaan cara Lutheran di wilayah mereka masing-masing berdasarkan prinsip Cuius regio, eius religio atau "Siapa yang memerintah, itulah agamanya". Namun atas desakan gereja Roman Katolik, keputusan ini telah ditarik balik.

Pencetus reformasi ini ialah Martin Luther, seorang paderi Augustinia dan profesor di Universiti Wittenberg, yang menyeru pembukaan debat berkenaan penjualan "indulgences" dimana taubat seorang itu diterima sekiranya dia melakukan sesuatu untuk menebus dosanya. Penjualan ini digunakan secara berleluasa sewaktu Perang Salib untuk menggalak rakyat Kristian menentang tentera Islam.

John Calvin merupakan penyokong kuat fahaman Lutheran dan merupakan tonggak utama dalam mempengaruhi beberapa kumpulan di Switzerland, Scotland, Hungary, Jerman dan beberapa tempat lain. Pemisahan Gereja England dari Rom di bawah pemerintahan Raja Henry VIII, bermula 1529 hingga 1536, menandakan kemasukan England ke dalam gerakan reformasi ini.

Walaupun penganut Protestan percaya kepada Yesus Kristus sebagai anak Yahwe, mereka dan juga penganut Kristian Ortodoks tidak mengiktiraf kuasa biskop Rom (iaitu Paus), dalam perkara yang berkait dengan ajaran agama Kristian.