Kambing gunung: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jufert (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Jufert (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 18: Baris 18:
}}
}}


'''Kambing Gunung''' (''Oreamnos''] americanus), juga dikenali sebagai '''Kambing Gunung Rocky''', ialah mamalia bertelapuk-besar yang hanya ditemui di [[Amerika Utara]]. Walaupun nama tempatannya, ia bukan ahli''[[Capra (genus)|Capra ]]'', genus kambing betul. Kambing Gunung mendiami pada ketinggian tinggi dan merupakan pendaki hebat, sering berehat di tebing berbatu yang tidak dapat dicapai pemangsa.
'''Kambing Gunung''' (''Oreamnos''] americanus), juga dikenali sebagai '''Kambing Gunung Rocky''', ialah mamalia bertelapuk-besar yang hanya ditemui di [[Amerika Utara]]. Walaupun nama tempatannya, ia bukan ahli ''[[Capra (genus)|Capra ]]'', genus kambing betul. Kambing Gunung mendiami pada ketinggian tinggi dan merupakan pendaki hebat, sering berehat di tebing berbatu yang tidak dapat dicapai pemangsa.


[[br:Gavr-erc'h]]
[[br:Gavr-erc'h]]

Semakan pada 02:03, 17 Mei 2010

Kambing gunung

Kurang membimbangkan  (IUCN 3.1)<name=iucn>Festa-Bianchet, M. (2008). Oreamnos americanus. Senarai Merah Spesies Terancam IUCN 2008. IUCN 2008. Dicapai pada 5 April 2009.
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Genus:
Spesies:
O. americanus
Nama binomial
Oreamnos americanus

Kambing Gunung (Oreamnos] americanus), juga dikenali sebagai Kambing Gunung Rocky, ialah mamalia bertelapuk-besar yang hanya ditemui di Amerika Utara. Walaupun nama tempatannya, ia bukan ahli Capra , genus kambing betul. Kambing Gunung mendiami pada ketinggian tinggi dan merupakan pendaki hebat, sering berehat di tebing berbatu yang tidak dapat dicapai pemangsa.