KRU: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 124.82.13.250 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Tiptoety
Baris 38: Baris 38:
Semenjak itu, Norman, Yusry dan Edry mula menulis lebih banyak lagu original. Tanpa pengetahuan mereka seorang rakan sekampus Norman menghantar demo mereka kepada syarikat rakaman [[EMI (Malaysia)]]. Pengurus syarikat ketika itu, Calvin Wong, menyukainya dan memanggil adik-beradik itu untuk ujibakat. Tidak lama kemudian, pada [[19 Mei]] [[1992]], lahirnya kumpulan KRU.
Semenjak itu, Norman, Yusry dan Edry mula menulis lebih banyak lagu original. Tanpa pengetahuan mereka seorang rakan sekampus Norman menghantar demo mereka kepada syarikat rakaman [[EMI (Malaysia)]]. Pengurus syarikat ketika itu, Calvin Wong, menyukainya dan memanggil adik-beradik itu untuk ujibakat. Tidak lama kemudian, pada [[19 Mei]] [[1992]], lahirnya kumpulan KRU.


Kumpulan KRU (atau panjangannya Kumpulan Rap Utama ) merupakan kumpulan rap yang paling diminati oleh para remaja sekitar tahun 90-an. Mereka telah terlibat dalam pelbagai kontroversi tetapi mereka masih dapat bertapak dalam industri muzik Malaysia dengan kukuh hingga sekarang. Kontroversi yang melibatkan Edry Kru & Linda Rafar dari kumpulan Elite sedikit sebanyak telah menjejaskan populariti mereka sekitar tahun 1998-1999. Kontroversi demi kontroversi...
Kumpulan KRU (atau panjangannya Kumpulan Rap Utama ) merupakan kumpulan rap yang paling diminati oleh para remaja sekitar tahun 90-an. Mereka telah terlibat dalam pelbagai kontroversi tetapi mereka masih dapat bertapak dalam industri muzik Malaysia dengan kukuh hingga sekarang. Kontroversi yang melibatkan [[Edry Abd Halim]] & [[Linda Rafar]] dari kumpulan Elite sedikit sebanyak telah menjejaskan populariti mereka sekitar tahun 1998-1999. Kontroversi demi kontroversi...


==Album==
==Album==

Semakan pada 21:45, 24 Mei 2010

KRU
Fail:Kumpulan KRU.jpg
Latar belakang
Berasal dariMalaysia Malaysia
PekerjaanVokal / Pemuzik
Pengkarya berkait
Berkumpulan
Laman sesawang
http://www.liriklagu.com/liriklagu_jm/KRU.html
Ahli(Norman) Norman bin Abdul Halim
(Yusry) Yusry bin Abdul Halim
(Edry) Edry bin Abdul Halim

Kumpulan KRU merupakan kumpulan penyanyi Malaysia. Ia mempunyai anggota seramai 3 orang yang kesemuanya adalah lelaki. Senarai anggotanya adalah :-

  1. (Norman) Norman bin Abdul Halim
  2. (Yusry) Yusry bin Abdul Halim
  3. (Edry) Edry bin Abdul Halim

Kumpulan KRU telah mengembangkan lagi bidang yang diceburi mereka dengan menubuhkan syarikat penerbit rekod Malaysia yang dikenali sebagai KRU Records.

Sejarah

Ketiga-tiga adik-beradik ini mula menghasilkan muzik sendiri sejak di bangku sekolah lagi apabila salah seorang emak saudara mereka membeli keyboard mainan untuk Norman sempena hari jadinya, turut mencetus minat adik-adiknya terhadap muzik.

Ketika adik-beradik bin Abdul Halim menghabiskan waktu remaja mereka di London, mereka terdedah kepada pelbagai irama muzik Barat. Pada masa itu muzik Melayu dipenuhi lagu berentak jiwang dan rock balada. Mereka juga merupakan penyokong pasukan bola sepak Selangor, pernah menulis lagu rap bertajuk Viva Selangor untuk pasukan kegemaran mereka, disusuli oleh lagu Merah Kuning. Ketika itu mereka dikenali sebagai SRUSelangor Rappers Unit.

Semenjak itu, Norman, Yusry dan Edry mula menulis lebih banyak lagu original. Tanpa pengetahuan mereka seorang rakan sekampus Norman menghantar demo mereka kepada syarikat rakaman EMI (Malaysia). Pengurus syarikat ketika itu, Calvin Wong, menyukainya dan memanggil adik-beradik itu untuk ujibakat. Tidak lama kemudian, pada 19 Mei 1992, lahirnya kumpulan KRU.

Kumpulan KRU (atau panjangannya Kumpulan Rap Utama ) merupakan kumpulan rap yang paling diminati oleh para remaja sekitar tahun 90-an. Mereka telah terlibat dalam pelbagai kontroversi tetapi mereka masih dapat bertapak dalam industri muzik Malaysia dengan kukuh hingga sekarang. Kontroversi yang melibatkan Edry Abd Halim & Linda Rafar dari kumpulan Elite sedikit sebanyak telah menjejaskan populariti mereka sekitar tahun 1998-1999. Kontroversi demi kontroversi...

Album

  1. Canggih (1992)
  2. reKRUed (1993)
  3. Awas (1994)
  4. Beware: Awas da Soundtrack (1995)
  5. Oh La La (1996)
  6. Krumania – album kompilasi (1997)
  7. The Way We Jam – album Inggeris sepenuhnya yang sulung (1998)
  8. Formula Luar Biasa (1999)
  9. Tyco – ditampilkan sebagai Tyco, pemuzik animasi pertama di Malaysia (2000)
  10. Krujaan (2000)
  11. Empayar Krujaan V 2.0 (2002)
  12. Relax (2004)
  13. KRUnisme (2005)
  14. 10 di Skala Ritcher (2006)

Pencapaian

  • 1994:
    • Anugerah Bintang Popular - Penghibur TV Paling Popular (Lelaki)

Pautan luar


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.