Laut China Selatan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: cy:Môr De Tsieina
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: br:Mor Su Sina
Baris 18: Baris 18:
[[su:Laut Cina Kidul]]
[[su:Laut Cina Kidul]]
[[bs:Južno kinesko more]]
[[bs:Južno kinesko more]]
[[br:Mor Su Sina]]
[[bg:Южнокитайско море]]
[[bg:Южнокитайско море]]
[[ca:Mar de la Xina Meridional]]
[[ca:Mar de la Xina Meridional]]

Semakan pada 20:12, 28 Mei 2010

Laut China Selatan terletak di antara Semenanjung Malaysia dengan Sabah dan Sarawak di pulau Borneo. Laut ini terletak di atas pentas benua yang 'cetek' , banyak mengandungi plankton untuk makanan ikan.

Laut China Selatan semakin penting kerana menjadi laluan kapal laut dari negara China, Jepun , Korea dan Amerika ke Barat iaitu ke Timur Tengah , India , Asia Selatan dan Afrika. Tambahan pula, dengan adanya telaga-telaga / pelantar petroleum dan gas asli terutama di perairan Sarawak, Brunei dan Terengganu.

Pulau Spratly yang terletak di sana menjadi kontroversi rebutan negara China, Vietnam, Malaysia , Sabah dan Thailand. China telah membina pangkalan di sana. Begitu juga dengan Vietnam . Sementara Malaysia memajukan Pulau Layang-Layang sebagai lokasi pelancongan. Pulau Layang-layang sebahagian daripada Kepulauan Spratly.

Pulau Natuna pula, setakat ini Malaysia 'mengiktiraf' Indonesia menguasainya.


Beberapa buah kapal ternama telah tenggelam di sini. Antaranya, kapal perang British 'Prince of Wales' dan Repulse. Kapal laut China, Arab dan Belanda turut dikatakan tenggelam di sini dan sebahagian daripada masih berada di dasar laut.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.