Kekhalifahan Cordoba: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jufert (bincang | sumb.)
k Khilafah Cordoba dipindahkan ke Pemerintahan Khalifah Cordoba: Lebih tepat
Jufert (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
[[Fail:Mosque of Cordoba Spain.jpg|thumb|200px|right|Bahagian dalam [[Mezquita]], salah satu contoh terbaik seni bina Islam Umayyah di Sepanyol]]
[[Fail:Mosque of Cordoba Spain.jpg|thumb|200px|right|Bahagian dalam [[Mezquita]], salah satu contoh terbaik seni bina Islam Umayyah di Sepanyol]]
'''Khilafah Cordoba''' memerintah [[Semenanjung Iberia]] dan [[Afrika Utara]] dari bandar [[Cordoba]] bermula dari tahun 929 hingga tahun 1031. Tempoh ini diwarnai dengan kejayaan ketara dalam bidang perdagangan dan kebudayaan; banyak karya agung Islam [[Sepanyol]] dibina dalam tempoh ini, antaranya [[Mezquita|Masjid Jami Cordoba]]. [[Abd al-Rahman III]] mengisytiharkan dirinya sebagai [[Khalifah]] pada 16 Januari 929; sebelum ini beliau dikenali sebagai Amir Cordoba (penguasa bandar Cordoba). Kesemua khalifah Cordoba adalah ahli keluarga [[Bani Umayyah]]. Bani Umayyah memegang gelaran Amir Cordoba dan memerintah wilayah tersebut sejak tahun 756. Kekhilafahan Cordoba mengalami kemerosotan semasa pemerintahan Khalifah Hisham II dan pengganti kepada Perdana Menterinya, al-Mansur ibn Abi al-Aamir. Kekhilafahan Cordoba telah berakhir pada tahun 1031 dan menjadi beberapa buah wilayah yang berasingan.
'''Pemerintahan Khalifah Cordoba''' memerintah [[Semenanjung Iberia]] dan [[Afrika Utara]] dari bandar [[Cordoba]] bermula dari tahun 929 hingga tahun 1031. Tempoh ini diwarnai dengan kejayaan ketara dalam bidang perdagangan dan kebudayaan; banyak karya agung Islam [[Sepanyol]] dibina dalam tempoh ini, antaranya [[Mezquita|Masjid Jami Cordoba]]. [[Abd al-Rahman III]] mengisytiharkan dirinya sebagai [[Khalifah]] pada 16 Januari 929; sebelum ini beliau dikenali sebagai Amir Cordoba (penguasa bandar Cordoba). Kesemua khalifah Cordoba adalah ahli keluarga [[Bani Umayyah]]. Bani Umayyah memegang gelaran Amir Cordoba dan memerintah wilayah tersebut sejak tahun 756. Kekhalifahan Cordoba mengalami kemerosotan semasa pemerintahan Khalifah Hisham II dan pengganti kepada Perdana Menterinya, al-Mansur ibn Abi al-Aamir. Kekhalifahan Cordoba telah berakhir pada tahun 1031 dan menjadi beberapa buah wilayah yang berasingan.


==Kegemilangan==
==Kegemilangan==
Baris 11: Baris 11:


== Ekonomi ==
== Ekonomi ==
Ekonomi pada zaman Khilafah adalah berkembang maju. Pada permulaannya, kerajaan Kristian telah membayar ufti kepada Córdoba untuk menjamin keselamatan mereka. Pedagang-pedagang Muslim telah berdagang di Andalus dengan merentasi Mediterranean and lain-lain. Terdapat banyak kawasan perindustrian yang ditubuhkan semasa zaman pemerintahan Khilafah iaitu tekstil, seramik, gelas, kerja logam dan pertanian telah memberi faedah kepada negara. Tarif amat berpatutan. Cukai yang dikenakan kepada orang-orang Yahudi dan Kristian yang bernaung di bawah Khilafah juga adalah sumber lain pendapatan negara.<ref>Barton, 40-41.</ref>
Ekonomi pada zaman Khalifah adalah berkembang maju. Pada permulaannya, kerajaan Kristian telah membayar ufti kepada Córdoba untuk menjamin keselamatan mereka. Pedagang-pedagang Muslim telah berdagang di Andalus dengan merentasi Mediterranean and lain-lain. Terdapat banyak kawasan perindustrian yang ditubuhkan semasa zaman pemerintahan Khalifah iaitu tekstil, seramik, gelas, kerja logam dan pertanian telah memberi faedah kepada negara. Tarif amat berpatutan. Cukai yang dikenakan kepada orang-orang Yahudi dan Kristian yang bernaung di bawah Khalifah juga adalah sumber lain pendapatan negara.<ref>Barton, 40-41.</ref>


== Kesenian ==
== Kesenian ==


Córdoba merupakan pusat perkembangan kesenian di Andalus.<ref>Ibid.</ref> Masjid seperti [[Mezquita|The Great Mosque]], adalah menjadi titik perhatian bagi semua Khalifah. Córdoba adalah pusat intelektual sains di Andalus dengan kegiatan penterjemahan buku-buku dari bahasa Yunani purba kepada bahasa Arab, Latin and Hebrew. Bidang kegiatan sains, sejarah, geografi, falsafah dan sastera juga berkembang semasa zaman pemerintahan Khilafah.<ref>Barton, 42.</ref> Sarjana-sarjana serta kebudayaan dari timur telah dibawa masuk ke al-Andalus. [[Ziryab]] telah memperkenalkan gaya berpakaian dan gaya rambut kepada Semenanjung Iberia (seperti [[ubat gigi]] dan [[deodorant]]).
Córdoba merupakan pusat perkembangan kesenian di Andalus.<ref>Ibid.</ref> Masjid seperti [[Mezquita|The Great Mosque]], adalah menjadi titik perhatian bagi semua Khalifah. Córdoba adalah pusat intelektual sains di Andalus dengan kegiatan penterjemahan buku-buku dari bahasa Yunani purba kepada bahasa Arab, Latin and Hebrew. Bidang kegiatan sains, sejarah, geografi, falsafah dan sastera juga berkembang semasa zaman pemerintahan Khalifah.<ref>Barton, 42.</ref> Sarjana-sarjana serta kebudayaan dari timur telah dibawa masuk ke al-Andalus. [[Ziryab]] telah memperkenalkan gaya berpakaian dan gaya rambut kepada Semenanjung Iberia (seperti [[ubat gigi]] dan [[deodorant]]).


Baris 31: Baris 31:
*[[Abd ar-Rahman III]], 912–929
*[[Abd ar-Rahman III]], 912–929


===Khilafah Umayyah Córdoba===
===Khalifah Umayyah Córdoba===


*[[Abd ar-Rahman III]], sebagai khalifah, 929–961
*[[Abd ar-Rahman III]], sebagai khalifah, 929–961
Baris 58: Baris 58:
== Lihat juga ==
== Lihat juga ==
* [[Al-Andalus]]
* [[Al-Andalus]]
* [[Khilafah]]
* [[Khalifah]]


[[Kategori:Khilafah|Cordoba]]
[[Kategori:Khalifah|Cordoba]]
[[Kategori:Sejarah Sepanyol]]
[[Kategori:Sejarah Sepanyol]]
[[Kategori:Dinasti Muslim]]
[[Kategori:Dinasti Muslim]]

Semakan pada 05:08, 9 Julai 2010

Bahagian dalam Mezquita, salah satu contoh terbaik seni bina Islam Umayyah di Sepanyol

Pemerintahan Khalifah Cordoba memerintah Semenanjung Iberia dan Afrika Utara dari bandar Cordoba bermula dari tahun 929 hingga tahun 1031. Tempoh ini diwarnai dengan kejayaan ketara dalam bidang perdagangan dan kebudayaan; banyak karya agung Islam Sepanyol dibina dalam tempoh ini, antaranya Masjid Jami Cordoba. Abd al-Rahman III mengisytiharkan dirinya sebagai Khalifah pada 16 Januari 929; sebelum ini beliau dikenali sebagai Amir Cordoba (penguasa bandar Cordoba). Kesemua khalifah Cordoba adalah ahli keluarga Bani Umayyah. Bani Umayyah memegang gelaran Amir Cordoba dan memerintah wilayah tersebut sejak tahun 756. Kekhalifahan Cordoba mengalami kemerosotan semasa pemerintahan Khalifah Hisham II dan pengganti kepada Perdana Menterinya, al-Mansur ibn Abi al-Aamir. Kekhalifahan Cordoba telah berakhir pada tahun 1031 dan menjadi beberapa buah wilayah yang berasingan.

Kegemilangan

Kekhalifahan Cordoba telah menikmati tempoh kejayaan sepanjang kurun ke-10. Abd-ar-Rahman III bukan sahaja menyatukan al-Andalus, bahkan berjaya membuat hubungan diplomatik dengan kerajaan Kristian di utara secara paksaan dan diplomasi. Abd-ar-Rahman berjaya menghalang pengaruh Fatimiyah daripada merebak ke tanah khalifah di Morocco dan al-Andalus. Tempoh kejayaan ini ditandakan dengan pembuatan hubungan diplomatik dengan puak Afrika Utara, kerajaan Kristian di utara, Perancis dan German serta kerajaan Byzantine. Kematian Abdul-ar-Rahman III memberi peluang kepada kenaikan puteranya Al-Hakam II yang berumur 46 tahun ketika itu sebagai khalifah. Al-Hakam II, lebih kurang sama seperti ayahandanya, berdepan dengan beberapa pemberontakan kerajaan Kristian di utara Iberia dan cuba memadamkankannya sebelum ianya merebak. Tidak seperti ayahandanya, kebergantungan Al-Hakam II ke atas para penasihatnya adalah lebih berasingan.

Kejatuhan

Kematian al-Hakam II pada tahun 976 menandakan bermulanya zaman kejatuhan kekhalifahan Cordoba di al-Andalus. Sebelum kematiannya Al-Hakam II telah menamakan puteranya Hisham II yang berusia 10 tahun ketika itu sebagai penggantinya. Memandangkan kanak-kanak tidak layak menjadi khalifah dan mempunyai darah keturunan yang sama dengannya, al-Mansur ibn Abi al-Aamir (Perdana Menteri kepada bapa Hisham), mengisytiharkan Hisham II sebagai khalifah. Ibn Al-Aamir menjadi pengawal kepada Hisham II dan menjadi pemangkunya sehingga beliau cukup umur. Oleh itu beliau mengasingkan Hisham II di Cordoba sementara cuba menyingkirkan lawannya. Beliau membenarkan orang Barbar dari Afrika Utara berhijrah ke Andalus untuk mengukuhkan kedudukannya. Ibn al-Amir memerintah dengan kejam jika dibandingkan dengan Abd-ar-Rahman III. Beliau tidak malu menggunakan paksaan untuk memastikan orang-orang Kristian dalam pemeriksaan. Ibn al-Aamir dan penggantinya yang juga anaknya, Abd al-Malik (al-Muzaffar), meneruskan pemegangan kuasa daripada Hisham II sehingga tahun 1008 apabila al-Muzaffar meninggal dunia dan adiknya Abdul al-Rahman mendesak untuk menjadi pengganti kepada Khalifah Hisham II tetapi Hisham II enggan. Di utara Iberia, satu pemberontakan berlaku di seluruh Cordoba. Abd al-Rahman tidak dapat memadamkan pemberontakan tersebut.

Keputusan untuk menamakan Hisham II sebagai khalifah telah memindahkan kuasanya dari individu kepada para penasihat. Gelaran khalifah hanya menjadi simbol dan ianya tidak mempunyai sebarang kuasa. Jawatan khalifah sentiasa menjadi rebutan. Khalifah kerajaan Umaiyah yang terakhir di Andalus ialah Hisham III (1027-1031). Dengan beberapa pecahan, Kekhalifahan Cordoba akhirnya tumbang pada tahun 1031 dan menjadi beberapa buah kerajaan yang berasingan.

Ekonomi

Ekonomi pada zaman Khalifah adalah berkembang maju. Pada permulaannya, kerajaan Kristian telah membayar ufti kepada Córdoba untuk menjamin keselamatan mereka. Pedagang-pedagang Muslim telah berdagang di Andalus dengan merentasi Mediterranean and lain-lain. Terdapat banyak kawasan perindustrian yang ditubuhkan semasa zaman pemerintahan Khalifah iaitu tekstil, seramik, gelas, kerja logam dan pertanian telah memberi faedah kepada negara. Tarif amat berpatutan. Cukai yang dikenakan kepada orang-orang Yahudi dan Kristian yang bernaung di bawah Khalifah juga adalah sumber lain pendapatan negara.[1]

Kesenian

Córdoba merupakan pusat perkembangan kesenian di Andalus.[2] Masjid seperti The Great Mosque, adalah menjadi titik perhatian bagi semua Khalifah. Córdoba adalah pusat intelektual sains di Andalus dengan kegiatan penterjemahan buku-buku dari bahasa Yunani purba kepada bahasa Arab, Latin and Hebrew. Bidang kegiatan sains, sejarah, geografi, falsafah dan sastera juga berkembang semasa zaman pemerintahan Khalifah.[3] Sarjana-sarjana serta kebudayaan dari timur telah dibawa masuk ke al-Andalus. Ziryab telah memperkenalkan gaya berpakaian dan gaya rambut kepada Semenanjung Iberia (seperti ubat gigi dan deodorant).



Senarai pemerintah

Emir Umayyah di Córdoba

Khalifah Umayyah Córdoba

Dinasti Ummayah yang dimusnahkan oleh Dinasti Hammudid:

Dinasti Ummayah yang kembali kepada kekuasaan:

Lihat juga

  1. ^ Barton, 40-41.
  2. ^ Ibid.
  3. ^ Barton, 42.