Pengairan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Pengairan''' ialah kaedah pengaliran air di dalam tanah secara buatan yang bertujuan membantu pertumbuhan hasil tanaman, penyelenggara...'
 
KLITE789 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 48: Baris 48:
[[et:Niisutus]]
[[et:Niisutus]]
[[el:Άρδευση]]
[[el:Άρδευση]]
[[en:Irrigation]]
[[es:Riego]]
[[es:Riego]]
[[eo:Irigacio]]
[[eo:Irigacio]]

Semakan pada 17:20, 18 Julai 2010

Pengairan ialah kaedah pengaliran air di dalam tanah secara buatan yang bertujuan membantu pertumbuhan hasil tanaman, penyelenggaraan landskap, dan pemulihan tumbuh-tumbuhan di tanah-tanah yang terjejas oleh ketandusan hujan. Selain itu, pengairan juga banyak kegunaan lainnya dalam penghasilan tanaman, termasuk melindungi tanaman daripada fros,[1] menindas pertumbuhan rumpai dalam ladang bijiran[2] dan membantu membantutkan pengukuhan tanah.[3] Berbeza pula untuk pertanian yang hanya bergantung pada curahan hujan terus yang dikenali sebagai pertanian tanah kering atau suapan hujan. Sistem pengairan juga digunakan untuk penindasan habuk, pembuangan kumbahan, dan perlombongan. Pengairan sering dikaji bersama penyaliran, iaitu pemindahan air permukaan atau bawah permukaan dari kawasan tertentu secara semula jadi.


Rujukan

  1. ^ Snyder, R. L.; Melo-Abreu, J. P. (2005). "Frost protection: fundamentals, practice, and economics – Volume 1" (PDF). Food and Agriculture Organization of the United Nations. ISSN: 1684-8241. Unknown parameter |booktitle= ignored (bantuan)
  2. ^ Williams, J. F. "Managing Water for Weed Control in Rice". UC Davis, Department of Plant Sciences. Dicapai pada 2007-03-14. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  3. ^ Arid environments becoming consolidated

Pautan luar

Public Domain Rencana ini menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press. Missing or empty |title= (bantuan)