Pilihan raya umum Malaysia 1964: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Pilihan Raya Umum Malaysia 1964''' merupakan pilihan raya umum yang pertama selepas penubuhan [[Malaysia]] pada [16 September]] [[1963]], serta pilihan raya umum yang kedua selepas [[kemerdekaan]] [[Persekutuan Tanah Melayu]] pada [[31 Ogos]] [[1957]].
{{proses|PM Poon}}


Dalam pilihan raya ini, [[Parti Perikatan]] memenangi 123 daripada 159 kerusi [[Parlimen Malaysia|parlimen]], iaitu satu majoriti 77.4% dalam [[Dewan Rakyat]] yang melebihi majoriti dua pertiga yang diperlukan oleh [[Perlembagaan Malaysia|Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu]] untuk menubuhkan kerajaan. Parti Perikatan ialah sebuah parti campuran yang terdiri daripada [[Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu|Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu]] (UMNO), [[Persatuan Cina Malaysia|Persatuan Cina Malaya]] (MCA), dan [[Kongres India Se-Malaysia|Kongres India Se-Malaya]] (MIC).
'''Pilihan Raya Umum Malaysia 1964''' yang merupakan pilihan raya umum yang ke-2 di [[Malaysia]] diadakan pada

==Lihat juga==
*[[Politik Malaysia]]
*[[Pilihan Raya Malaysia]]

{{stub}}

[[Kategori: Pilihan Raya Umum Malaysia ]]

Semakan pada 16:56, 26 Julai 2006

Pilihan Raya Umum Malaysia 1964 merupakan pilihan raya umum yang pertama selepas penubuhan Malaysia pada [16 September]] 1963, serta pilihan raya umum yang kedua selepas kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.

Dalam pilihan raya ini, Parti Perikatan memenangi 123 daripada 159 kerusi parlimen, iaitu satu majoriti 77.4% dalam Dewan Rakyat yang melebihi majoriti dua pertiga yang diperlukan oleh Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu untuk menubuhkan kerajaan. Parti Perikatan ialah sebuah parti campuran yang terdiri daripada Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), Persatuan Cina Malaya (MCA), dan Kongres India Se-Malaya (MIC).

Lihat juga


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.