Tapak Warisan Dunia: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
EmausBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: sh:Svetska baština
Baris 94: Baris 94:
[[sl:Unescova svetovna dediščina]]
[[sl:Unescova svetovna dediščina]]
[[sr:Светска баштина]]
[[sr:Светска баштина]]
[[sh:Svetska baština]]
[[fi:Maailmanperintöluettelo]]
[[fi:Maailmanperintöluettelo]]
[[sv:Världsarv]]
[[sv:Världsarv]]

Semakan pada 12:33, 15 Ogos 2010

Fail:Piramide de la Lun.jpg
Piramid De la Luna di Teotihuacan, satu Tapak Warisan Dunia

Tapak Warisan Dunia UNESCO adalah tempat-tempat khusus (seperti hutan, gunung, tasik, padang pasir, monumen, bangunan, kompleks atau bandar) yang dicalonkan dan mendapat pengesahan untuk dimasukkan ke dalam senarai yang dikendalikan oleh Progam Warisan Dunia Antarabangsa UNESCO yang ditadbir oleh Komiti Warisan Dunia UNESCO yang terdiri dari 21 kumpulan-kumpulan kenegerian (negara) yang dipilih oleh Perhimpunan Am Kumpulan-Kumpulan Kenegerian bagi tempoh terhad [1]. (Sama seperti Majlis Keselamatan PBB.)

Progam ini bertujuan mengkatalog, menama dan mengabadikan tapak-tapak ulung warisan budaya atau warisan semula jadi penting demi warisan sejagat. Tapak-tapak warisan boleh mendapat dana dari Dana Warisan Dunia di bawah syarat-syarat tertentu. Progam ini di tubuhkan di bawah "Konvensyen Perlindungan Warisan Budaya dan Semula Jadi Dunia" yang dipersetujui oleh Persidangan Am UNESCO pada 16 November 1972. Sejak itu, lebih 80 negara telah meratifikasi konvensyen tersebut.

Sehingga 2006, sejumlah 830 tapak telah disenaraikan: 644 kebudayaan, 162 semula jadi, dan 24 ciri bercampur, di 138 Kempulan Kenegerian.

Rujukan

  1. ^ "About World Heritage". World Heritage. Dicapai pada 2006-10-14.

Pautan luar

Templat:Link FA