Saksi Jehovah: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
TobeBot (bincang | sumb.)
Baris 128: Baris 128:
[[gl:Testemuñas de Xehová]]
[[gl:Testemuñas de Xehová]]
[[ko:여호와의 증인]]
[[ko:여호와의 증인]]
[[hy:Եհովայի վկաներ]]
[[hr:Jehovini svjedoci]]
[[hr:Jehovini svjedoci]]
[[io:Testanti di Jehovah]]
[[io:Testanti di Jehovah]]

Semakan pada 14:40, 17 Ogos 2010

Sebahagian daripada siri tentang
Saksi Jehovah
Pejabat Utama Saksi-Saksi Yehuwa
di 1 Kings Dr., Tuxedo Park NY 10987, Warwick,
Amerika Syarikat.
Tentang Saksi Jehovah
Demografi
Struktur organisasi
Badan pentadbir · Suratcara undang-undang
Faithful and Discreet Slave
Sejarah
Gerakan Pelajar Bible
Kumpulan serpihan Saksi Jehovah
Hubungan dengan kerajaan
Kes Mahkamah Agung
Penyeksaan
Amerika Syarikat · Kanada
Jerman Nazi
Kontroversi
Kepercayaan
Kepercayaan dan amalan
Nama Tuhan · Eskatologi
Darah · Pengucilan
Kepustakaan
The Watchtower · Awake!
New World Translation
Tokoh berkait
Pengaruh pembentuk
C.T. Russell · William Miller
N.H. Barbour · Jonas Wendell
Presiden Watchtower
J.F. Rutherford · N.H. Knorr
F.W. Franz · M.G. Henschel
D.A. Adams
Pegawai Watchtower yang terkenal
Hayden C. Covington · A. H. Macmillan
Bekas penganut Saksi Jehovah yang terkenal
Raymond Franz · James Penton
Olin R. Moyle


Saksi Jehovah atau Saksi Yehovah adalah sebuah pertubuhan agama Kristian yang baru, lebih dikenal di dunia Barat sebagai Jehovah's Witnesses. Pertubuhan agama ini cuba mewujudkan pemulihan gerakan Kristian abad pertama yang dilakukan oleh para pengikut Jesus Christ. Adakalanya, kumpulan ini tidak dianggap sebagai pertubuhan agama. Tetapi jika dilihat daripada kegiatan mereka, ia mencerminkan sebuah kelompok agama daripada Kristian. Mahkamah Agung Eropah sendiri dalam banyak kes yang melibatkan anggota Saksi Jehovah memberi keputusan yang menguntungkan bagi hak-hak awam mereka dan mengakui kelompok ini sebagai agama. Prinsip tertinggi kehidupan mereka berdasarkan hukum-hukum dan prinsip-prinsip dari Kitab Suci atau Alkitab.

Pejabat pusat pertubuhan ini terletak di Brooklyn, New York, Amerika Syarikat. Mereka memiliki tiga daripada tujuh Badan Hukum di Amerika Syarikat untuk mempermudah pekerjaan mencetak dan mengagihkan risalah mereka, iaitu Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania (didirikan pada tahun 1884), Watchtower Bible and Tract Society of New York, Inc. (tahun 1956) dan International Bible Students Association (tahun 1914).

Pejabat utama

Gedung Percetakan 4 Blok di 117 Adams Street, Brooklyn, New York, Amerika Serikat.

Pejabat Pusat mereka berada di Brooklyn, New York, Amerika Syarikat. Mereka memiliki tiga dari tujuh Badan Hukum di Amerika Syarikat untuk mempermudah pekerjaan mencetak dan mendistribusikan lektur-lektur mereka, iaitu Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania (didirikan pada tahun 1884), Watchtower Bible and Tract Society of New York, Inc. (tahun 1956), dan International Bible Students Association (tahun 1914). Semua pengaturan diarahkan oleh kelompok penatua yang dikenali dengan nama Badan Pimpinan Saksi-Saksi Yehuwa.


Persatuan

Saksi-Saksi Yehuwa dipersatukan di seluruh dunia oleh majalah Menara Pengawal (The Watchtower, bahasa Inggris). Majalah Menara Pengawal dibahas serentak di seluruh dunia pada setiap hari Minggu di Balai Kerajaan Saksi-Saksi Yehuwa pada sesi kedua Pelajaran Menara Pengawal (Watchtower Studies), setelah sesi Khotbah Umum (Public Talk) atau ceramah umum yang membahas berbagai topik berdasarkan Alkitab. Rekan majalahnya adalah Sedarlah! (Awake!, bahasa Inggris) [bukan diterjemahkan Sadarlah!, kerana sewaktu pertama kali terbit menggunakan kata Sedarlah! yang lebih halus makna dan ungkapannya] adalah majalah yang menganjurkan kewaspadaan akan hal rohani ataupun kemajuan dunia ilmu pengetahuan dan medis.

Pertemuan Kristian (Perhimpunan Kristen) Saksi-Saksi Yehuwa yang dilakukan di Balai Kerajaan Saksi-Saksi Yehuwa (Kingdom Hall of Jehovah's Witnesses) terdiri dari Perhimpunan Umum atau Khotbah Umum dan Pelajaran Menara Pengawal pada hari Minggu. Pada hari Selasa Pembahasan Buku Sidang (Congregation Book Study), dilanjutkan pada hari Kamis Sekolah Pelayanan Teokratis (Teocratic Ministry School) dengan menggunakan buku panduan Memperoleh Manfaat dari Sekolah Pelayanan Teokratis, dan Perhimpunan Dinas (Service Meeting) yang membahas surat Pelayanan Kerajaan Kita yang ditujukan kepada semua Saksi-Saksi yang telah terbaptis.

Saksi-Saksi Yehuwa dikenal di dunia Barat sebagai kelompok yang datang dari rumah ke rumah untuk mengabarkan berita Kerajaan Yehuwa dan selalu menggunakan Alkitab terjemahan Kitab Suci Terjemahan Dunia Baru sebagai pedoman tertinggi mereka. Jumlah penyiar Saksi-saksi Yehuwa di seluruh dunia lebih dari 7.124.443 penyiar dan berada di 103.267 sidang (tercatat pada tanggal 1 September 2008) yang tersebar di 236 negara di dunia.

Perhimpunan Kristian di Balai Kerajaan Saksi-Saksi Yehuwa.


















Saksi-Saksi Yehuwa sedang mengabar di jalan di kota Lvov, Ukraina.



Saksi-Saksi Yehuwa mengabar dari rumah ke rumah di Sofia, Bulgaria.



Kebaktian Saksi-Saksi Yehuwa.
Pelajaran Alkitab Pribadi dilakukan setiap hari oleh Saksi-Saksi Yehuwa.

Catatan Kaki

  • Judul lengkap dari majalah Menara Pengawal : Menara Pengawal Memberitakan Kerajaan Yehuwa (The Watchtower Announcing Jehovah's Kingdom).

Rujukan

1. ^Menara Pengawal 1 Januari 2000, Watchtower Bible and Tract Society of New York, Inc.

2. ^Sedarlah! 8 Januari 2000, Watchtower Bible and Tract Society of New York, Inc.

3. ^Saksi-Saksi Yehuwa—Pemberita Kerajaan Allah, 1993, h. 112 & 116, Watchtower Bible and Tract Society of New York, Inc.

4. ^Saksi-Saksi Yehuwa—Siapakah Mereka?, 2000, Watchtower Bible and Tract Society of New York, Inc.

Pranala luar

Laman Rasmi Saksi-Saksi Yehuwa

Templat:Link FA