331 SM: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Escarbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: hy:Մ. թ. ա. 331
EmausBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: tl:331 BC
Baris 98: Baris 98:
[[fi:331 eaa.]]
[[fi:331 eaa.]]
[[sv:331 f.Kr.]]
[[sv:331 f.Kr.]]
[[tl:331 BC]]
[[th:พ.ศ. 213]]
[[th:พ.ศ. 213]]
[[uk:331 до н. е.]]
[[uk:331 до н. е.]]

Semakan pada 17:45, 20 Ogos 2010

Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa

Mengikut tempat

Yunani

  • Semasa Alexander bertempur di Asia, Agis III dari Sparta yang memanfaatkan diri dengan ketidakhadiran raja Macedon di Yunani, mengetuai sebilangan kota Yunani dalam pemberontakan. Dengan wang Parsi dan 8,000 orang askar upahan Yunani, beliau mempertahankan Crete daripada serangan Macedon. Di Peloponnesus, Agis menumpaskan sebuah angkatan tentera di bawah Coragus, jeneral Macedon, dan walaupun Athens mengekalkan pendirian yang berkecuali, beliau disertai oleh Elis, Achaea (kecuali Pellene) dan Arcadia, melainkan Megalopolis yang merupakan ibu kota Arcadia yang amat bersikap anti-Sparta. Tentera Agis III mengepung kota itu.
  • Alexander bertolak dari Mesir dan mengetuai angkatan tenteranya menuju Phoenicia. Beliau meninggalkan Cleomenes dari Naucratis sebagai nomark (gabenor provinsi) untuk memerintah Mesir.
  • 1 Oktober - Alexander dari Macedon menang dalam Pertempuran Gaugamela (dekat Ninevah kuno) terhadap Raja Darius III dari Parsi. Darius III memusingkan ratanya dan melarikan diri, walaupun orang-orang bawahannya terus bertempur. Alexander mengejar askar-askar Parsi yang ditewaskan ke Arbela, tetapi Darius melarikan diri dengan pasukan askar berkuda Bactria dan askar-askar upahan Yunaninya masuk ke Media.
  • Alexander menjadi tuan Empayar Parsi, dan menamatkan Dinasti Achaemenid. Babylon dan Susa membuka pinta kota mereka untuk Alexander Agung. Di ibu kota Susa, Alexander memperoleh harta karun yang besar yang bernilai 50,000 talen emas.

Republik Rom

  • Puak Gaul daripada masyarakat Senon mengikat perjanjian perdamaian dengan Rom dan dengan itu, memasuki sebuah tempoh hubungan persahabatan yang berlanjutan selama abad itu.

Itali Selatan

Kelahiran

Kematian