Al-Lāt: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Fertile Crescent myth (Arabian)}} '''Allāt''' atau '''Al-Lāt''' ({{lang-ar|اللات}}) adalah dewi semenanjung Arab yang adalah salah satu dari ...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 13:43, 6 November 2010

Mitos Bulan Sabit Subur
series
Mitologi Mesopotamia
Mitologi Arab Silam
Mitologi Levant Silam
Tuhan Semenanjung Arab Pra-Islam

Allāt atau Al-Lāt (Arab: اللات) adalah dewi semenanjung Arab yang adalah salah satu dari tiga dewi utama Mekah. Dia disebut dalam al-Quran (Surah 53:19), yang menandakan bahawa orang Arab pra-Islam menganggapnya sebagai salah satu anak perempuan Allah bersama dengan Manāt dan al-‘Uzzá.

Penjelasan

Dewi bermuncul dalam grafiti Safaitic awal (Safaitic han-'Ilāt "Dewi") dan Nabataean dari Petra dan rakyat Hatra juga menyembahnya, menyamanya dengan Athena dan Tyche Greek dan Minerva Rom. Dia sering digelar "Dewi Agung" dalam bahasa Greek dalam inskripsi pelbagai bahasa.[1] Menurut dengan Wellhausen, Nabataean mempercayai al-Lāt adalah ibu kepada Hubal (dan oleh itu ibu mertua Manāt).

Sejarawan Greek Herodotus, menulis dalam abad ke-5 SM, menganggapnya sama dengan Aphrodite:

Orang Assyria menggelar Aphrodite Mylitta, Arabians Alilat, dan Persians Mitra.[2]

Menurut dengan Herodotus, Arab kuno mempercayai hanya dua tuhan:

Mereka mempercayai tiada than berhak disembah kecuali Dionysus dan Aphrodite di Syurga; dan mereka berkata mereka memakai rambut mereka seperti Dionysus, memotongnya di keliling kepala dan menyukur sebahagian dari kepala. Mereka memanggil Dionysus, Orotalt; dan Aphrodite, Alilat.[3]

ΟΎΡΑΝΊΗΝ ἈΦΡΟΔΊΤΗ ἈΛΙΛΆΤ / ἈΛΊΤΤΑ אוראניה אַפּרידיטה אַפַלַוַדַתַה אַפָּר أورانيا آفرودیته آپريديته اللات‎

Source (ΠΗΓΥΝΉ) : Hesiode Theogony Histories III:38 (Herodotus)

Dalam al-Quran, dia disebut bersama dengan al-‘Uzzá dan Manāt dalam Surah 53:19-23. Kaum ‘ād dari Iram of the Pillars juga disebut dalam Surah 89:5-8, dan bukti arkaeologi dari Iram menunjuk inskripsi salinan dibaktikan kepadanya untuk perlindungan sebuah kaum dengna nama itu.[4]

Al-lāt juga secara jelas diakui dari catatan Islam awal membincang zaman pra-Islam. Menurut dengan Kitab Berhala (Kitab al-Asnām) oleh Hishām ibn al-Kalbi, orang Arab pra-Islam mempercayai Al-lāt menghuni dalam Kaabah dan juga mempunyai satu berhala dalam kawasan perlindungan:

Jagaannya adalah dalam tangan Banū Attāb ibn Mālik dari Thaqīf, yang membina suatu bangunan yang besar ke atasnya. Kaum Quraysh, dan juga semua orang Arab, memandang tinggi al-Lāt. Mereka juga menamakan anak mereka selepasnya, memanggil mereka Zayd al-Lāt dan Taym al-Lāt. [...] Al-Lāt berterusan dipandangt tinggi kaum Thaqīf memeluk Islam, apabila Pesuruh Tuhan mengutus al-Mughīrah ibn-Shu‘bah, yang membinasanya dan membakar kuilnya ke tanah.
— ibn al-Kalbi, N.A. Faris 1952, pp. 14-15

[5][6]

Bibliografi

  • Strong's Hebrew and Aramaic Dictionary of Bible Words
  • Georgii Wilhelmi Freytagii : Lexicon Arabico-Latinum. Librairie du Liban, Beirut, 1975.

Lihat juga

Rujukan

  1. ^ Healey, John F. (2001). "4". The Religion of the Nabataeans: A Conspectus. Religions in the Graeco-Roman World. 136. Boston: Brill. m/s. 107–119. ISBN 90-04-10754-1.
  2. ^ Histories I:131)
  3. ^ Histories III:38
  4. ^ Healey, John F. "4". The Religion of the Nabataeans: A Conspectus. Religions in the Graeco-Roman World. 136. Boston: Brill. m/s. 111. ISBN 90-04-10754-1. Cite has empty unknown parameters: |origmonth=, |month=, |chapterurl=, |origdate=, dan |coauthors= (bantuan)
  5. ^ Oxfordislamicstudies.com
  6. ^ Mify narodov mira 1984. Article: Allat

Pautan luar

ms:Allāt