Sumatera Selatan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: ace:Sumatra Tunong
Baris 131: Baris 131:
[[Kategori:Provinsi Indonesia]]
[[Kategori:Provinsi Indonesia]]


[[ace:Sumatra Seulatan]]
[[ace:Sumatra Tunong]]
[[ar:سومطرة الجنوبية]]
[[ar:سومطرة الجنوبية]]
[[id:Sumatera Selatan]]
[[id:Sumatera Selatan]]

Semakan pada 11:41, 13 November 2010


Sumatera Selatan merupakan sebuah daripadaprovinsi yang terdapat di Indonesia yang terletak di bahagian selatan Pulau Sumatera. Negeri ini beribu kota di Palembang. Secara geografi, negeri Sumatera Selatan bersempadan dengan negeri Jambi di sebelah utara, negeri Kep. Bangka-Belitung di bahagian timur, negeri Lampung di selatan, dan negeri Bengkulu di barat. Negeri ini kaya dengan sumber alam, seperti petroleum, gas asli, dan arang batu. Selain itu ibu negeri Sumatera Selatan iaitu Palembang, telah terkenal sejak dahulu kerana pernah menjadi ibu kota bagi Kerajaan Sriwijaya.

Di samping itu, negeri ini mempunyai tempat-tempat yang menarik untuk dikunjungi seperti Sungai Musi, Jambatan Ampera, Pulau Kemaro, Danau Ranau, Kota Pagaralam, dan lain-lain. Terdapat juga pelbagai makanan tradisional yang unik dari negeri ini seperti pempek, model, tekwan, pindang patin, pindang tulang, sambal jokjok, berengkes, dan tempoyak.


Pautan luar

Rujukan



Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.