Enggang belukar: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 19: Baris 19:


==Morfologi==
==Morfologi==
Burung Enggang Belukar bertumbuh sehingga 70 [[sentimeter]] (2 [[kaki (ukuran)|kaki]] 3 [[inci]]). Bulunya berwarna [[hitam]] atau [[Perang (warna)|perang]], tetapi tidak terdapat warna [[putih]]. Ekornya berwarna perang [[kelabu]], dengan satu palang yang lebar dan berwarna hitam pada hujungnya. Bulu lehernya berwarna [[biru]]. Paruhnya panjang dan berat. Burung ini mempunyai jambul yang terkelepai. Kulit di sekeliling matanya tidak berbulu. [[Iris]] burung jantan berwarna [[merah]] sedangkan iris burung betina berwarna hitam.
Burung Enggang Belukar bertumbuh sehingga 70 [[sentimeter]] (2 [[kaki (ukuran)|kaki]] 3 [[inci]]). Bulunya berwarna [[hitam]] atau [[Perang (warna)|perang]], tetapi tidak terdapat sebarang bulu yang berwarna [[putih]]. Bulu lehernya berwarna [[biru]], manakala ekornya berwarna perang-[[kelabu]], dengan satu palang yang lebar serta berwarna hitam pada hujungnya. Paruhnya panjang dan berat. Burung ini mempunyai jambul yang terkelepai. Kulit di sekeliling matanya tidak berbulu. [[Iris]] burung jantan berwarna [[merah]] sedangkan iris burung betina berwarna hitam.


==Tabiat==
==Tabiat==
Ketika Burung Enggang Belukar [[Pengeraman|mengeram]] di dalam lubang [[pokok]] yang dijadikan [[sarang]], mulut lubang itu akan ditutupkan dengan lumpur, dengan satu lubang yang kecil untuk burung jantan memberikan makanan kepada burung betina. Ketika telur-[[telur]]nya sudah menetas, burung betina akan memecahkan penutup lumpur dan keluar daripada sarangnya, tetapi akan menutupnya semula sehingga anak burung sedia untuk meninggalkan sarang.
Ketika Burung Enggang Belukar [[Pengeraman|mengeram]] di dalam lubang [[pokok]] yang dijadikan [[sarang]], mulut lubang itu akan ditutupkan dengan lumpur, dengan satu lubang yang kecil untuk burung jantan memberikan makanan kepada burung betina. Apabila telur-[[telur]]nya sudah menetas, burung betina akan memecahkan penutup lumpur dan keluar dari sarangnya, tetapi akan menutupkannya semula sehingga anak burung siap sedia untuk meninggalkan sarang.


Burung Enggang Belukar hidup dalam kawanan sebanyak 5-15 ekor, dan biasa makan di sudur pertengahan di dalam hutan tertutup. Pada dasarnya, burung ini makan [[buah-buahan]] dan [[serangga]]. Bunyinya kasar dan tajam dan burung ini biasanya berbunyi secara kawanan.
Burung Enggang Belukar hidup dalam kawanan sebanyak 5-15 ekor, dan biasanya makan di sudur pertengahan di dalam hutan tertutup. Pada dasarnya, burung ini makan [[Buah|buah-buahan]] dan [[serangga]]. Bunyinya kasar dan tajam dan burung ini biasa berbunyi secara kawanan.


==Rujukan==
==Rujukan==

Semakan pada 22:10, 22 Ogos 2006

Enggang belukar
frames
Pengelasan saintifik


Burung Enggang Belukar (bahasa Inggeris: Bushy-crested Hornbill) ialah salah satu burung enggang yang hidup di hutan-hutan tanah panah dan kaki gunung di Semenanjung Malaysia, Sumatera, dan Borneo. Nama sainsnya Annorrhinus galeritus.


Morfologi

Burung Enggang Belukar bertumbuh sehingga 70 sentimeter (2 kaki 3 inci). Bulunya berwarna hitam atau perang, tetapi tidak terdapat sebarang bulu yang berwarna putih. Bulu lehernya berwarna biru, manakala ekornya berwarna perang-kelabu, dengan satu palang yang lebar serta berwarna hitam pada hujungnya. Paruhnya panjang dan berat. Burung ini mempunyai jambul yang terkelepai. Kulit di sekeliling matanya tidak berbulu. Iris burung jantan berwarna merah sedangkan iris burung betina berwarna hitam.

Tabiat

Ketika Burung Enggang Belukar mengeram di dalam lubang pokok yang dijadikan sarang, mulut lubang itu akan ditutupkan dengan lumpur, dengan satu lubang yang kecil untuk burung jantan memberikan makanan kepada burung betina. Apabila telur-telurnya sudah menetas, burung betina akan memecahkan penutup lumpur dan keluar dari sarangnya, tetapi akan menutupkannya semula sehingga anak burung siap sedia untuk meninggalkan sarang.

Burung Enggang Belukar hidup dalam kawanan sebanyak 5-15 ekor, dan biasanya makan di sudur pertengahan di dalam hutan tertutup. Pada dasarnya, burung ini makan buah-buahan dan serangga. Bunyinya kasar dan tajam dan burung ini biasa berbunyi secara kawanan.

Rujukan