Heckler & Koch USP: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: tr:Heckler & Koch USP
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k r2.5.2) (bot menambah: nl:Heckler & Koch USP
Baris 137: Baris 137:
[[it:Heckler & Koch USP]]
[[it:Heckler & Koch USP]]
[[lv:HK USP]]
[[lv:HK USP]]
[[nl:Heckler & Koch USP]]
[[ja:H&K USP]]
[[ja:H&K USP]]
[[no:Heckler & Koch USP]]
[[no:Heckler & Koch USP]]

Semakan pada 00:08, 4 Disember 2010

Heckler & Koch USP
Fail:HK USP TAC.jpg
Heckler & Koch USP Tactical 9 mm
JenisPistol
Tempat asal Jerman
Sejarah pengeluaran
PerekaHelmut Weldle
PengeluarHeckler & Koch
Dihasilkan1993–
Spesifikasi
BeratDengan kelopak, tanpa peluru:
  • 748 g (1.65 lb) (USP 9 mm)
  • 753 g (1.66 lb) (USP .40)
  • 789 g (1.74 lb) (USP .45)
  • 1,080 g (2.38 lb) (Match)
  • 1,043 g (2.30 lb) (Expert)
  • 862 g (1.90 lb) (Tactical)
  • 667 g (1.47 lb) (Compact)
  • 694 g (1.53 lb) (Compact .40)
  • 726 g (1.60 lb) (Compact .45)
Panjang
  • 194 mm (7.64 in) (USP)
  • 200 mm (7.87 in) (USP .45)
  • 240 mm (9.45 in) (Match)
  • 224 mm (8.8 in) (Expert)
  • 218 mm (8.58 in) (Tactical)
  • 173 mm (6.81 in) (Compact)
Panjang laras
  • 108 mm (4.25 in) (USP)
  • 112 mm (4.41 in) (USP .45)
  • 153 mm (6.02 in) (Match)
  • 132 mm (5.20 in) (Expert)
  • 129 mm (5.08 in) (Tactical)
  • 91 mm (3.58 in) (Compact)
  • 96 mm (3.78 in) (Compact .45)

Kartrij
AksiSistem tendangbalas, DA/DAO
Kadar tembakanSepara automatik
Sistem suapanKelopak; kapasiti:
USP:
  • 15 butir (9 mm)
  • 13 butir (.40 S&W)
  • 12 butir (.45 ACP)
Match, Expert
  • 18 butir (9 mm Luger)
  • 16 butir (.357, .40 S&W)
  • 12 butir (.45 ACP)
Compact
  • 13 butir (9 mm Luger)
  • 12 butir (.40 S&W)
  • 8 butir (.45 ACP)
Tactical
  • 15 butir (9 mm)
  • 12 butir (.45 ACP)
Penglihatan
  • Patridge, jenis "titik-3"; pejera boleh ubah bagi Match dan Expert

Heckler & Koch USP (Universelle Selbstladepistole, atau "Universal Self-loading Pistol") merupakan pistol separa-automatik direkacipta oleh syarikat persenjataan Jerman, Heckler & Koch.

Rekabentuk

Apabila Heckler & Koch memperkenalkan produk USP pada tahun 1993, ia bercirikan semua elemen rekabentuk pistol yang lain, sepertimana elemen bagi produk John Browning iaitu M1911. Terdapat 2 prinsip bagi rekabentuk produk ini — pertama dengan menggunakan gabungan antara logam dan plastik polimer yang menjadikannya ia ringan seperti pistol Glock, dan kedua dicipta dengan mempunyai "paradigma".

Heckler & Koch cuba mendapatkan sesuatu inovasi dan kreativiti yang terbaik dalam mencipta suatu pistol yang lebih baik. Akhirnya, HK mendapat satu inovasi meliputi mekanisme tarikan pencekah yang unik seperti sistem pistol yang ada pada Heckler & Koch P7, sistem penyangkut bolt menyerupai Heckler & Koch P9S, dan sistem double action-iaitu versi yang dipakai oleh HK VP70Z. Bagi rekabentuk yang terbaik, USP menggunakan sistem Browning iaitu sistem pengunci Linkless-locked, sama seperti produk yang dicipta oleh John Browning bagi pistol Browning P35 "Hi Power". USP menggunakan sistem kunci selamat yang dipanggil "cocked and locked".

USP dicipta dengan pelbagai versi kaliber peluru iaitu .40 S&W dan 9 mm Parabellum, kemudiannya diperkembangkan kepada versi .45 ACP dan kemudian dicipta dengan versi USP Compact, yang mana menggunakan peluru 9 mm Parabellum, .40 S&W, .45 ACP, dan mencipta satu lagi kaliber bagi model Compact, iaitu .357 SIG. Semua versi USP yang lain terdiri daripada USP Tactical, USP Expert, USP Match, dan USP Elite.

Suatu perkara mustahak yang perlu diketengahkan berkenaan senjata USP ini ialah ia menggunakan sistem mekanikal anjalan minima. Sistem ini menggunakan sistem spring tendangbalas, yang diletakkan dibahagian bawah laras. Rekabentuk ini terutamanya pada bahagian slide dan laras pistol dan sistem tendangbalas minima berada pada bahagian komponen pistol, iaitu sistem ini mengurangkan sistem tendangan yang kuat apabila tembakan dijalankan. Sistem anjalan bagi tendangbalas minima pistol USP adalah tidak mengira pelbagai jenis kaliber peluru dan tidak perlu mengubahsuai atau memerlukan penyelenggaraan daripada pakar senjata. Semua model USP ini mempunyai ciri-ciri yang amat efektif. Dengan kejayaan mencipta pistol yang menggunakan sistem anjalan minima, HK kemudiannya mengorak langkah dengan mencipta satu lagi produk iaitu pistol HK MK23 berkaliber .45 ACP dengan mempunyai kebolehan menembak sebanyak 30,000 +P setiap satu kelopak dan 6,000 butir tanpa sebarang kerosakan pada semua komponen. Ujian bagi ciri-ciri USPs memperlihatkan sebanyak 24,000 butir peluru digunakan tanpa sebarang halangan pada komponen.

Majoriti bagi komponen logam bagi USP dan Mark 23 disadur dengan bahan anti hakisan. Manakala bahagian luar permukaan logam, seperti slide keluli dilindungi dengan bahan Nitro-gas Carburized Black Oxide. Manakala bahagian dalaman, seperti spring telah disadur dengan bahan kimia pelindung hakisan bagi mengurangkan geseran dan haus.

Pistol USP merupakan asas kepada pistol Mark 23 berkaliber .45 ACP yang direkacipta oleh Heckler & Koch bagi kegunaan USSOCOM. Bahagian bingkai dan slide pistol bagi USP45 bersaiz sederhana sepertimana USP40 dan USP9, seperti juga Mark 23. Adalah yang paling ketara sekali ialah bahagian luar picu berukuran besar yang memboleh pengguna menggunakan sarung tangan semasa menembak.

Versi

Satu ciri-ciri luar biasa USP adalah perbagai jenis gaya-gaya picu boleh didapati, yang mungkin dengan cepat penukaran. Terdapat sembilan pengubahsuaian secara komersial boleh didapati (bernama "kelainan-kelainan" OLEH HK).

Dengan menggunakan satu pendekatan yang bermodul untuk komponen-komponen dalaman, fungsi-fungsi kawalan USP boleh ditukar daripada dibiarkan untuk sebelah kanan pistol untuk penembak-penembak kidal. Boleh USP juga menukarkan daripada satu jenis picu / mod penembakan kepada yang lain. Ini termasuk gabungan tindakan ganda dua dan satu tindakan (DA / SA) cara dan tindakan ganda dua hanya (DAO) cara.

Sebagai tambahan kepada satu pilihan yang luas picu / penembakan cara, USP mempunyai satu pembebasan kelopak ambidekstrus tuil iaitu dilindungi oleh pengadang picu daripada dorongan tidak sengaja. Bahagian belakang USP mencengkam dipijak, dan menggabungkan baik dengan tirus majalah, membuat pertukaran-pertukaran majalah lebih cepat disebabkan oleh kekurangan pengguna dibantu membimbing. Sentuh relung dalam bingkai cengkaman juga membantu di dalam pemindahan kelopak. Bagi USP berkaliber 9 mm dan .40 S&W, kelopak adalah direka dengan polimer diperteguh dengan keluli tahan karat. Kelopak USP .45 adalah serba logam. Semua kelopak USP akan menggugurkan bebas bingkai pistol apabila pembebasan kelopak adalah meleset. Juga, USP tidak mempunyai satu halangan masuk ciri kelopak — ia adalah mungkin untuk menembak satu kurung keliling rata dengan kelopak dipindahkan. Satu pembebasan slaid dilanjutkan tuil adalah menempatkan untuk membenarkan operasi yang mudah tanpa perubahan cengkaman tangan tembakan.

Versi 1 dan 2 (tindakan ganda dua / satu tindakan, decocking dan tuil keselamatan)

Versi 1 (mengumpil sedang kiri) dan 2 (mengumpil mengenai hak) memberikan pengguna untuk melaksanakan pistol dalam satu satu tindakan mod (terpasang dan berkunci) dengan keselamatan manual sibuk. Pistol serupa ini, tanpa ubahsuaian, boleh dibawa masuk tindakan ganda dua mod, dengan atau tanpa keselamatan manual sibuk, dan dengan manfaat satu nyahpicu mengumpil.

Versi 3 dan 4 (tindakan ganda dua / satu tindakan, decocking mengumpil, keselamatan yang lain tidak)

Versi 3 (mengumpil sedang kiri) dan 4 (mengumpil mengenai hak) menyediakan pengguna dengan satu bingkai mendaki decocking mengumpil yang tidak mempunyai "selamat" kedudukan. Kombinasi ini hanya membenarkan tukul menjadi diturunkan dari SA meletakkan kepada DA meletakkan. Ia tidak memberi "selamat" kedudukan untuk mencegah pistol daripada penembakan apabila picu adalah tersentak.

Versi 5 Dan 6 (tindakan ganda dua hanya, dengan tuil keselamatan)

Untuk pengguna satu-satunya tindakan ganda dua, kelainan-kelainan 5 (mengumpil sedang kiri), 6 (mengumpil mengenai hak), dan USP beroperasi sebagai tindakan ganda dua hanya pistol-pistol dengan sebuah tukul yang rambut pendek sentiasa kembali untuk DA meletakkan (ke hadapan) selepas setiap tembakan ditembak. Untuk menembak setiap tembakan, picu mestilah selamat DA yang licin mencetuskan menarik. Kelainan-kelainan 5 dan 6 telah sebatang tuil keselamatan manual.

Versi 7 (tindakan ganda dua tuil kawalan yang satu-satunya, tiada)

Tuil kawalan tiada adalah disediakan tentang kelainan 7.

Versi 8 Dan 9 (tindakan ganda dua / satu tindakan, tuil keselamatan, tetapi tidak decocking)

Versi 8 (mengumpil sedang kiri) DAN 9 (mengumpil mengenai hak) membenarkan penembak untuk melaksanakan pistol dalam satu satu tindakan mod (terpasang dan berkunci) dengan keselamatan manual sibuk. Pistol serupa ini, tanpa ubahsuaian, boleh dibawa masuk tindakan ganda dua mod (lantak), dengan atau tanpa keselamatan manual sibuk. Mod tindakan ganda dua tawaran-tawaran satu mogok yang kedua / keupayaan tindakan ganda dua sekiranya satu gagal. Tuil kawalan tidak mempunyai decocking berfungsi di kelainan-kelainan 8 dan 9.

USP Compact

Model pertama USP Compact muncul pada tahun 1994. Ini ialah mengurangkan USP standard, dan adalah boleh didapati di semua kartrij-kartrij serupa sebagai versi saiz penuh, dan tambahan pula .357 SIG. Disebabkan oleh saiz lebih kecil bingkai, majalah-majalah untuk Compact variant mungkin mempunyai satu genggaman sambungan untuk memperbaiki menampung penembak memberi. Flat piawaian floorplates adalah juga boleh didapati untuk kelopak USP Compact. USP Compact datang piawaian dengan sebuah tukul pendek lengkap dengan sebuah flat cengkaman ibu jari luar dan diperbuat daripada getah. Ini mengurangkan masalah kecil mungkin daripada bertitik satu sarung pistol atau pakaian manakala pistol tercalar, tetapi masih membenarkan USP Compact menjadi terpasang daripada satu decocked atau separuh terpasang meletakkan rata dalam ketiadaan satu merangsang tukul. Satu merangsang tukul, menyerupai satu yang datang piawaian di boleh P10 menjadi dipasang ke atas USP Compact. Model-model USP Compact kekurangan pengurangan sentakan mekanikal sistem lebih besar penuh saiz pistol USP. Sebaliknya, satu penimbalan sentakan yang lebih padat sistem adalah terdiri daripada satu polimer bushing, sekitar sentakan lawanan, yang direka untuk menyerap tenaga pada akhir slaid mengembara bahagian belakang. Polimer ini bushing, dengan dianggarkan satu rentangan hayat sekitar 20,000 pusingan, adalah digunakan daripada pegas kembar / musim bunga sentakan tawanan / rod pandu dijumpai di penuh saiz USP.

Sebagai tambahan kepada varian dahulunya diterangkan untuk saiz penuh USP, satu keselamatan yang ambidekstrus yang ada daripada pengilang sebagai satu bahagian yang berasingan. Selepas pemasangan secara seorang tukang senapang cekap USP Compact dengan berkesan menjadi selaras senjata api yang betul atau kidal berkenaan dengan decocker dan fungsi-fungsi keselamatan manual.

HK USP Compact Tactical

USP .45CT adalah satu amat diubahsuai USP. 45C dibangunkan untuk penggunaan oleh kuasa-kuasa operasi khas Amerika Syarikat. Menamakan CT untuk oleh pasukan anti-pengganas, HK USP45 Compact Tactical disatukan dalam ciri-ciri terbukti USP .45 Tactical yang potongan berbasi pistol dalam satu lebih kecil, lebih concealable pakej.

USP Tactical

USP Tactical (9 mm, .40S&W .45 ACP) menggabungkan satu pandangan belakang yang boleh laras sepenuhnya, satu lebih tinggi profil pemandangan depan (sebagai akan dapat dilihat atas penindas), sebuah tong memasukkan yang dilanjutkan dan O-ring, satu pemetik gred padan, dan satu perhentian picu boleh laras. Penahan baik direka bentuk untuk USP Tactical boleh didapati daripada Knight's Armament dan Gemtech. Satu ciri unik USP Tactical adakah itu tong adalah sebelah kiri memasukkan (lawan arah jam untuk mengetatkan), yang membuat pistol tidak sesuai dengan penahan direka bentuk untuk MK23 Mod 0.

USP Expert

USP Expert (9 mm Parabellum, .40 S&W, .45 ACP) termasuk semua ciri-ciri Tactical, dengan pengecualian tong memasukkan. USP Expert juga mengekalkan USP picu padan. Ia juga menonjolkan satu slaid keluli dilanjutkan, yang kebanyakannya sembunyi O-ring yang lebih panjang tong dan menambah pemberat bagi membantu mengurangkan mengongkong sentakan melambung dan berdetak-detak malahan lebih jauh. Pakar mempunyai boleh laras sights sasaran menyerupai USP Match, Elite, dan Tactical, bagaimanapun slaid boleh berbeza dalam yang tempat duduk pemandangan belakang telah berlegar-legar lebih rendah. Expert boleh digunakan bersama satu ruang kelopak dilanjutkan, atau corong jet, dalam 9 mm dan .40 S&W yang adalah dimaksudkan untuk bersempena dengan penggunaan lebih besar keupayaan kelopak.

USP Match

USP Match (9 mm Parabellum, .40 S&W, .45 ACP) adalah dikhususkan bercorak untuk memberi kuasa untuk menyerang penembak-penembak. Sebagai tambahan kepada ciri-ciri ditawarkan di Expert, Match membezakan sendiri oleh tongnya pemberat, yang menggantikan slaid panjang berasaskan Expert. Pemberat tong menyediakan imbangan balas untuk senjata sentak, susulan yang sangat meningkatkan sasaran penjejakan.

USP Elite

USP Elite (9 mm Parabellum, .45 ACP) mengambil ciri-ciri berasaskan Tactical, Expert, dan model-model Match, dan menggabungkan mereka dengan satu 6.02 dalam (153 mm) tong dan tangan dipasang 9.45 dalam (240 mm) slaid dilanjutkan. Elite juga termasuk lebih tinggi profil muka dan bahagian belakang boleh laras sepenuhnya sights.

Sila Lihat

Pautan Luar

Manuals


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.


Senarai senjata api Pistol
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z - Lain-lain.