Pengeboman Bali 2002: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Thijs!bot (bincang | sumb.)
Baris 32: Baris 32:
[[fr:Attentat de Bali]]
[[fr:Attentat de Bali]]
[[id:Bom Bali 2002]]
[[id:Bom Bali 2002]]
[[ja:バリ島爆弾テロ事件]]
[[nl:Bomaanslagen op Bali op 12 oktober 2002]]

Semakan pada 05:47, 27 Ogos 2006

Fail:Balibomb1.jpg
The 2002 Kuta bomb explosion

Pengeboman Bali berlaku pada 12 Oktober 2002 di bandar Kuta di pulau Bali, Indonesia, mengorbankan 202 orang dan mencederakan 209 yang lain, kebanyakannya merupakan pelancung asing.

Beberapa rakyat Indonesia telah dijatuhkan hukuman mati di atas peranan mereka dalam pengeboman tersebut, tetapi mereka yang bertanggungjawab masih belum dihadapkan ke mahkamah.

Monumen
Sari Club

Pengakuan Omar Al-Faruq, seorang agen Al-Qaeda di Asia Tenggara telah mengaitkan dengan beberapa teroris Melayu. Indonesia mula menerima hakikat akan wujudnya sarang teroris di republik itu. Sebelum itu [Indonesia]] memandang enteng akan maklumat risikan yang diberikan oleh negara-negara jirannya.

Presiden Megawati Sukarnoputri terpaksa melupakan demokrasi apabila terpaksa meluluskan undang-undang anti keganasan yang memberi kuasa menangkap seseorang tanpa bicara sebagaimana Undang-Undang Patriot di Amerika Syarikat dan ISA di Malaysia.


Antara yang dikatakan terlibat ialah Abu Bakar Basyir , Hambali @ Riduan Isamuddin, Fathur Rahman Al-Ghozi, Agus Dwikarna , Taufik Abdul Halim @ Dany dan Omar Al-Faruq.

Lihat juga

Pautan luar