367 SM: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Robbot (bincang | sumb.)
k bot membuang: id:367 SM
WikitanvirBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot mengubah: hy:Մ.թ.ա. 367
Baris 72: Baris 72:
[[gl:-367]]
[[gl:-367]]
[[ko:기원전 367년]]
[[ko:기원전 367년]]
[[hy:Մ. թ. ա. 367]]
[[hy:Մ.թ.ա. 367]]
[[hr:367. pr. Kr.]]
[[hr:367. pr. Kr.]]
[[io:367 aK]]
[[io:367 aK]]

Semakan pada 09:58, 14 Januari 2011

Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa

Mengikut tempat

Yunani

  • Epaminondas, jeneral Theban, sekali lagi menyerang tentera Peloponnese tetapi pada masa ini, beliau tidak mencapai apa-apa selain daripada mendapatkan Sicyon bersekutu dengan Thebes. Apabila beliau kembali ke Thebes, beliau dibicarakan sekali lagi, dan sekali lagi dibebaskan daripada tuduhan.
  • Archidamus III, anak lelaki Agesilaus II dari Sparta, mengetuai angkatan tentera Sparta yang mencapai kejayaan terhadap tentera Arcadia.
  • Pelopidas, ketua masyarakat Thebes, diutus ke Empayar Parsi untuk memujuk Raja Artaxerxes II supaya mencadangkan penyelesaian terhadap pertikaian negara-negara Greek menurut kehendak Thebes. Artaxerxes II mengeluarkan edik yang terdiri daripada syarat-syarat perdamaian untuk negara-negara Greek, tetapi ediknya tidak dipatuhi oleh sebarang negara tersebut.

Republik Rom

Sicily

  • Dionysius I dari Syracuse mangkat dan diwarisi sebagai penzalim oleh anak lelakinya, Dionysius II. Oleh sebab Dionysius II adalah lemah dan kurang berpengalaman, Dion, adik ipar Dionysius I, mengambil alih kuasa dan memujuk Plato, kawannya, supaya melatih Dionysius II dalam penggunaan praktik tentang prinsip-prinsip falsafahnya.
  • Dionysius II berdamai dengan Carthage atas syarat-syarat yang sama dengan syarat-syarat yang dikenakan pada bapanya selepas ditewaskan oleh Carthage pada dekad yang lalu.

Mengikut topik

Falsafah

Kelahiran

Kematian