327 SM: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dinamik-bot (bincang | sumb.)
k [r2.6.5] bot mengubah: hy:Մ.թ.ա. 327
ArthurBot (bincang | sumb.)
k r2.6.3) (bot menambah: war:327 BC
Baris 92: Baris 92:
[[uk:327 до н. е.]]
[[uk:327 до н. е.]]
[[vec:327 a.C.]]
[[vec:327 a.C.]]
[[war:327 BC]]
[[zh:前327年]]
[[zh:前327年]]

Semakan pada 10:47, 19 Januari 2011

Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa

By place

Empayar Yunani

  • Alexander Agung menyerang India utara. Menyeberangi semula Hindu Kush, Alexander membahagikan angkatan tenteranya menjadi dua kumpulan. Separuh daripada angkatan tenteranya dengan bagasi diketuai oleh Hephaestion dan Perdiccas, komander-komander askar berkuda, dan dihantar menyeberangi Genting Khyber, manakala Alexander mengetuai askar-askar yang lain merentasi bukit-bukit di utara. Kemaraan Alexander merentasi Swat dan Gandhara ditandakan dengan penggempuran puncak gunung Aornos yang hampir tidak dapat ditawan. Aornos terletak beberapa batu dari barat Indus.
  • Hubungan antara Alexander dengan Aristotle menjadi marah dan kecewa apabila ahli sejarah Callisthenes dari Olynthus, anak saudara Aristotle, dihukum mati atas tuduhan penderhakaan. Callisthenes telah mengiringi Alexander untuk menulis babad kempen ketenteraannya.

Republik Rom

  • Tentera Rom yang berasak-asak ke selatan semasa tentera Samnium sibuk bertempur dengan tentera Tarentum, dijemput masuk campur dalam pertikaian mengenai kota Neapolis (Naples). Mereka menggunakan kesempatan ini dan selepas sebuah pengepungan yang berpanjangan, mengusir garison Samnium dari Naples dan menjadikan Naples sebagai sebuah sekutu Rom.

Kelahiran

Kematian