Semut: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
FoxBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: so:Quraansho
SieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: si:කූඹියා
Baris 156: Baris 156:
[[sc:Formiga]]
[[sc:Formiga]]
[[scn:Furmìcula]]
[[scn:Furmìcula]]
[[si:කූඹියා]]
[[simple:Ant]]
[[simple:Ant]]
[[sk:Mravcovité]]
[[sk:Mravcovité]]

Semakan pada 02:52, 22 Januari 2011

Semut
Julat zaman: 130–0 Ma
Usia Kapur - Kini
Seekor semut memakan madu
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Suborder:
Superkeluarga:
Keluarga:
Formicidae

Latreille, 1809
Subfamili

Semut ialah serangga sosial dalam famili Formicidae, dan bersama dengan penyengat dan lebah yang berkaitan, mereka tergolong dalam kumpulan Hymenoptera. Semut berevolusi daripada keturunan seakan penyengat dalam zaman pertengahan Usia Kapur antara 110 dengan 130 juta tahun lalu dan mempelbagai selepas muncul pokok bunga. Kini, terdapat lebih 12,000 spesies diklasifikasikan dengan anggaran atas lebih kurang 14,000 spesies.[1][2] Mereka mudah dikenalpasti dengan antena yang menyigung dan struktur seperti nod yang tersendiri yang membentuk suatu pinggang langsing.

Semut membentuk koloni yang bersaiz daripada beberapa puluh individu pemangsa tinggal di rongga alamiah kecil ke koloni besar berorganisasi yang menghuni satu kawasan besar dan terdiri daripada jutaan individu. Koloni-koloni besar ini sebahagian besar ahlinya merupakan semut betina tanpa sayap mandul yang membentuk kasta "pekerja", "askar", atau kumpulan khusus lain. Koloni ini juga mempunyai semut jantan subur yang dipanggil "dron" dan satu atau lebih semut betina sebur yang dipanggil "ratu". Koloni-koloni ini kadangkala digambarkan sebagai satu superorganisma kerana semut-semutnya kelihat seperti berfungsi sebagai satu entiti bersatu, bekerja bersama-sama menyokong koloni.[3]

Rujukan

  1. ^ Wade, Nicholas (15 Julai 2008). "Taking a Cue From Ants on Evolution of Humans". New York Times. Dicapai pada 15 Julai 2008.
  2. ^ "Hymenoptera name server. Formicidae species count". Ohio State University.
  3. ^ Oster GF, Wilson EO (1978). Caste and ecology in the social insects. Princeton University Press, Princeton. m/s. 21–22. ISBN 0691023611.

Pautan luar