Qin Shi Huang: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
EmausBot (bincang | sumb.)
k r2.6.4) (bot menambah: rue:Цінь Ші Хуан-ді
Baris 152: Baris 152:
[[ro:Shi Huangdi]]
[[ro:Shi Huangdi]]
[[ru:Цинь Шихуанди]]
[[ru:Цинь Шихуанди]]
[[rue:Цінь Ші Хуан-ді]]
[[se:Qin Shi Huang]]
[[se:Qin Shi Huang]]
[[stq:Qin Shi Huang]]
[[stq:Qin Shi Huang]]

Semakan pada 03:19, 28 Januari 2011


Qin Shi Huang
Qin Shi Huang
Qin Shi Huang
Nama leluhur (姓): Ying ()
Nama suku (氏): Zhao () atau Qin ()
Nama diberi (名): Zheng ()
Raja Negeri Qin
Tarikh pemerintahan: Julai 247 SM–221 SM
Jawatan rasmi: Raja Qin (秦王)
Maharaja Dinasti Qin
Tarikh pemerintahan: 221 SM– 10 September 210 SM
Jawatan rasmi: Maharaja Pertama (始皇帝)
Nama kuil: tiada.
Nama anumerta: tiada.
Tarikh adalah dalam kalendar Julian
———
1. Seperti yang tertera dalam "Records of the Grand Historian"
(Rekod Sejarahwan Hebat) oleh Sima Qian.
Maharaja Pertama ini telah dilahirkan
di Negeri Zhao ketika bapanya menjadi tahanan, baginda kemudan
mengambil nama Zhao sebagai nama suku
(ketika China dahulukala nama suku
sering berubah dari generasi ke generasi), tetapi perkara ini
masih belum pasti.

2. Berdasarkan corak penamaan China dahulukala,
kita boleh anggap Qin merupakan nama suku bagi
kerabat diraja Negeri Qin,
yang timbul dari nama negeri itu.


Raja yang kini dikenali sebagai Qin Shi Huang (Bahasa Cina: 秦始皇; pinyin: Qín Shǐ Huáng) atau Shi Huang Di (259 SM10 September 210 SM),[1] nama peribadi Yíng Zhèng, ialah raja Negeri Qin dari 247 SM hingga 221 SM (secara rasminya masih di bawah naungan Dinasti Zhou), dan kemudiannya maharaja pertama China yang disatukan mulai 221 SM hingga 210 SM, yang memerintah dengan gelaran Maharaja Pertama (Bahasa Cina: 始皇帝; pinyin: Shǐ Huáng Dì). Sebagai pemerintah Qin Besar, baginda dikenali kerana memperkenalkan Legalisme dan juga menyatukan China.

Qin Shi Huang kekal sebagai tokoh yang penuh kontroversi dalam sejarah China. Setelah menyatukan China, baginda serta ketua penasihat baginda Li Si meluluskan beberapa pembaharuan besar yang bertujuan mengeratkan perpaduan, maka mereka menjalankan beberapa projek gergasi, terutamanya versi pelopor bagi Tembok Besar China masa kini, iaitu sebuah makam bersaiz kota yang dijaga oleh patung-patung Tentera Terracotta yang bersaiz manusia, dan sebuah sistem jalanraya kebangsaan besar-besaran, yang mengorbankan ramai nyawa manusia. Untuk memastikan kestabilan, baginda mengharamkan Konfusianisme dan mengebumikan ramai pengikut ajaran itu hidup-hidup, mengharamkan dan membakar semua buku selain yang didekrikan secara rasmi.

Sungguhpun pemerintahan autokratik baginda yang begitu zalim, namun Qin Shi Huang masih dianggap oleh ramai pada masa kini sebagai seorang tokoh penting dalam sejarah China kerana penyatuan China telah bertahan selama lebih 2,000 tahun.

Konvensyen penamaan

Qin Shi Huang telah diputerakan dalam Kerajaan Zhao, maka baginda menerima nama akhir Zhao, yang merupakan cabang "Ying". Baginda dilahirkan pada bulan Cina zhēng (正), bulan pertama dalam kalendar Cina dahulu, dan menerima nama yang diberi iaitu Zheng (政), kedua-duanya boleh saling diubah ketika Cina kuno. Dalam antikuiti Cina, orang menggabungkan nama keluarga dan nama diberi bersama seperti kebiasaan orang Cina kini. Maka, pada zaman dahulu, Qin Shi Huang adalah "Zhao Zheng" atau "Ying Zheng".

Nama yang diberikan tidak pernah digunakan kecuali oleh saudara terdekat; maka, adalah salah untu memanggil Qin Shi Huang "Putera Zheng", atau dengan istilah dinasti biasa "Raja Zheng dari Qin". Sebagai seorang raja, baginda dirujuk sebagai "Raja Qin" sahaja. Jika baginda menerima nama selepas kemangkatan seperti ayahanda baginda, baginda akan dikenali oleh para sejarahwan sebagai "Raja NN. (nama anumerta) dari Qin".

Selepas menakluk negeri yang terakhir pada 221 SM, Qin Shi Huang merupakan raja negeri Qin yang memerintah seluruh China, satu pencapaian yang tidak pernah dilakukan sebelumnya. Berkeinginan untuk menunjukkan bahawa baginda bukan lagi raja biasa seperti ketika Tempoh Peperangan Negeri, baginda mencipta gelaran baru, huangdi (皇帝), menggabungkan perkataan huang (皇) dari legenda Tiga Huang (Tiga yang Mulia) yang memerintah ketika permulaan sejarah China, dan perkataan di (帝) dari legenda Lima Di (Lima Maharaja) yang memerintah selepas Tiga Huang. Tiga Huang dan Lima Di dianggap pemerintah sempurna, kuasa yang sangat hebat dan panjang umur. Perkataan huang juga bermakna "besar", "hebat". Perkataan di juga merujuk kepada Tuhan Utama di Syurga, pencipta dunia. Maka, dengan menggabungkan kedua-dua perkataan itu buat kali pertama, Qin Shi Huang mencipta satu gelaran yang padan dengan pencapaiannya menyatukan negeri Cina yang luas, malah menyatukan dunia. China kuno, seperti Rom purba, percaya empayar mereka merangkumi seluruh dunia, konsep yang dirujuk sebagai "semua yang berada di bawah langit/syurga".

Rujukan

  1. ^ "Emperor Qin Shi Huang -- First Emperor of China". TravelChinaGuide.com. Dicapai pada 2007-09-10.

Pautan luar

Qin Shi Huang
Didahului oleh
Zhuangxiang
Raja Qin
246 BCE – 221 BCE
Gelaran digabungkan
ke mahkota
Gelaran baharu
Diisyitharkan
maharaja
Maharaja China
221 BCE – 210 BCE
Diikuti oleh:
Qin Er Shi