Pengkalan Kubor: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Jufert (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
[[image:pengkalankubor.gif|thumb|right|Pengkalan Kubur sebuah [[Kawasan Bebas Cukai]]]]
[[image:pengkalankubor.gif|thumb|right|Pengkalan Kubur sebuah [[Kawasan Bebas Cukai]]]]


'''Pengkalan Kubur''' ialah sebuah bandar [[sempadan]] Malaysia di [[sempadan Malaysia-Thailand]] di utara negeri [[Kelantan]]. Bersempadan dengan [[Tak Bai]]. '[[Pengkalan]]' bermaksud tempat [[kapal]] , [[feri]] atau [[tongkang]] berlabuh dan memunggah barang dan penumpang. 'Kubur' ialah tempat orang mati ditanam. Menurut cerita penduduk tempat , pengkalan ini pernah mempunyai banyak kubur-kubur orang Melayu satu ketika dahulu.
'''Pengkalan Kubur''' ialah sebuah daerah dan bandar [[sempadan]] Malaysia di [[sempadan Malaysia-Thailand]] di di [[jajahan Tumpat]], utara negeri [[Kelantan]]. Bersempadan dengan [[Tak Bai]]. '[[Pengkalan]]' bermaksud tempat [[kapal]] , [[feri]] atau [[tongkang]] berlabuh dan memunggah barang dan penumpang. 'Kubur' ialah tempat orang mati ditanam. Menurut cerita penduduk tempat , pengkalan ini pernah mempunyai banyak kubur-kubur orang Melayu satu ketika dahulu.


==Dua kerakyatan==
==Dua kerakyatan==
Baris 23: Baris 23:
==Rujukan==
==Rujukan==
*[http://www.dromoz.com/directory/place/?id=11448 Pengkalan Kubur]
*[http://www.dromoz.com/directory/place/?id=11448 Pengkalan Kubur]
*''[http://www.statistics.gov.my/portal/images/stories/files/otherlinks/KELANTAN.pdf Senarai Kod Mukim / Daerah di Kelantan]''


{{Kelantan}}
{{Kelantan}}


{{geo-stub}}

[[Kategori:Daerah di Kelantan]]
[[Kategori:Daerah di Tumpat]]
[[Kategori:Tempat di Kelantan]]
[[Kategori:Bandar raya, bandar dan kampung di Kelantan]]
[[Kategori:Bandar raya, bandar dan kampung di Kelantan]]



Semakan pada 06:53, 5 Mac 2011

Fail:Pengkalankubor.gif
Pengkalan Kubur sebuah Kawasan Bebas Cukai

Pengkalan Kubur ialah sebuah daerah dan bandar sempadan Malaysia di sempadan Malaysia-Thailand di di jajahan Tumpat, utara negeri Kelantan. Bersempadan dengan Tak Bai. 'Pengkalan' bermaksud tempat kapal , feri atau tongkang berlabuh dan memunggah barang dan penumpang. 'Kubur' ialah tempat orang mati ditanam. Menurut cerita penduduk tempat , pengkalan ini pernah mempunyai banyak kubur-kubur orang Melayu satu ketika dahulu.

Dua kerakyatan

Malaysia dan Thailand dipisahkan oleh Sungai Golok yang lebarnya di sini kira-kira 500 meter. Ramai penduduk sebelah menyebelah sempadan ini mempunyai tali persaudaraan dan sama-sama berugama Islam atau Buddha. Ramai juga penduduk sempadan yang memiliki dua pasport dan 2 kerakyatan. Pejabat imigresen akan memeriksa pasport mereka yang hendak melintasi sempadan. Penduduk yang lahir di negeri Kelantan , Perak, Perlis dan Kedah boleh mendapatkan pas sempadan dalam masa satu hari sahaja . Mereka yang lain, kenalah membuat parport antarabangsa, termasuk kanak-kanak - yang boleh siap aatu hari di pejabat imigresen.

Kawasan bebas cukai

Pengkalan Kubur mempunyai kawasan bebas cukai yang menjual barang-barang, terutamanya pakaian, kasut, beg dan peralatan dapur pada harga yang amat berpatutan dan telah menarik banyak pengunjung ke sini. Kawasan bebas cukai ini sebesar padang bola sepak. Ia terletak di tepi muara sungai. Namun kawasan bebas cukai di Rantau Panjang lebih besar , meriah dan lebih murah. Jarak dari Pengkalan Kubur ke Rantau Panjang kira-kira sejam sahaja.

Pemeriksaan polis

Pemeriksaan polis di Pengkalan Kubur

Pengkalan Kubur mempunyai pos pemeriksaan Imigresen yang membolehkan kemasukan dan keluar orang ramai di antara Malaysia dan Thailand. Di siang hari, perkhidmatan feri membawa penumpang menyeberangi sungai ke Tak Bai dengan dikenakan tambang 50 sen. Jalan di antara Pengkalan Kubur ke Kota Bharu melalui kawasan perkampungan tradisional di Kelantan. Pengunjung yang berkereta api dari Kuala Lumpur atau singapura terpaksa turun di Stesen keretapi Tumpat. Dari stesen ini, mereka bolehlah menaiki kereta sewa, teksi atau kereta sapu ke Pengkalan Kubur. Di sepanjang ke sini ada beberapa peperiksaan polis untuk memastikan tiada penyeludupan senjata api,gula, beras, minyak masak, barang baram dan lain-lain.

Pejabat Imigresen Pengkalan Kubor Kompleks Imigresen 16080 Pengkalan Kubor Tumpat Kelantan Telephone: 09-7211300 Fax: 09-7211218

Rujukan