Kerepek kentang: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
Luckas-bot (bincang | sumb.)
Baris 46: Baris 46:
[[fi:Perunalastut]]
[[fi:Perunalastut]]
[[sv:Potatischips]]
[[sv:Potatischips]]
[[te:బంగాళాదుంప చిప్స్]]
[[tr:Patates cipsi]]
[[tr:Patates cipsi]]
[[uk:Чипси]]
[[uk:Чипси]]

Semakan pada 16:00, 25 Mei 2011

Saratoga chips

Kerepek kentang merupakan kepingan kentang yang digoreng atau dibakar sehingga garing. Ia biasa dimakan sebagai pembuka selera atau snek.

Asal kerepek kentang

Kerepek kentang dipercayai dicipta dengan tidak sengaja oleh George Crum, yang merupakan seorang tukang masak di sebuah restoran rumah persinggahan di Saratoga Spring, New York, AS. Restoran tersebut sangat popular dengan jejari kentang goreng. Suatu hari, terdapat aduan daripada pelanggan yang mengatakan jejari kentang itu terlalu tebal. Lalu, Crum menipiskan kentang tersebut tetapi pelanggan masih tidak puas hati. Oleh itu, Crum telah memotong kentang itu dengan paling nipis seperti kerepek dan menggorengnya. Crum meletakkan garpu untuk menyakitkan hati pelanggannya. Sesuatu luar dugaan telah berlaku. Pelanggan Crum amat menyukainya.

Kerepek kentang goreng Crum diberi nama "Saragota Chips". Kerepek ini telah dibungkuskan dan dijual di New York. Kerepek kentang ini mendapat permintaan tinggi di pasaran. Selepas itu, Crum telah membuka restorannya sendiri dan menu utamanya ialah kerepek kentang goreng.