Jalan Kempas: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Hezery99 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Baris 1: Baris 1:
Terdapat dua buah jalan raya yang dinamakan sebagai '''Jalan Kempas''':
'''Jalan Kempas''', atau '''''Kempas Road''''', adalah kawasan timur tengah di [[Singapura]]. Kempas Road juga dikenali dengan nama Mengkaka oleh orang-orang Cina yang bermaksud 'gigitan nyamuk'.{{fakta}} Jaraknya ke [[Orchard Road]] hanya 30-45 minit jika berjalan kaki.
*[[Jalan Kempas, Malaysia]]
*[[Jalan Kempas, Singapura]]


{{geodis}}
Ramai artis-artis veteran pernah tinggal di Estet Jalan Kempas. Mereka ialah, [[Siput Sarawak]], [[Hashimah Yon]], [[A. Romzi]], Rozi (bekas pemain dram [[Kumpulan Panji]] di [[Malaysia]]) termasuk pemain-pemain muzik kelab malam dan ramai lagi. Ia juga selalu mengadakan Road Show untuk penduduk-penduduk Kempas Road, ramai artis 1960-an diundang termasuk penyanyi dangdut [[Singapura]] [[Zaleha Hamid]].

Tronoh Road, Boon Keng Road, Idris Road, Petaling Road juga berada dalam kawasan Kempas Road. Kempas Road merupakan estet pertama di Singapura yang mempunyai 4 blok bercantum jadi satu. Kempas Road adalah estet rumah sewa pada masa itu dan ia telah dirobohkan pada lewat tahun 2001, dan kini telah dibangunkan semula oleh HDB yang dikenali dengan nama 'CITYVIEW', dengan reka bentuk ala-ala kondominium.

[[Kategori:Tempat di Singapura]]

Semakan semasa pada 03:02, 6 Julai 2011

Terdapat dua buah jalan raya yang dinamakan sebagai Jalan Kempas: